تشریح جزئی‌ترین تغییرات تمامی مسابقات سازمان اوقاف و پاسخ به اعتراضات اعضای کمپین تغییر
کد خبر: 3735866
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
در گفت‌وگو با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف صورت گرفت؛

تشریح جزئی‌ترین تغییرات تمامی مسابقات سازمان اوقاف و پاسخ به اعتراضات اعضای کمپین تغییر

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان تمامی جزئیات و تغییرات مسابقات از برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن از روز 20 مردادماه خبر داد و گفت: این مرحله حدود دو هفته ادامه دارد و پس از آن از روز 10 مهرماه مرحله کشوری در اراک آغاز خواهد شد.

تشریح جزئی‌ترین تغییرات تمامی مسابقات سازمان اوقاف و پاسخ به اعتراضات اعضای کمپین تغییر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در حالی از مهرماه امسال آغاز می‌شود که این دوره از مسابقات مسیر جدیدی را آغاز کرده است، مسیری که در صورت اجرای درست و حرفه‌ای شاید بتواند انقلابی را در مسابقات به وجود بیاورد.
در این دوره از مسابقات، مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها حذف شده است، همچنین فاصله‌ای حدوداً یک ماهه بین دو مرحله مقدماتی و نهایی وجود دارد. مرحله مقدماتی هم به صورت استودیویی برگزار می‌شود، یعنی هر شرکت‌کننده براساس زمانی که از قبل اعلام شده است در استودیویی در شهر قم حضور می‌یابد و اجرای خود را انجام می‌دهد.
داوری‌ها نیز تغییر کرده است، هر آیتم، سه داور دارد و داوران در پایان نمره‌ای که می‌دهند یک شور هم خواهند داشت، اینها تنها بخشی از تغییرات چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن است، اگر این موارد و بسیاری موارد دیگر که فرصت بیان آنها در این مقدمه وجود ندارد به مثابه یک انقلاب در مسابقات به حساب نیاوریم، یا معنای انقلاب را درک نکرده‌ایم و یا از قبل با مسابقات آشنایی نداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در استودیوی مبین جهاد دانشگاهی رودرروی خبرنگار ایکنا به تمام سوالاتی که در زمینه مسابقات سراسری قرآن کریم ممکن است به ذهن مخاطبان برسد، پاسخ داد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
- این روزها مسابقات سراسری قرآن و تغییراتی که در آن لحاظ شده نقل محافل شده است، جزئیاتی که البته واضح و روشن نیست و مطالب زیادی در مورد آن گفته نشده است. اغلب در این حد می‌دانیم که این مسابقات دچار تغییر و تحولات عدیده‌ای شده و مرحله نهایی آن مجزا برگزار می‌شود، اما اینکه این تغییرات چه چیزی هست یا شامل چه مواردی می‌شود، مشخص نیست، بفرمائید که تغییرات این دوره در چه حد است؟
در طول ماه‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا برنامه‌ریزی‌ای انجام دهیم تا جامعه قرآنی، اساتید و شرکت‌کنندگان در مسابقات بتوانند حداکثر مشارکت را در تغییری که صورت می‌گیرد، داشته باشند. لذا براساس جلساتی که در پاییز سال گذشته برگزار شد و پیشنهادات اخیری که به دبیرخانه واصل شد، برگزاری مسابقات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بعد از طراحی اولیه سبک جدید مسابقات در زمستان سال قبل، ماکتی از مسابقات تولید کردیم که در ایام نوروز و بعدها در اردیبهشت‌ماه بازپخش تلویزیونی شد و توانستیم نظرات شرکت‌کنندگان، صاحب‌نظران و کارشناسان قرآنی را در ارتباط با تغییراتی که در مسابقات صورت گرفته بود، داشته باشیم.
بعدها با اهتمامی که شبکه قرآن و معارف سیما داشت در قالب چند برنامه تلویزیونی با حضور کارشناسان و اعضای ستاد عالی مسابقات روش جدید برگزاری مسابقات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسات شورای معین ستاد عالی مسابقات یک جمع‌بندی در مورد پیشنهاداتی که واصل شده بود، داشتیم و منتهی به دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که به سراسر کشور ابلاغ کردیم، شد.
- تا اینجا چگونگی رسیدن به این تغییرات را بیان کردید، بفرمائید که این تغییرات به چه صورت است؟
قطعاً شما در جریان هستید و ما هم تلاش کردیم که کاملاً به صورت رسانه‌ای و از طریق پیام‌رسان‌ها، آیین‌نامه، دستورالعمل و سبک جدید برگزاری مسابقات را اطلاع‌رسانی کنیم.
در دوره جدید، همچون سال قبل، شاهد برگزاری مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی نخواهیم بود. در سال جاری، مسابقات سراسری قرآن، دو مرحله خواهد داشت. ابتدا مرحله مقدماتی را خواهیم داشت و پس از آن افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند، شناسایی می‌شوند.
مرحله مقدماتی این مسابقات از روز 20 مردادماه در شهر مقدس قم آغاز می‌شود، یعنی امسال بازه زمانی برگزاری مسابقات مقداری طولانی‌تر خواهد شد.
- با این وجود مسابقات چهل و یکمین دوره دو میزبان خواهد داشت؟
بله؛ البته اقدامی که در استان قم انجام می‌گیرد، مشارکت خود ستاد سازمان را دارد. در صورتی که مرحله نهایی در استان مرکزی و با مشارکت بیشتر استان مرکزی برگزار خواهد شد. مدل برگزاری مسابقات در شهر قم به این گونه است که حضور متسابقان در این شهر بسیار کوتاه خواهد بود.

تشریح جزئی‌ترین تغییرات تمامی مسابقات سازمان اوقاف و پاسخ به اعتراضات اعضای کمپین تغییر
طی مکاتبه‌ای که دبیرخانه با استان‌ها داشته است، زمانی مقرر شده تا نفرات راه‌یافته به مرحله کشوری از طریق استان‌ها اعلام شود، همکاران ما در دبیرخانه ستاد عالی مسابقات پس از مشخص شدن افراد راه‌یافته به مرحله نهایی، قرعه‌کشی نوبت اجرای آنها را در مرحله مقدماتی انجام می‌دهند.
طبق قرعه‌کشی که صورت می‌گیرد به این افراد اطلاع داده خواهد شد تا در طی دو هفته ضبط مرحله مقدماتی یک روز را در شهر مقدس قم حضور یابند. دیگر به این صورت نخواهد بود که افراد چند روز در محل برگزاری مسابقات حضور داشته باشند. روز اجرای هر شرکت‌کننده مشخص شده و تنها در آن روز در محل مسابقات حضور دارند.
- پس با این وجود مرحله مقدماتی به صورت استودیویی برگزار می‌شود؟
بله؛ مرحله مقدماتی به صورت استودیویی است، بعد از اینکه نتایج اعلام شد، افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند، برای حضور در شهر اراک معرفی می‌شوند.
یکی از تصمیماتی که در این روش جدید اتخاذ شده است، این است که تعداد افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند، نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
- این افزایش در چه حدی هست، یعنی چند درصد نسبت به سال قبل، افراد حاضر در فینال مسابقات افزایش پیدا کرده‌‌اند؟
در رشته قرائت و حفظ بین 12 تا 15 نفر به فینال راه پیدا می‌کنند.
- این موضوع فقط شامل قرائت و حفظ است یا تمامی رشته‌ها چنین وضعیتی دارند؟
علاوه بر قرائت و حفظ، تمامی رشته‌های دیگر نیز چنین وضعیتی دارند.

- پس ما در تمامی رشته‌ها شاهد فینال خواهیم بود و فینال در تمامی رشته‌ها با افزایش نفرات مواجه خواهد بود، اینطور است؟
بله، همینطور است.
- جزئیات دیگری از قبیل زمان آغاز مسابقات و ... مشخص شده است یا خیر؟
اگرچه تلاش شده است در برنامه‌ها و گفت‌وگوهای مختلف، جزئیات این مسابقات بیان شود، اما با این وجود جزئیات بسیار زیادی وجود دارد که نیاز به گفتن دارد. اگر یک بار دیگر گذر سریعی بر اتفاقات جدید داشته باشم، باید بگویم، ما یک تغییراتی را در حوزه فنی مسابقات شاهد هستیم و یک تغییرات در حوزه اجرایی. به نظر می‌رسد با توجه به تجربه برگزاری چند دهه برگزاری مسابقات، این تغییرات در مجموع رضایت‌مندی بیشتری را برای شرکت‌کنندگان فراهم کند و زمینه بهره‌مندی بیشتری را به دنبال داشته باشد.
