چراغ کم‌فروغ جلسات تفسیر در قطب قرآنی کشور
کد خبر: 3736633
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

چراغ کم‌فروغ جلسات تفسیر در قطب قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی - اسحاق نژاد، قاری و داور قرآن کریم با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل جذب افراد به کلاس‌های قرآن فهم معارف قرآنی است، اظهار کرد: متأسفانه در مشهد به عنوان قطب قرآنی کشور، جلسات تفسیر از رونق چندانی برخوردار نیست.

 عوامل موثر در انتخاب مسیر قرآنی/ چراغ کم فروغ جلسات تفسیر در قطب قرآنی کشور
ملیحه اسحاق‌نژاد، قاری و داور قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص استقبال کمرنگ از حضور افراد در کلاس‌های آموزشی قرآن، بیان کرد: در وهله اول تربیت و محیط خانواده به عنوان اولین جایگاه رشد افراد، سهم به سزایی در انتخاب راه و مسیر زندگی آنان دارد.
وی ادامه داد: در خانواده، پدر و مادر هستند که راه را به فرزندان نشان می‌دهند که به طبع فرزندان به سمت علایق والدین خود سوق پیدا می‌کنند، لذا اگر پدر و مادر مسیر قرآنی را انتخاب کنند، فرزند نیز به همان سمت کشیده خواهد شد.
اسحاق‌نژاد با بیان اینکه مادر در خانواده نقش و رکن اساسی دارد، ادامه داد: مادری که حافظ یا قاری است، نقش به سزایی در تربیت قرآنی فرزندان خود دارد ولی نباید طوری عمل کرد که فرزندان خانواده از قرآن زده شوند. امر قرآن مقوله‌ای مهم است، لذا پدر و مادر باید دست در دست هم دهند تا فرزندان به سمت قرآن و آموزه‌های قرآنی گرایش پیدا کنند.
وی تصریح کرد: علایق فردی یکی دیگر از عوامل در انتخاب مسیر زندگی افراد است. ممکن است در یک خانواده قرآنی از بین فرزندان یک نفر به این عرصه علاقه داشته باشد.
اسحاق‌نژاد با بیان اهمیت هم‌کفو بودن در انتخاب همسر، عنوان کرد: حتی ازدواج افراد در این امر دخیل است چرا که افرادی در مسیر آموزش قرآن بودند و در بین راه به دلیل اینکه همسرشان راهی متفاوت داشته، مسیرشان از قرآن جدا شده است.

اخلاق قرآنی و تأثیر آن در جذب قرآن‌آموز
این مدرس قرآن کریم ادامه داد: موضوع دیگر در امر ورود افراد به عرصه قرآنی معلمان هستند که علاوه بر آموزش، روی پرورش فرد در انتخاب مسیر زندگی نیز تأثیرگذار هستند.
وی گفت: در زمینه تربیت قرآنی نسل جوان و نوجوان، آموزش و پرورش باید به کمک خانواده‌ها بیاید چراکه فرزندان ما ساعت‌های بسیاری را در مدرسه می‌گذارند، لذا معلمان قرآنی آنان نیز نقش مهمی در تربیت آنان دارند. اگر این آموزش‌ها از دوران کودکی در کودک نهادینه شود، می‌توان امیدوار بود که فرزندمان تا آخر عمر به این اصول پایبند باشد.
اسحاق‌نژاد با بیان اینکه باید غرور از بین جامعه قرآنی حذف شود، افزود: البته در این میان اخلاق معلمان قرآنی امری بسیار مهم در جذب نوجوانان و جوانان به سمت قرآن و ماندن در این مسیراست لذا اساتید، معلمان و مربیان قرآن باید به این امر توجه داشته باشند.
قاری و داور قرآن کریم اظهار کرد: نحوه تدریس و آموزش قرآن نیز از جمله عوامل افراد در استقبال از کلاس قرآن است که در این خصوص اساتید باید کلاسی را برگزار کنند که مطابق با حوصله در هر رده سنی باشد.

جوانان و نوجوانان تشنه تفاسیر آیات هستند
وی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان از تفسیر داستان‌های قرآنی، ادامه داد: با تجربه تدریس چندین ساله این را می‌گویم که اگر کلاس آموزش قرآن صرف روخوانی و روانخوانی باشد. این موضوع باعث خواهد شد که فرد کم کم از حضور در کلاس خسته شود لذا یک استاد قرآنی باید مهارت تدریس قرآن با روش تفسیر و معنا را داشته باشد.
اسحاق‌نژاد آموزش معانی قرآن را در کلاس‌های قرآنی یک ضرورت برشمرد و اظهار کرد: اگر کلاس قرآن به روخوانی و روانخوانی خلاصه شود، از آنجا که با معانی آشنا نیستیم آنگاه چگونه می‌توانیم عامل به قرآن باشیم؟
قاری و داور قرآن کریم گفت: در بحث آموزش یک استاد باید در بحث آموزش همواره به روز بوده و به کلیه تخصص‌ها در بحث حفظ، قرائت، تفسیر و... واقف باشد تا بتواند حافظ پروری و قاری پروری کند.

چراغ کم فروغ جلسات تفسیر در قطب قرآنی کشور
اسحاق‌نژاد با اشاره به اینکه جلسات تفسیر در مشهد به عنوان قطب قرآنی کشور بسیار کمرنگ است، بیان کرد: آموزش تفسیر قرآن باید با قدرت بیشتری پیش رود و ضمن اینکه مسئولان و خیران باید به این مقوله توجه کنند، اساتید قرآنی نیز باید از جلسات تفسیر حمایت ویژه داشته باشند تا این عرصه مهم قرآنی رونق یابد.
وی گفت: امروز متأسفانه شاهد آنیم که اکثر کلاس‌ها و جلسات قرآن به روخوانی و روانخوانی خلاصه شده و از آنجا که مخاطبان زیادی از درک معانی آن محروم هستند لذا باعث شده در نیمه راه کار را رها کنند.
این مدرس قرآن کریم عنوان کرد: دریای علوم قرآنی پهناور و وسیع است و ما هرچه بیشتر به این علوم بپردازیم، بیشتر احساس نیاز به یادگیری می‌کنیم چرا که فراگیری ما از این گستره قطره‌ای بیش نیست.

استاد با اخلاق زمینه جذب قرآن‌آموز را فراهم می‌کند
وی بیان کرد: استاد قرآن باید خود عامل به معارف قرآنی باشد تا با درک عمیق خود به آموزش بپردازد، این آموزش است که تأثیرگذار بوده و ضمن جذب افراد به قرآن وی را در مسیر حفظ می کند.
اسحاق‌نژاد تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل اقبال کم از حضور در کلاس‌های قرآن این است که افراد توقع دارند این کلاس‌ها رایگان و یا با هزینه بسیار ناچیز برگزار شود، در حالی که برای یک کلاس ورزشی و هنری هزینه بالایی را برای فرزندان خود صرف می کنند.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به ترویج معارف قرآنی در حاشیه شهر، گفت: با توجه به معضلات اجتماعی در حاشیه شهر امید است مسئولان با نگاه ویژه به این مناطق در بحث ترویج قرآن همراه جامعه قرآنی باشند.
این قاری و داور قرآن کریم در پایان گفت: در صورتی که مسئولان در این مناطق به ما پایگاهی بدهند، حاضر به آموزش قرآن هستیم.

انتهای پیام

captcha