چیزی به اندازه خون ریختن به ناحق در حکومت سنگین نیست
کد خبر: 3736079
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

چیزی به اندازه خون ریختن به ناحق در حکومت سنگین نیست

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ مصطفی دلشاد تهرانی با تأکید بر اهمیت ریخته نشدن خون به ناحق در حکومت بیان کرد: بر اساس آموزه‌های علوی در نهج‌البلاغه چيزى چون ريخته شدن خون ناحق سنگين نيست، به گونه‌اى كه جايگزين ندارد و هيچ چيز آن را جبران نمى‌سازد. بنابراين نسبت به آن بايد سخت هشيار بود و مراقبت نمود كه مبادا خونى به ناحق ريخته شود.

به گزارش ایکنا؛ در کانال تلگرامی مصطفی دلشاد تهرانی، پژوهشگر نهج‌البلاغه یادداشتی با عنوان «خط قرمزِ خون ريختن در حكومت» منتشر شده که در ادامه متن آن را می‌خوانید:
امیرمؤمنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر دربارۀ خط قرمزِ خون ریختن در حکومت فرموده است: «وَ إِيَّاکَ وَ الدِّمَاءَ، وَ سَفْكَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا، فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ، وَ لاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ، وَ لاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ، وَ انْقِطَاعِ مُدَّةٍ، مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا وَاللّهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُكْمِ بَيْنَ الْعِبَادِ، فِيمَا تَسَافَكُوا مِنَ الدِّمَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». تو را سخت پرهيز مى‌دهم از خون‌ها و به ناروا ريختن آن‌ها، زيرا چيزى بيشتر از ريختن خون ناحق كيفر الهى را بر نمى‌انگيزد و پيامد بدفرجامى از آن بزرگ‌تر به دنبال نمى‌آورد و به برچيده شدن نعمت سزاوارتر نمى‌گرداند و روزگار را به سر نمى‌رساند و خداى پاك از هر كاستى در روز رستاخيز آغازگر داورى خون‌هايى مى‌شود كه بندگان از يكديگر ريخته‌اند.
با توجّه به حقّ حيات انسان‌ها و حرمت خون آن‌ها، خون، خط قرمزى است كه سخت بايد حريم آن پاس داشته شود، و هيچ كس و هيچ قدرتى جرئت تعدّى به اين حريم را نداشته باشد. حرمت خون چنان سنگين است كه اگر كسى را به كشتن فردى وادار كنند، نمى‌تواند دست به خون بيالايد، هر چند كه خود او را به سبب مخالفت با خون ريختن، بكشند؛ و اين حريم چنان است كه در آن تقيه جايز نيست.
در حديث امام صادق(ع) بنا بر نقل شیخ کلینی در کتاب کافی آمده است: «إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ، فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ». جز اين نيست كه تقيّه براى جلوگيرى از ريختن خون‌ها قرار داده شده است. پس هرگاه تقيّه منجر به ريخته شدن خون گردد، ديگر تقيّه نباشد.
خط قرمز خون ريختن، بيش از هرجا، در حكومت‌ها بايد پاس داشته شود، زيرا حكومت‌ها با توجّه به قدرتى كه در اختيار دارند، پيوسته در معرض تعدّى به حقّ حيات انسان‌ها، به ويژه مخالفان خود هستند و براى اين كه راه چنين فاجعه‌اى بسته شود، لازم است حرمت اين حريم به خوبى براى همگان تبيين گردد و فرهنگ پاسداشت آن ايجاد شود و قوانين سخت و مراقبت‌هاى صحيح و پيگيرى‌هاى شديد در اين باره سامان يابد.
در آموزه‌های امیر مؤمنان علی‌(ع) بر این امر سخت تأکید شده است و در این سخن امام(ع) چهار پيامد سخت و سنگين را كه بالاتر از آن پيامد نامطلوبى نيست، برشمرده است: یک، برانگيزاننده‌ترين عامل براى كيفر الهى، دو، سنگين‌ترين پيامدها، سه، سزاوارترين دليل براى برچيده شدن نعمت‌ها، چهار، اساسى‌ترين عامل در كوتاه ساختن عمر دولت‌ها.
این موارد نشان مى‌دهد چيزى چون ريخته شدن خون ناحق سنگين نيست، به گونه‌اى كه جايگزين ندارد و هيچ چيز آن را جبران نمى‌سازد. بنابراين نسبت به آن بايد سخت هشيار بود و مراقبت نمود كه مبادا خونى به ناحق ريخته شود.
خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند. إن شاء الله.
انتهای پیام

captcha