ما در روش قبلی و در حوزه فنی این گمان را داشتیم که در بحث داوری و دقت در داوری جای رشد وجود دارد، لذا در هر آیتم از هر رشته از قبیل تجوید و وقف و ابتدا و ... سه داور در نظر گرفته شده است. در حالی که در گذشته تعداد داوران در هر آیتم دو داور بود.
در بحث داوری‌ها، بخشی از اختلاف نمراتی که وجود داشت، ناشی از تطبیق مصادیق با آیین‌نامه‌ها بود، در داوری جدید یک مرحله شور به داوری‌ها اضافه شده است، همین باعث می‌شود، اگر احیاناً غفلتی یا سهوی وجود داشته باشد با شور نهایی مرتفع شود و حق به حق‌دار برسد. همچنین بعد از هر اجرا، کارنامه در اختیار فرد قرار می‌گیرد. اگر فردی اعتراض داشته باشد، در لحظه اعتراض خود را ثبت و در همان جلسه داوری به اعتراض آن شخص رسیدگی می‌شود.
این در حالی است که در روش اجرایی سابق، مسابقات، خیلی سریع باید برگزار می‌شد، مراحل پشت سر هم بود، در عمل خیلی مجال رسیدگی به اعتراضات وجود نداشت و اعتراضات هم بسیار کلی بود؛ چرا که نمره‌دهی‌ها کلی بود. در روش جدید هر کدام از داوران موظف هستند، اگر نمره‌ای کسر می‌کنند، حتماً باید درج کنند که بابت چه چیزی نمره کسر کرده‌اند.
وقتی چنین کارنامه‌ای در اختیار شرکت‌کننده قرار می‌گیرد او هم می‌تواند نسبت به نمره یک آیتم خاص اعتراض داشته باشد.
حضور داوران در صحنه مسابقات مسئله دیگر است. بحث داوری در یک فضای دیگر ضمن اینکه ممکن بود، محسناتی داشته باشد، اما می‌توانست مقداری دقت داوری را در جهاتی تحت تأثیر و تحت‌الشعاع قرار دهد. در روش جدید برگزاری مسابقات، براساس اتفاق نظری که طراحان داشته‌اند، این موضوع به دقت بیشتر داوری کمک خواهد کرد و برخی از حاشیه‌هایی که در بحث داوری داشتیم، پایان می‌دهد.
- از تغییرات اجرایی هم صحبت کردید، در این بُعد، تغییرات به چه صورتی طراحی شده است؟
در بُعد اجرایی و رسانه‌ای و براساس اتفاق نظر کارشناسان، پخش زنده تمامی مراحل مسابقات نه تنها کمکی به ما نمی‌کرد، بلکه پخش زنده باعث می‌شد تا اضطراب مسابقات بیشتر شود؛ چرا که بخشی از نیرو صرف هماهنگ‌سازی‌ها می‌شد و علاوه بر آن نمی‌توانستیم از این انعکاس بهره‌برداری لازم را داشته باشیم؛ زیرا پخش مسابقات از هشت صبح تا 10 شب نمی‌تواند حتی مخاطبان تخصصی را نیز جذب کند.
در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است هر روز چند ساعتی که بهترین زمان پخش است در اختیار خواهیم داشت تا مسابقات ضبط شده در حد فاصل مرحله مقدماتی تا مرحله نهایی کشوری از رسانه ملی پخش شود تا پس از آن نیز مرحله نهایی در آرامش پخش شود.
به جای اینکه هفتاد نفر طی چند روز با هم رقابت مستقیم داشته باشند، نهایتاً 12 نفر در هر رشته با یکدیگر رقابت خواهند داشت. به جای اینکه یک داور هشت ساعت داوری داشته باشد، حداکثر سه تا چهار ساعت داوری خواهد داشت و اینکه حضور علاقه‌مندان نیز تسهیل خواهد شد. همچنین شاهد حضور افراد غیر مرتبط نخواهیم بود و افراد علاقه‌مند در سالن مسابقات حضور می‌یابند؛ چرا که جذاب‌ترین بخش مسابقات در مرحله نهایی برقرار خواهد بود.
- زمان برگزاری مسابقات به چه صورت است؟
مرحله مقدماتی از روز 20 مردادماه در شهر مقدس قم آغاز خواهد شد و مرحله نهایی نیز از 10 تا 23 مهر در شهر اراک در جریان خواهد بود.
- این شریط برای بخش بانوان هم وجود دارد یا خیر؟
در مرحله مقدماتی که مسابقات از مرحله نهایی تفکیک شده است، تنها در بخش آقایان اینگونه است، یعنی برای بخش بانوان هم مقدماتی و هم نهایی در شهر اراک برگزار خواهد شد، البته این ملاحظات فنی برای آنها وجود خواهد داشت.
- علت این موضوع چه چیزی بوده است؟
با توجه به اینکه مسابقات بانوان، قابلیت انعکاس رسانه‌ای را ندارد، لذا برگزاری مرحله مقدماتی به شیوه آقایان هیچ معنایی نخواهد داشت. در بخش معارفی که امکان پخش تلویزیونی وجود دارد، وضعیت فرق خواهد کرد و لذا رشته معارفی در بخش بانوان مرحله مقدماتی در قم برگزار می‌شود و تنها مرحله نهایی در اراک برگزار خواهد شد.
- به نظر می‌رسد سروشکل مسابقات، تغییرات بسیار زیادی پیدا کند، پیش‌بینی شما از موفقیت‌آمیز بودن این شیوه برگزاری چیست؟
این کار را یک بار آزمایش کرده‌ایم و تمام فلسفه وجودی برگزاری آزمایشی این مسابقات، این بود که نخواهیم شرکت‌کنندگان را در یک آزمون و خطا قرار دهیم. مدلی را تولید کردیم و در اختیار همه قرار دادیم که هرکسی هر نقطه نظری دارد آن را منعکس کند. بعد از دریافت نقطه نظرات پیشنهادات قابل اجرا را مد نظر قرار دادیم و خروجی آن به این مسابقات رسید.
- خود شرکت‌کنندگان به عنوان مخاطبان اصلی مسابقات قرآن، راغب به چنین تغییراتی بوده‌اند یا خیر و اصلاً از آنها نظرسنجی صورت گرفته است؟
نظرسنجی‌های مختلفی صورت گرفت که 30 نفر حاضر در رقابت آزمایشی از آن جمله بودند، همچنین به صورت پیامکی و از طرق دیگر نظرات شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگر فکر می‌کردیم که این روش نمی‌تواند، هیچ بهبودی در فضای مسابقات داشته باشد، قاعدتاً چنین کاری را انجام نمی‌دادیم؛ چرا که وقت، نیرو، انرژی و هزینه بیشتری از ما گرفته است. برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت خوب بهره‌برداری لازم را داشته باشیم، باید تغییراتی در فضای مسابقات لحاظ می‌شد.
- حالا که فضای مسابقات به سمت جذابیت‌های بیشتر پیش رفته است و دیده شدن مسابقات از جمله اهداف آن است، فکری برای پخش این مسابقات از شبکه‌هایی غیر از شبکه قرآن و رادیو قرآن شده است یا خیر؟
ما این موضوع را دنبال می‌کنیم، من فکر می‌کنم اگر شرایط و فضای برگزاری مسابقات قرآن، بهبود پیدا کند و قدری دیدنی‌تر و پرهیجان‌تر شود، شبکه‌های دیگر هم این آمادگی را خواهند داشت که مسابقات را پخش کنند. از هم اینک هم رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا برای امسال نیز بتوانیم مسابقات را پخش کنیم.
- پخش رسانه‌ای این مسابقات هزینه‌ای را به سازمان اوقاف تحمیل کرده است؟ منظور من این است که به شبکه‌هایی که مسابقات از آن پخش می‌شود، حق پخش داده می‌شود؟
خیر.
- یعنی بدون هیچ هزینه‌ای مسابقات پخش تلویزیونی می‌شود؟
بله؛ معمولاً اینگونه است. البته یک توضیح لازم است و آن هم اینکه ما هزینه تولید مسابقات را [به تیم تولید] می‌دهیم. یعنی اینکه بایستی تیم کارگردانی مستقر شود، هزینه‌های تولید اعم از نور و صوت و ... به آنها پرداخت شود. همچنین تولید برنامه و دکور و ... دارای هزینه‌هایی هست که به تیم تولید داده می‌شود، اما برای پخش معمولاً هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنیم.
- یعنی قراردادهای تولید به گونه‌ای تنظیم نشده است که هزینه‌های پخش تلویزیونی نیز پوشش داده شود؟
نه هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.
- سال قبل پویشی برای تغییر مسابقات شکل گرفت، یک عده جوان قرآنی دور هم جمع شده بودند و خواستار تغییراتی در مسابقات به نفع تبلیغ و ترویج قرآن شده بودند، جلساتی هم در گذشته با این پوش داشته‌اید؟ در تغییراتی که مسابقات امسال شاهد آن خواهد بود، تا چه میزان از پویش و خواسته‌های معترضان به مسابقات استفاده شده است؟
یکی از برکاتی که این حرکت دوستان قرآنی داشت، تسریع تغییرات بود، یعنی آنچه که بیان شد، موضوعی نبود که صریحاً از پویش یا بیانیه آن برداشته باشیم. این مطالباتی بود که در طول سال‌ها متراکم شده بود که مسابقات باید از نحوه اجرا تا پخش رسانه‌ای و ... دچار تغییر شود. پویش شهامت و شجاعت بیشتری به ما داد تا بتوانیم مقداری در اعمال تغییرات سرعت به خرج بدهیم. نکته‌ای که لازم است، بگویم این است که آنچه در بیانیه آمده بود ناظر به مسابقات قرآنی نبود، یعنی مطالبات پویش، فراتر از اتفاقات و تغییرات فضای مسابقات بود. لذا جا دارد در یک نشست دیگر با حضور دیگر مسئولان قرآنی در مورد اهم نکاتی که در بیانیه آمده بود پرسشی از مسئولان قرآنی صورت گیرد که تاکنون چه کرده‌اند؟ بنده نیز حاضر هستم، نکاتی که ناظر به ما هست، پاسخ دهم.
- اگر بخواهید درصدی را اعلام کنید، چند درصد از تغییرات مسابقات از پویش گرفته شده است؟
تا آنجایی که در بضاعت ما بوده است، استفاده شده است، ما معتقد هستیم یک باره نمی‌شود این قطار را کامل از این ریل به ریل دیگر منتقل کرد. دست کم با این تغییرات یک تغییر 30 تا 40 درصدی را اعمال کرده‌ایم، اما اینکه هنوز جای تغییر و تکامل وجود دارد، می‌پذیریم.
- مصداقی ندارید که بگویید این تغییر مسابقات از پویش گرفته شده است؟
در پویش، کلیات مطرح می‌شد، یعنی اینگونه نبود که به صورت جزئی نکاتی در ارتباط با روش برگزار مسابقات پیشنهاد شود. البته در یک مقطعی دوستان پیشنهادی داده بودند. من در حال حاضر حضور ذهن ندارم که تطبیق بدهم و بگویم این تغییر از پویش گرفته شده است. آنچه که مسلم است این که در جلساتی که با دوستان پویش داشتیم در یک جاهایی به تلاقی‌هایی می‌رسیدیم.
- بخش معارفی مسابقات امسال همراه با ابهاماتی بود، شرکت‌کنندگان هیچ اطلاعی نداشتند که شیوه تصحیح سوالات در مرحله استانی به چه صورت است، از سوی دیگر نتایج با تأخیر نسبتاً زیادی منتشر شد و همین بر ابهامات بیشتر افزوده بود؟ علت این موضوع چه چیزی بوده است؟
قطعاً بخش معارفی باید بسیار بیشتر از این تقویت شود و به همین دلیل هم در چند سال گذشته، رشته‌های معارفی چند برابر شده است. رشدی که در مسابقات معارفی داشته‌ایم و توسعه‌ای که صورت گرفته است با نگاه به همین موضوع بوده است. حتی در سال‌های گذشته یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در مرحله کشوری برگزاری مسابقات معارفی بود.
ما هیچ وقت چنین سرمایه‌گذاری برای بخش کتبی شاهد نبودیم و بیشترین سرمایه‌گذاری که می‌شد، این بود که به صورت کتبی برگزار شود. اما اخیراً به صورت یک بخش اصلی مورد توجه قرار گرفته است، امسال نیز جدی‌تر برگزار خواهد شد.
اختلالی که گفته شد، ناشی از این بود که برخی از همکاران ما در استان‌ها نتایج را دیرتر از ضرب‌الاجلی که در نظر گرفته بودیم، ارسال کردند و همکاران ما در مرکز که می‌خواستند نتایج را جمع بندی کنند با مشکلاتی مواجه شدند. من از همین جا از شرکت‌کنندگان، عذرخواهی می‌کنم.
