تولید 6 هزار کتاب در سه دهه/ دغدغه‌ انتشارات جهاددانشگاهی محتوامحوری است
کد خبر: 3736304
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۳
تقوی عنوان کرد:

تولید 6 هزار کتاب در سه دهه/ دغدغه‌ انتشارات جهاددانشگاهی محتوامحوری است

گروه ادب ــ رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: 6 هزار عنوان کتاب طی 3 دهه گذشته به چاپ رسیده و اکنون دغدغه ما فاصله گرفتن از کمیت‌محوری و حرکت به سوی محتوامحوری است.

تولید 6 هزار کتاب در سه دهه/ دغدغه‌ انتشارات جهاددانشگاهی محتوامحوری استعادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های این سازمان در یک سال گذشته گفت: در طی سال گذشته، برنامه‌های شاخصی در حوزه تولید و توزیع کتاب و برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی داشتیم، در حوزه تولید کتاب به عنوان یکی از محوری‌ترین بخش‌ها که در سازمان انتشارات جهاد پیگیری و آثار دانشجویان و اساتید در حوزه آثار دانشگاهی تولید می‌شوند، به همراه شعبی که در سراسر کشور داریم، 521 عنوان کتاب را با موضوعات مختلف دانشگاهی منتشر کردیم.
وی با اشاره به بحث توزیع کتاب افزود: در این حوزه با استفاده از ظرفیتی که در فضای فیزیکی در قالب فروشگاه‌هایی که در سراسر کشور هست و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فروش الکترونیک، کار جدیدی در حوزه راه‌اندازی اپلیکیشن انتشارات جهاد دانشگاهی برای فروش کتاب در فضای مجازی انجام شده و به زودی رونمایی می‌شود.
تقوی ادامه داد: در حوزه تبلیغی و ترویجی نیز سه فعالیت شاخص در سطح ملی داریم که جزء برنامه‌های پیش‌بینی شده و رایج سازمان است، یکی کتاب سال دانشجویی است که همزمان با هفته کتاب در آبان ماه برگزار می‌شود و در سال جاری نیز بیست پنجمین دوره آن برگزار و از آثار شاخص دانشجویی تجلیل می‌شود. فعالیت دیگر هفدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی است که هفته گذشته در همدان برگزار شد و دومین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه نیز در سال جاری برگزار شد و به عنوان بخش جنبی جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی کار خود را انجام می‌دهد، اما با توجه به ظرفیت و استقبالی که انجام شده، سومین دوره این مسابقات را همزمان با 20 استان کشور برگزار خواهیم کرد و پایان‌نامه‌هایی که به صورت داوطلب اعلام آمادگی می‌کنند، شرکت خواهند کرد. این مسابقات در راستای توجه کاربردی به پایان‌نامه‌ها بوده و ابزاری است برای اینکه پایان‌نامه‌ها از فضای دانشگاهی خارج شده و کاربردی‌تر شوند تا به مخاطبان معرفی شوند.
وی تصریح کرد: در حوزه توزیع کتاب، بحث نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی نیز مطرح است که حضور جدی و منسجم انتشارات جهاد دانشگاهی و واحدهای مربوط در استان‌ها هر ساله وجود دارد و در کنار عرضه کتاب، کارهای فرهنگی و تبلیغی نیز انجام می‌شود؛ از جمله رونمایی کتاب و نقد و بررسی آثار برتر دانشجویی را داشتیم، همچنین دومین نظرسنجی نیازمندی‌های مطالعاتی دانشجویان را برگزار کردیم و نتایج آن در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
تقوی با اشاره به طرح مطالعاتی که به صورت ملی برگزار می‌شود، بیان کرد: در این راستا کتاب «سفر شهادت» امام موسی صدر انتخاب شد و اختتامیه آن در پاییز سال گذشته برگزار شد و امسال نیز دومین دوره آن با موضوع زیست محیطی برگزار می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی از کارهای شاخص دیگر در حوزه تولید محتوا، سفارش موضوعات و تولید محتوا براساس نیازها و اولویت‌های کشور به ویژه در حوزه فرهنگی است که با اولویت فرهنگ دانشگاهی و سیاستگذاری فرهنگی مجموعه‌ای از 11 عنوان کتاب با همکاری دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی انجام می‌شود که این عناوین در حال تدوین بوده و به زودی به جامعه دانشگاهی ارائه خواهد شد.
تقوی با اشاره به تعداد کتاب‌های منتشر شده طی 36 سال گذشته گفت: از ابتدای شروع فعالیت نشر در جهاد دانشگاهی که همزمان با تأسیس جهاد دانشگاهی بوده است، تاکنون 6 هزار عنوان کتاب اعم از چاپ اول و مجدد به چاپ رسیده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سازمان جهاد دانشگاهی چه جایگاهی در میان سایر ناشران به ویژه ناشران دانشگاهی دارد، گفت: به دلیل فعالیت تخصصی و تعریف شده برای سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی که بیشتر در حوزه کتاب‌های دانشگاهی فعالیت می‌کند، عملاً به عنوان ناشر دانشگاهی شناخته می‌شود، از سوی دیگر بنابر اعلام اساتید و دانشجویان و کسانی که مخاطب خاص ما هستند، جزء ناشران مورد اعتماد در حوزه ناشران دانشگاهی هستیم و در این زمینه نیز رتبه بالایی داریم و معمولاً اساتید دانشگاه‌ها وقتی مراجعه می‌کنند و کارشان انجام می‌شود، رضایت نسبی را دارند و خود مشوقی برای تولید آثار بیشتر از سوی همکاران و دانشجویان می‌شوند.
وی با اشاره به دغدغه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیان کرد: دغدغه اصلی ما در فضای فعلی این است که از بحث کمیت فاصله گرفته و به محتوایی که مورد نیاز جامعه است و اتفاقاً در این زمینه خلأهایی را شاهد هستیم، بپردازیم. البته معمولاً جهاد دانشگاهی سراغ فعالیت‌هایی می‌رود که شاید سایر نهادها و سازمان‌ها یا ظرفیت آن را نداشته و یا رغبت و انگیزه کافی برای آن ندارند. اولویت ما حرکت در مسیر فعالیت‌های پژوهشی در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است که در نهایت نتایج این پژوهش‌ها منجر به تولید یک اثر مکتوب خواهد شد.
انتهای پیام

captcha