مسئولان، مؤسسات قرآنی استان بوشهر را دریابید
کد خبر: 3736618
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
گوشه‌ای از دغدغه‌های پیش‌روی مدیران مؤسسات؛

مسئولان، مؤسسات قرآنی استان بوشهر را دریابید

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ فقدان حمایت‌های عمرانی، فرهنگی و عدم استقلال ساختمانی و فضای مناسب برای انجام فعالیت‌‌های قرآنی از جمله موانع و مشکلاتی است که مؤسسات قرآنی بوشهر چون دیگر مؤسسات با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و انتظار می‌رود مسئولان قرآنی درصدد رفع این مشکلات برآیند.

به گزارش ایکنا؛ استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که با توجه به محرومیت‌های زیادی که دارد اما در زمینه فعالیت‌های قرآنی خوش درخشیده و توانسته در تربیت قرآن‌آموزان از سوی مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی کارهای خوبی را به ثمر برساند.

این استان در حال حاضر 88 مؤسسه با مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و 190 خانه‌ قرآن شهری و روستایی دارد. در واقع 248 مرکز، مؤسسه و خانه قرآن فعال در بوشهر در حال فعالیت هستند که از کل این مجموع تنها چهار مؤسسه بدون مجوز هستند که آن‌‌ها نیز در مرحله ثبت مجوز هستند.

اما این تعداد مؤسسه با وجود گستره کاریشان با مشکلات و موانع بسیاری روبرو هستند که خبرگزاری ایکنا برای اطلاع از وضعیت این مؤسسات و مشکلاتشان با مدیران این مراکز به گفت‌‌وگو نشسته است که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

نبود امکانات مالی، نداشتن تجهیزات آموزشی و غیره از جمله مشکلات ابتدایی است که مؤسسات بوشهر با آن روبرو هستند که در همین زمینه مقاتلی، مدیر‌عامل مؤسسه اسماء‌الحسنی اجاره‌ای بودن مکان مؤسسات و جابه‌جایی‌های هر ساله را دغدغه مدیران مؤسسات و خانه‌‌ها قرآن عنوان کرد و به مؤسسه خود اشاره کرد که چند سالی است با مشکلات متعدد از جمله نبود مکان ثابت روبرو بوده و مدتی نیز در مدارس به آموزش می‌پرداخته و در حال حاضر برای برپایی کلاس‌هایش نیاز به مکانی مستقل دارد.

نبود بودجه کافی برای ساخت مکانی مستقل؛ مشکل مؤسسات قرآنی

ابراهیمی‌وقار، مدیر مؤسسه بشری از دیگر مدیرانی است که به تأمین اعتبار مؤسسات قرآنی از طریق هزینه‌ کلاس‌ها و دوره‌هایی که از سوی مؤسسات برگزار می‌شود، اشاره کرد و محروم بودن مناطق بر عملکرد و حمایت‌های مالی و معنوی مؤسسات را بی‌تأثیر ندانست.

استقبال از دوره‌ها و کلاس‌‌های آموزش قرآن ‌مؤسسات در کنار نداشتن بودجه کافی از دیگر مسائلی است که مدیران این مراکز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در این باره نیازمند حمایت مالی خوبی از سوی مسئولان قرآنی هستند چرا که برای گسترش فعالیت‌های قرآنی استقبال قرآن‌آموزان در کنار فراهم کردن مکان مناسب با امکانات آموزشی خوب معنا می‌گیرد.

در همین راستا مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت حنان  به نبود حمایت دولتی و نهادهای قرآنی در ساخت و ساز مکان‌های قرآنی که به نیت آموزش قرآن و نهادینه کردن آموزه‌های قرآن راه‌اندازی شده‌اند اشاره کرد و خواستار شد تا مسئولان به وعده وعید‌‌هایی که می‌دهند پایبند باشند تا مؤسسات دلگرم شوند. در همین زمینه مؤسسه حنان را مثال زد که در حال حاضر زمینی به متراژ 300 در شهر دلوار به نام این مؤسسه اهدا شده و از همان ابتدا با کمک‌های مردمی و خیران شروع به فعالیت‌ و ساخت و ساز شد و در میانه راه مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی قول داده بود تا از مؤسساتی که در حال راه‌‌اندازی هستند حمایت و کمک مالی کند ولی تاکنون ذره‌ای کمک مالی از این مؤسسه «حنان» نشده است. هر چند مدیران و حامیان مؤسسه حنان ناامید نشده‌اند و همچنان ساخت و ساز این مؤسسه را ادامه می‌دهند اما از مسئولان درخواست دارند تا به این مؤسسه که پروانه کسب و مجوز ساخت دارد بیشتر توجه کند تا بیش از پیش در برنامه‌ها و مسابقات قرآنی حضور داشته باشد.

تأمین اعتبارات‌ مؤسسات بزرگ‌ترین مشکلی است که این مراکز قرآنی با آن روبرو هستند که کشاورزیان، مدیر مؤسسه طاها به این گفته ما صحه می‌گذارد. بدقولی مسئولان و بدقولی آن‌ها موجب شده تا مدیران مؤسسات قرآنی در میانه راه کمری دلسرد شوند و در تأمین هزینه‌های مؤسسه خود بازمانند و همین مشکل رفته رفته موجب می‌شود تا مؤسسات با مشکل مالی و در انتها به تعطیلی کشیده شوند.

با وجود همه این مشکلات مخصوصاً مشکلات مالی، باز هم مؤسسات استان بوشهر دست از خدمت‌رسانی در عرصه قرآن و معارف الهی برنداشته‌اند و با کمک مربیان دلسوز و قرآنیشان کلاس‌ها را به صورت رایگان در طول سال برگزار می‌کنند که مؤسسه قرآنی کوثر از جمله این مؤسسات است.

مؤسسه کوثر از جمله مؤسساتی است که برای برپایی دوره‌ها و انجام فعالیت‌های قرآنی خود از قرآن‌آموزان هزینه دریافت نمی‌کند و اعتبارات این مؤسسه از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. مؤسسه کوثر با توجه به اینکه در حال حاضر 5 یا 6 سالی است که هیچ کمک هزینه‌ای از سوی دولت دریافت نکرده اما با این وجود همچنان دوره‌‌ها و کلاس‌‌های مؤسسه کوثر با استقبال خوبی از سوی قرآن‌آموزان در حال برگزاری است و در حال حاضر نزدیک به 400 قرآن‌آموز تحت پوشش این مؤسسه آموزش می‌بینند.

مؤسسه ریحانة‌النبی  یکی دیگر از مؤسسات استان بوشهر است که با مدیریت گرشاسبی اداره می‌شود، این مؤسسه نیز همانند دیگر مؤسسات این استان هزینه‌ها و اعتبارات مؤسسه را از طریق شهریه کلاس‌ها و مدرسه غیرانتفاعی که تحت پوشش این مرکز فعالیت‌ می‌کند، تأمین می‌کند.

از هزینه اجاره‌بها و مشکل مکان موسسات که بگذریم بازهم مواردی هست که خاطر مدیران مؤسسات بوشهر را مخدوش کند و استرس و نگرانی از برگزاری کلاس‌های قرآنی برایشان به ارمغان می‌آورد که در ادامه به آن خواهیم پراخت.

وسایل گرمایشی، کمک آموزشی و هزینه تدریس مربیان از دیگر مشکلات و دغدغه‌هایی است که ذهن مدیران را به خود مشغول کرده است. مؤسسه مصباح به مدیریت شهبازی از جمله این مؤسسات است که در پرداخت هزینه‌های جانبی چون خرید وسایل کمک آموزشی، وسایل گرما و سرمایشی، هزینه تدریس مربیان و... مشکل دارد و هیچ ارگان و یا نهادی به این مؤسسه کمک مالی نمی‌کند.

مؤسسه حضرت رقیه(س) نیز در همین رابطه به مشکلات مالیاتی که مؤسسات قرآنی با آن روبرو هستند اشاره کرد و این هزینه‌ها را کمرشکن دانست چرا که این گونه مراکز چون عنوان مردم‌نهاد بر روی آن‌ها گذاشته شده است بنابراین تنها برای تأمین هزینه‌های برگزاری دروه‌ها و کلاس‌های قرآنی می‌توان به کمک‌های مردمی تکیه کرد نه هزینه‌هایی چون تأمین وسایل رفاهی و امکانات آموزشی.

مدرک‌گرایی در فعالیت‌های قرآنی از جمله مشکلات جدیدی است که مؤسسات با آن روبرو شده‌اند،‌ به طوری که در بخش‌نامه‌های جدید برای جذب مربیان با مدرک دیپلم محدودیت گذاشته‌اند و بر اساس این دستورالعمل‌ها فقط مربیانی که مدرک کارشناسی به بالا دارند، باید جذب مؤسسات شوند.

افزون بر همه این مشکلات یک مشکل اساس و مشترک به عنوان ادغام اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی نیز وجود دارد که در این رابطه با ابراهیم کامران، کارشناس مسئول معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر گفت‌وگویی داشتیم.

‌کامران‌ با اشاره به مشکلات بسیاری که مؤسسات قرآنی این استان با آن‌‌ها روبرو هستند، بیان کرد:گرفتن و تمدید مجوز، بیمه فعالان قرآنی که سهم آن‌ها به مراتب خیلی ناچیز است و زیر نظر صندوق بیمه هنرمندان است،‌ نبودن پشتوانه مالی و وعده‌های مالی که داده می‌شود و عملیاتی نمی‌شود، همگی از جمله مشکلاتی است که این مؤسسات قرآنی‌ مردم‌نهاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین عمده مشکلات مؤسسات عدم حمایت‌های عمرانی، فرهنگی و عدم استقلال ساختمانی و فضای مناسب برای فعالیت‌های قرآنی است که وجود این حمایت به مدیران مؤسسات قرآنی انگیزه می‌دهد تا بهتر از آنچه هستند، فعالیت‌ کنند. همانطور که می‌دانیم درآمد مؤسسات قرآنی کم است و بیشترین بخش درآمد را صرف اجاره‌بها می‌کنند که اگر مشکل مکان توسط مسئولان و یا خیران حل شود مؤسسات کمتر دچار مشکل خواهند شد.

برخی از مشکلات مؤسسات قرآنی استان بوشهر را از زبان مدیران این مرکز شنیدیم و امیدورایم که مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن این موانع درصدد رفع آن برآیند و چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام  

captcha