- در بخش معارفی کلید سوالات منتشر می‌شود؟
تاکنون سابقه نداشته است که کلید سوالات منتشر شود، اما منعی برای انتشار نیست، معاونت مسابقات این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
- به بحث داوری که در این دوره دچار تغییراتی نیز شده است برگردیم، قبلاً طرحی با عنوان طرح ساماندهی و ارتقای داوران مسابقات قرآن کریم ارائه شد، پس از اینکه ثبت نام‌ها انجام شد و ارزیابی‌های اولیه صورت گرفت، اعلام شد که تا 31 تیرماه نتایج ساماندهی اعلام می‌شود، این نتایج با تأخیری 10 تا 12 روزه مواجه شد، علت این تأخیر چه چیزی بود؟
با توجه به نشستی که با شورای ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم داشتیم، قرار شد در ارزیابی داوران از مکانیزم آن شوراها استفاده شود تا سامانه جدیدی راه‌اندازی نشود. با توجه به اینکه مقداری هماهنگی این شوراها به طول انجامید، لذا نتایج با تأخیر اعلام شد.
- چند نفر در این سامانه ثبت نام کرده بودند؟
در سامانه‌ای که در نظر گرفته بودیم بیش از 600 نفر شرکت کرده بودند.
- تعداد قابل توجهی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟
گویا بسیاری به شرایطی که داوری مد نظر قرار داده‌ایم، واقف نبوده‌اند. به عنوان مثال ما برای داوری رشته حفظ، حافظ کل قرآن بودن را به عنوان شرط اعلام کرده بودیم، اما تعدادی که حافظ اجزاء پایین‌تر بودند هم ثبت نام کرده بودند. لذا شاید نیمی از این 600 نفر افرادی بودند که صلاحیت اولیه را نداشتند. بقیه افراد هم با مدارک تخصصی قرائت و حفظی که توسط شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن الکریم صادر کرده‌اند، تطبیق داده شدند.
افرادی که برای آزمون امسال ثبت نام کرده بودند در صورتی که این مرحله را پشت سر بگذارند، یک ارزیابی تخصصی هم برای داوری آنها خواهیم داشت. الان مدرک تخصصی که برای قاریان و حافظان صادر می‌شود، فاقد سنجش مهارت داوری آنها هست. ما بدون اینکه صلاحیت قرائت و حفظ آنها را بررسی کنیم، تنها بحث سنجش مهارت داوری آنها را خواهیم داشت تا پرونده داوری آنها تکمیل شود.
به حسب رشد و پیشرفت و سوابقی که دارند، می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و اگر الان جواز داوری شهرستانی کسب می‌کنند، می‌توانند طی بازه در نظر گرفته شده در آینده آن را ارتقاء دهند.
- این ساماندهی شامل داورانی که سال‌ها در مسابقات بین‌المللی داوری داشته‌اند هم شده است؟
بله همینطور است.
- یعنی این افراد به سامانه مراجعه و ثبت نام کردند؟
بر اساس تصمیمی که در ستاد عالی مسابقات اتخاذ شد، قرار شد، اسامی موجود داوران ملی و بین‌المللی توسط خود دبیرخانه وارد سامانه شود. یعنی ما نسبت به ثبت نام از این افراد رفع تکلیف کردیم و سایر افراد موظف بودند، خودشان شخصاً ثبت نام کنند.
- سوال بعدی من در مورد تواشیح هست. به نظر می‌رسد این هنر دینی وضعیت مطلوبی ندارد، هر سال شاهد تغییر در این مسابقات هستیم و از سوی دیگر هر سال شاهد اعتراضات گروه‌ها؛ این نشان‌دهنده وضعیت بغرنج تواشیح نیست؟
فکر نمی‌کنم از اساتیدی که در حوزه تواشیح کار می‌کنند، کسی باشد که اعلام کند وضعیت تواشیح مطلوب است. اما اینکه آیا همه علل مطلوب نبودن این شرایط به مسابقات بازمی‌گردد یا خیر؟ سوال مهمی است. نقش مسابقات در بی‌ثبات کردن تواشیح زیاد نیست؛ چرا که برخی از سرمایه‌گذاری‌هایی که برای ارتقای تواشیح در کشور بایستی انجام بگیرد در گذشته به صورت کامل انجام نشده است. برای اینکه ارتقاء پیدا کنیم باید هم در قالب و هم در محتوا به این ارتقاء برسیم. امیدواریم طی تأکیداتی که داشته‌ایم همکاران ما در مرکز امور قرآنی با کمک اساتید بتوانند برای امسال هم در بحث کارگاه‌های آموزشی کارهای خوبی را انجام دهند و هم به تولید کارهای طراز کمک کنند.
