تقویت قوه عقل موجب بصیرت انسان می‎شود
کد خبر: 3736332
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
حجت‌الاسلام‌ سیدحسین مؤمنی:

تقویت قوه عقل موجب بصیرت انسان می‎شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ استاد حوزه علمیه قم گفت: تقویت قوه عقل موجب بصیرت انسان می‎شود و آنچه انسان را از محور بصیرت خارج می‎کند، عبارت است از تقویت پیدا کردن جنود جهل.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدحسین مؤمنی در ویژه‌برنامه سخنرانی حرم مطهر رضوی که به مناسب شب زیارتی امام رضا(ع)، 14 مردادماه قبل از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه عقل بالاترین سرمایه‌‏ای است که خدا به ما انسان‌‏ها ارزانی داشته است، عنوان کرد: لشکریان جهل انسان را متعلق به دنیا می‎کند انسان جاهل، حق را زیر پا می‎گذارد و باطل را تقویت می‎کند و پیوسته درصدد تقویت باطل برمی‎آید، اینها افرادی بوده که از عقل بی‎بهره هستند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه لشکریان عقل انسان را به سمت پرستش خدا سوق می‎دهند و از تمام دلبستگی‎ها و تعلقات دنیا دور می‎کنند، تأکید کرد: در مقابل لشکریان عقل، لشکریان جهل قرار دارند که انسان را به سمت دنیا و تعلقات آن سوق می‎دهند و همین امر باعث می‎شود تا انسان مسیر ضلالت و گمراهی را در پیش بگیرد.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در راه خداوند برای نجات بندگان از جهل جان دادند، گفت: این مطلب مهمی است که جهل در مقابل علم نیست بلکه در مقابل عقل است. به فردی که می‎داند نگاه به نامحرم گناه است اما باز هم نگاه می‎کند، عالم ولی جاهل می‎گویند. لذا جهل در مقابل عقل است که ممکن است نفسانیت بر او غلبه پیدا ‎کند.
حجت‌الاسلام مؤمنی تأکید کرد: گاهی یک نگاه به نامحرم یا خوردن غذای شبه‌ناک و یا ترک یک وعده نماز زمینه‎های تقویت لشکریان جهل را در روح ما ایجاد و در مقابل، عقل را تضعیف می‎کند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: برخی خود را عاقل می‌پندارند، اما نشانه‌های انسان عاقل را ندارند، از جمله این نشانه‌ها عدم دلبستگی نسبت به دنیای فانی است، انسان اگر عاقل باشد، می‌داند که این دنیا برای او فانی است و به این دنیا دل نمی‌بندد.
حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به ضرورت عدم دلبستگی به دنیا، اظهار کرد: انسان باید بداند که سختی‌ها در دنیا بالاخره می‌گذرد و نباید به دنیا وابسته شود، انسان در نهایت بالاخره می‌میرد و باید به دنبال جمع‌آوری توشه برای آخرت باشد.
یادآور می‌شود، با توجه به اینکه به روایتی 23 ذی‌القعده، سالروز شهادت امام رضا(ع) است؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدحسین مؤمنی در پایان برنامه به روضه‌خوانی شهادت هشتمین امام شیعیان پرداخت.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha