همه دلال نیستند
کد خبر: 3736103
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
دلالی؛ جلوه‌ای از مفاسد اقتصادی/

همه دلال نیستند

گروه سیاست و اقتصاد - رییس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه نباید به همه به چشم دلال نگاه کرد، عنوان کرد: گاهی فرد در راستای تامین کالای مورد نیاز بازار عمل می‌کند که این فرد به عنوان یک واسطه‌گر شناخته می‌شود.

نباید به همه به چشم دلال نگاه کردمحمود بنانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی در خصوص تعریفی از دلالی و واسطه‌گری اظهار کرد: در واقع واسطه‌گرانی وجود داشته که گاهی تحت عنوان دلال از آن‌ها  یاد می شود اما گاها دلالانی وجود داشته که تنها و بدون هیچ دلیلی باعث افزایش قیمت یک کالا می‌شوند. در حقیقت یک واسطه‌گر می‌تواند مفید واقع شود.

دلالی با واسطه‌گری متفاوت است
وی ادامه داد: گاهی به دنبال حذف دلال هستیم که به اشتباه به سراغ واسطه‌گر رفته و آن را حذف می‌کنیم. زمانی که این امر روی می‌دهد، منجر به افزایش قیمت کالا خواهد شد. به عنوان مثال، بسیاری از این واسطه‌ها وجود دارند که عقیده برخی از دستگاه‌های اجرایی، این دسته از افراد دلال بشمار می‌روند در حالی که این افراد واسطه‌گر به حساب می‌آیند.

رییس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه افرادی تنها واسطه‎گر هستند و با دلالی فرق داشته، تصریح کرد: بسیاری از این واسطه‌گران، نیاز مالی کشاورزان و باغداران را تامین کرده و در یک مغازه‌ای به صورت تضمینی کالاها را خریداری می‌کنند.

بنانژاد اضافه کرد: این امر طی دو تا سه اخیر توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام آن است. به عنوان مثال خرید تضمینی گندم یا زعفران را انجام می‌دهد به طوری که زعفران یا گندم در حال جمع آوری را با قیمتی ثابت از کشاورزان خریداری می کند. این امر هزینه بسیار بالایی برای دولت به همراه دارد.

خرید تضمینی دولت واسطه‌گری است
وی افزود: با توجه به نوسانات قیمت موجود در بازار، گاهی ممکن است قیمت کالاهایی که سازمان جهاد کشاورزی خریداری کرده افزایش و یا کاهش یابد که اگر قیمت‌ کالاهای خریداری شده کاهش یابد، ممکن است این سازمان از نظر اقتصادی، دچار ضرر و زیان شود اما چون دولت به فکر سود یا زیان نبوده، اهمیتی برای آن ندارد.

رییس اتاق اصناف مشهد خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در زمینه‌های مختلفی اعم از میوه و تره‌بار، دام و طیور و... به عنوان واسطه‌گر حضور داشته و به فعالیت مشغول هستند به طوری که حضور این دسته از افراد در بازار موثر است و در بسیاری از موارد می‌توان به تامین کالا کمک کنند.

به دلال و واسطه‌گر به یک چشم نگاه نشود
بنانژاد با بیان اینکه نباید به همه به چشم دلال نگاه کرد، عنوان کرد: ممکن است فردی کالایی مانند خودرو را از یک فروشنده واقعی خریداری کند و با یک اختلاف قیمت بالاتری آن را به فروش برساند. این فرد به عنوان یک دلال به حساب می‌آید اما گاهی فرد در راستای تامین کالای مورد نیاز بازار عمل می‌کند که او به عنوان یک واسطه‌گر شناخته می‌شود.

وی  ادامه داد: در برخی صنوف، تعبیری اشتباه از واسطه‌گر به گوش می‌خورد که با دلالی متفاوت است. بیشتر این صنوف در زمینه‌ ارتباط بازار با بخش تولید هستند. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، حرفه‌ای عمل می‌کنند و این تخصص آن‌هاست. در واقع می‌دانند چه نوع کالایی را خریداری، نگهداری، بسته‌بندی، توزیع و... کنند. 

رییس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: در بسایری از موارد مانند تامین میوه تنظیم بازار در شب عید، از همین افراد واسطه‌گر استفاده می‌شود. همانطور که گاهی در بازار مشاهده شده، زمانی که از این افراد کمک گرفته نمی‌شود، میوه مناسبی در بازار هم موجود نیست.

دلالی تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد
بنانژاد در خصوص ضرر و زیان دلالی در حوزه اصناف اظهار کرد: در مجموع کمتر از 10 درصد دلالی در اصناف وجود داشته و بیشتر در زمینه نمایشگاه‌های اتومبیل، مسکن و فعالیت‌های خدماتی این مساله دیده می‌شود. یکسری از افرادی که به صورت غیرتخصصی و غیرفنی هستند، در این حوزه تحت عنوان دلال فعالیت دارند و موجب ضرر و زیان به بازار و جامعه می‌شوند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال افرادی هستند که در حاشیه خیابان منزل یا آپارتمانی را برای مسافران اجاره می‌دهند؛ اگر این افراد ساماندهی شوند، به عنوان یک واسطه‌گر مفید بشمار می‌روند در غیر این صورت و صرفا جدا از مسائلی مانند امنیت، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و... یک دلال و مضر برای جامعه شناخته خواهند شد.

رییس اتاق اصناف مشهد افزود: از طرفی، اگر این افراد تحت عنوان یک دلال عمل کنند، باعث می‌شود که دید مسافران به مشهد تغییر کند اما از طرف دیگر اگر این افراد تحت عنوان یک واسطه‌گر عمل کنند، موجب توسعه گردشگری شهر و استان می‌شوند.

دلالی ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند
بنانژاد در خصوص تاثیر دلالی بر قیمت یک کالا تصریح کرد: گاهی ممکن است که در برخی حوزه‌ها مانند خودرو، فعالیت دلالی دارای حاشیه سود بالایی باشد؛ به عنوان مثال یک معامله ممکن است 20 تا 30 درصد سود داشته باشد و باعث افزایش قیمت شود که کاری مضر بشمار می‌رود چراکه در این معامله هیچ ارزش افزوده‌ای روی نداده است.

وی اضافه کرد: اما گاهی در برخی دیگر از حوزه ها مانند میوه و تره‌بار ممکن است که با یک افزایش قیمت 20 تا 30 درصدی مواجه شویم که باید توجه داشت از زمانی که میوه از باغ به بازار برسد، بایستی مراحلی را طی کند که هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت.

حذف واسطه‌گر موجب افزایش قیمت می‌شود
رییس اتاق اصناف مشهد در خصوص بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری در سطح شهر بیان کرد: در حقیقت برای آنکه نقش واسطه‌گران از این میان حذف شود، این بازارها شکل گرفت که از تولید به صورت مستقیم وارد بازار شود اما کیفیت این میوه‌ها در برخی از این بازارها کمتر بوده و گاهی با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

بنانژاد اضافه کرد: همواره هم مردم و هم غرفه‌داران از این مساله ناراضی هستند. اگر میوه‌های تنظیم بازار عید به این بازارها وجود داشته باشد، یک رونقی به وجود می‌آید اما در غیر این صورت در موارد دیگر قیمت بسیار بالاتر از جاهای دیگر است.

انتهای پیام

captcha