اساتیدی که بر شکوهی تاثیر گذاشتند
کد خبر: 3735828
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

اساتیدی که بر شکوهی تاثیر گذاشتند

گروه ادب ــ سیدعلی موسوی گرمارودی در مراسم بزرگداشت غلامرضا شکوهی، از اساتیدی چون صاحب‌کار و قهرمان به عنوان کسانی که بر وی اثرگذار بودند، یاد کرد.

اساتیدی که بر شکوهی تاثیر گذاشتند

به گزارش خبرنگار ایکنا ؛ سیدعلی موسوی‌گرمارودی، شاعر و مترجم قرآن در مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامرضا شکوهی عنوان کرد: توفیق داشتم دو سالی در محضر وی بودم به این اعتبار که سه‌شنبه‌ها در منزل استاد قهرمان مجلس شعری برپا می شد. این مجلس سال ها ادامه داشت و استاد شکوهی هم به این محفل می آمد.
وی اظهار کرد: استاد با برادرم که در مشهد سکونت داشت حشر و نشر داشت. اساتیدی چون صاحب کار و قهرمان بر شعر شکوهی تاثیر گذاشتند. صاحب کار در سبک هندی و عراقی شعر می سرود. البته اشعاری هم دارد که صد درصد آنها عراقی بود.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری دیگر سخنرانی این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه غلامرضا شکوهی،‌ نام بزرگی در شعر خراسان است که در کنار اساتیدی چون قهرمان و صاحب کار شعر خواند و زندگی کرد،‌ گفت: شعر این شاعر،‌ شکوهمند و دارای فخامت بود و وی توانست در ساحت‌های مختلف ادبی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه شکوهی را فقط نباید یک شاعر دانست،‌ ادامه داد: وی به آداب‌دانی و نقادی شهره بود. در همین راستا باید مراسم‌ها به رسم بدل شود. در گذشته و ادبیات شوروی رسم این طور بود که اگر یک نفر ادیب و فرد بزرگی بود و به بزرگی شناخته می‌شد، در 40 سالگی برنامه جامع و مطلوبی برایش برگزار می‌شد و چنین رسومی هر پنج سال یک بار ادامه می‌یافت.

قزوه گفت: باید بزرگداشت‌هایی را پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی که ادبیات ما شکل گرفته است، مورد توجه قرار داد. بسیاری از اساتید این حوزه معتقد هستند که به سبک و مکتب نزدیک شده‌ایم و باید توجه بیشتری به این حوزه شود. شعر انقلاب نیز تغییر ماهوی نسبت به دوره‌های گذشته خود در پی داشته است و شعر آئینی آورده دوره جدید است که از نظر کمی و کیفی رشد کرده است.

وی اظهار کرد: شعر آئینی فقط دینی نیست، بلکه ملی نیز به شمار می‌آید. این شعر در سال‌های اخیر با عاشورا گره خورده است، در عین حال می‌توان با ماهیت‌های ملی هم مخاطبان شعر آئینی را تهییج کرد. ادبیات آئینی که استاد شکوهی در آن آثار موفقی خلق کرد، بخشی از ادبیات ما به شمار می‌آید.

وی همچنین یادآور شد: زنده‌یاد شکوهی از شاعران شش‌دانگ بود که در هر حیطه‌ای فعالیت کرده بود. در این راستا باید توجه داشت که اگر بخواهیم شعر آئینی رشد داشته باشد،‌ شاعری که در این عرصه شعر می‌سراید باید چندوجهی کار کند.

 یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشورمان بود. این شاعر پیشکسوت، اشعار استاد غلامرضا شکوهی را ارزنده خواند و با بیان اینکه مصداق پند حکیمانه نظامی را می‌توان در اشعار شکوهی یافت و وی با اشعارش زنده است، گفت: اشعار ماندگاری که شکوهی در شعر فاطمی، عاشورایی، علوی، رضوی و... خلق کرد را می‌توان در عداد آثار موفق برشمرد.

وی در ادامه سخنانش توضیح داد: این شاعر نگاه منتقدانه‌ای داشت و نکات کمتر رصد شده و گفته و شنیده شده را رصد می‌کرد. جای وی در این راستا خالی است و نیازمند گذشت سال‌ها تلاش در این حوزه است تا همچون وی رشد کند و بتواند در زمینه‌های مختلف شعری، دینی، اجتماعی و ... حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته استاد مجاهدی، زنده‌یاد شکوهی با اشعارش می‌زیست و همین سبب می‌شود که نامش با اشعارش به یادگار بماند. شعر از جمله مقولاتی است که از شخصیت شاعر جدا و مستقل است. ممکن است شاعر در دوران حیات خود اثری را خلق کند که ذوابعاد باشد. از افرادی که ابعاد وجودی در آنها وجود ندارد،‌ نمی‌توان انتظار داشت که شعر چند بعدی بسازند.

علیرضا شکوهی، فرزند شکوهی نیز مهمان این مراسم بود. وی با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد پدرش در مشهد طی شب گذشته، گفت: از پدرم با عنوان شکوه شعر خراسان رضوی یاد شده بود و من تصور می‌کردم این عبارت به چه معناست.

وی ادامه داد: در آخرین باری که پدر را دیدم،‌ غذای نذری حرم امام رضا(ع) را گرفته بود. من و مادرم از آن خوردیم و با اصرار ما،‌ پدر هم مقداری خورد و برای شرکت در مراسم شعرخوانی «مقام رضا(ع)» به تهران رفت. پدرم در چارچوب در بسیار باشکوه به نظر می‌رسید.

فرزند شکوهی با اشاره به عدد هشت، گفت: نام پدرم غلامرضا بود و پلاک خانه‌مان هم هشت است. پدرم هم در ساعت هشت یکی از شب‌های دهه کرامت و نزدیک به میلاد امام رضا(ع) به دیار باقی شتافت. آخرین شعرش هم نذر امام رضا(ع) بود.

در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «پنجه بر پیشانی»، از خانواده این مرحوم تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha