مبارز حافظ قرآن؛ محصول مشترک ایران و الجزایر
کد خبر: 3736255
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
فیلمی که به کارگردانی جمال شورجه کلید خورد؛

مبارز حافظ قرآن؛ محصول مشترک ایران و الجزایر

گروه بین‌الملل - فیلمبرداری فیلم تاریخی «احمد بای»، مبارز حافظ قرآن الجزایری به کارگردانی جمال شورجه، کارگردان برجسته کشورمان در شهرک سینمایی «CADC» شهر الجزیره، پایتخت الجزایر آغاز شده است.

به گزارش ایکنا؛ احمد بای بن محمد شریف (زاده:۱۷۸۶- درگذشته:۱۸۵۰) فرزند محمد الشریف و از خانواده «ابن قانه» یکی از بزرگ‌ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود.

احمد بن محمد در شهر «قسنطینه» الجزایر متولد شد و در حالی که در سنین جوانی بود پدرش را از دست داد و به همراه مادرش از قسنطینه به منطقه الصحرا رفت و تحت سرپرستی عموهایش قرار گرفت.

حفظ قرآن
احمد بای قرآن را به طور کامل حفظ کرد و قوانین زبان عربی را فرا گرفت. او در ۱۲ سالگی به سفر حج رفت و به همین خاطر از همان زمان به حاج احمد ملقب شد.

براساس نقل قول‌هایی که شده است سرانجام احمد بای در سال ۱۸۵۰ در حالی که تحت اقامت اجباری به سر می‌برد به وسیله سم به قتل رسید و در «سیدی عبد الرحمان الثعالبی» در پایتخت الجزایر به خاک سپرده شد.

بنا بر اخبار رسیده، فیلمبرداری از فیلم «احمد بای» به کارگردانی جمال شورجه و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و امیر موسوی، رایزن فرهنگی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شده است.

داستان فیلم
این فیلم داستان بخش‌هایی از زندگی احمد بای، مبارز و حافظ کل قرآن الجزایری را روایت می‌کند که در دوران حکومت عثمانی، حاکم منطقه قسنطینه در الجزایر بود و سال‌ها به مبارزه با استعمارگران فرانسوی پرداخت.

تهیه‌کنندگی این فیلم را «سمیره حاج جیلانی» از الجزایر برعهده دارد و یک تیم متخصص ایرانی در زمینه جلوه‌های ویژه، بدلکاری،چهره‌پردازی، فیلمبرداری و صدا‌برداری با جمال شورجه همکاری می‌کنند و در عین حال شماری از هنرمندان الجزایری نیز با تیم ایرانی همکاری کرده و به صورت عملی آموزش می‌بینند.

انتهای پیام

captcha