در سال‌های گذشته با همه سوء‌تفاهم‌هایی که ممکن است به وجود آمده باشد، مرکز امور قرآنی بیش از هر مقطع دیگری برای تولید آثار فاخر سرمایه‌گذاری کرد. سابقاً به ندرت پیش می‌آمد که اگر گروهی می‌خواهد در مسابقات بین‌المللی یا ملی اثری را اجرا کند، خودمان اثری را سفارش دهیم، شاعر و آهنگساز معرفی کنیم. برای اینکه کارهای فاخری تولید شود بدون استثنا در این سه سال سفارش‌هایی منعقد شد و هزینه قابل توجهی هم صورت گرفت.
من فکر می‌کنم این قبیل سفارش‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در رشد نسبی تواشیح تأثیر داشته است و اینکه در گذشته اجراهای ما اجراهایی نبود که صوتی یا تصویری باشد. اما الان بسیاری از آنها تصویری شده‌اند که قطعاً اثر یک اثر را چند برابر می‌کند. همچنین گروه‌ها به محتواهای روز گرایش پیدا کرده‌اند که در گذشته اینگونه نبود.
در مورد اعتراضات هم بایستی به اطلاع علاقه‌مندان برسانیم که یکی از ضعف‌هایی که مسئولان گروه‌ها بیان می‌کردند این بود که کیفیت ضبط آثار متفاوت است و هر گروه با یک استاندارد آثار را ضبط می‌کنند که این در داوری اثرگذار بود. برای رفع این مشکل، امسال بار قابل توجهی را به همکاران در معاونت مسابقات، تحمیل کردیم و یک گروه متحد با یک تقویم زمانی به همه استان‌ها اعزام شدند و آثار را با یک استاندارد ضبط کردند تا داوری شود.
گفت‌وگوهایی که با داوران داشتم، همگی اذعان داشتند، مشکلی که در دو سال گذاشته، داشته‌ایم، تفاوت در کیفیت ضبط آثار بوده است که با شیوه جدید رفع شده است. با این وجود نسبت به کیفیت اجراها اساتید نیز نقطه نظراتی داشتند. ما هم این قول را داده‌ایم با برگزاری جلسات و کارگروه‌های تخصصی یک سری ایراداتی که وجود دارد، رفع کنیم.
- ما هر دوره شاهد اعتراضاتی در مسابقات هستیم، شما به دنبال به ثبات رساندن تواشیح هستید؟
اعتراضات در دو دسته قرار می‌گیرد، برخی اعتراضات بنیادی هستند که به سیاست‌های اصلی برمی‌گردد. اعتراضات امسال از جنس اعتراضات بنیادی نبود. برخی از گروه‌ها به نمرات کسب شده اعتراض داشتند که بعد از بررسی، گروه‌هایی به مرحله نهایی راه یافتند.
- این اواخر در گفت‌وگوهایی حتی سخن از تعطیلی مسابقات در صورت تداوم اعتراضات شنیده شده، قصدی برای تعطیلی مسابقات دارید؟
در ارتباط با این موضوع هنوز گفت‌وگوی جدی‌ای نداشته‌ایم، ان‌شاالله اولین جلسه کارگروه تخصصی که در ماه آینده برگزار ‌می‌شود در ارتباط با موضوعات مختلف صحبت خواهد شد.
- من سوال خاصی ندارم، شما اگر صحبت خاص یا مطلب جامانده‌ای دارید، بفرمائید.
از شما به خاطر این گفت‌وگو تشکر می‌کنم.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی یحیایی
|
Netherlands
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۱۲:۰۴
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید
ای کاش سوال می پرسید چطور می شود که یک روز قبل از اعلام نتایج راهیافتگان بخش معارفی ایشون با مصاحبه با رادیو قرآن عنوان می کنند افرادی که نمره بالای 80 در مرحله استانی کسب کرده اند به مرحله نیمه نهایی در اراک راه پیدا می کنند اما فردا قضیه عوض می شود
مهمترین دلیل ابهامات مسابقات معارفی این است که حتی رییس مرکز امور قرآنی سازمان هم نحوه گزینش در مراحل مختلف بخش معارفی آگاه نیست! چه برسد به کارشناسان استان ها و شهرستان ها!
چرا باید نحوه تصمیم گیری ها در این بخش اینقدر مرموز باشد؟!!!
captcha