مشکلات هویت اجتماعی به عملکرد ضعیف رسانه‌ها مربوط می‌شود/ مهار تهدیدها با فرهنگ ایثار
کد خبر: 3736655
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
وزیر ارشاد:

مشکلات هویت اجتماعی به عملکرد ضعیف رسانه‌ها مربوط می‌شود/ مهار تهدیدها با فرهنگ ایثار

گروه جهاد و حماسه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه هویت جمعی امروز به شدت در معرض تهدیداتی همچون فردگرایی هستیم. این تهدیدها جز با مفاهیم ایثار و شهادت مهار نخواهد شد. اگر امروز خانواده در معرض فروپاشی و اتفاقات تلخ است، به این دلیل بوده که نتوانستیم بذر احسان را بپرورانیم.

مشکلات هویت اجتماعی به عملکرد ضعیف رسانه‌ها مربوط می‌شود/ مهار تهدیدها با فرهنگ ایثار

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین جشنواره «تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی» در حوزه ایثار و شهادت، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه شانزدهم مردادماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این موضوع که خبرنگاران رشته عملیات ارتباطی جامعه هستند، گفت: روز خبرنگار، روز حیات تپنده یک جامعه است و برای رسانه‌ها کارکردهای متعددی تعریف می‌شود که می‌توان به کسب و انتقال اطلاعات، تعامل اجتماعی، فرصت‌سازی برای تفریح و فراغت اشاره کرد.

وی افزود: یکی از کارکردهای عمده رسانه، هویت‌یابی است و رسانه‌ها مایل به این هستند که هویت شکل بگیرد. ما در عمری هستیم که فرسایش هویت‌های ملی وجود دارد. همچنین شاهد خطر فرسایش هویت‌های دینی هستیم. ما در معرفی باورها، ارزش‌ها و هنجارهای دینی در فرسایشی قرار داریم که این فرسایش قابل مشاهده و احساس است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر خطر فرسایش هویت ملی و دینی شاهد فرسایش هویت جمعی همچون خانواده در ارتباط با فامیل، بستگان و قوم هستیم. خطر این فرسایش‌های سه‌گانه هویت ملی، دینی، جمعی کمتر از فرسایش خاک برای ملت و جامعه نیست.

وی ادامه داد: کارکرد رسانه در حفاظت از هویت‌ها بسیار مهم است و کسب و انتقال اطلاعات از کارکردهای رسانه‌ است که به هیچ عنوان قابل حذف و کم رنگ شدن نیست. اگر رسانه می‌خواهد در کارکرد اجتماعی، تعهد جدی داشته باشد، باید این نوع فرسایش‌ها را مورد توجه قرار دهد.

صالحی اظهار کرد: یکی از عوامل صیانت از هویت و مانع از فرسایش‌های هویتی، فرهنگ احسان، ایثار و شهادت است. این سه واژه می‌تواند به کمک بیایند تا حافظ هویت ملی، دینی و جمعی باشیم.

وی بیان کرد: ایثارگران هشت سال دفاع مقدس نمادهای پرافتخار و زرینی هستند که هر یک از آنها اسطوره‌ای‌اند. گاهی روایت‌ها ساده است اما با نزدیک شدن به آن ذوب می‌شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کانون تفکر و هویت دینی در سه مفهوم ایثار، فداکاری و از خودگذشتی است و همه فروع دین، واجبات اصلی دین همه در این سه مفهوم می‌گنجد. حتی مستحبات دینی با این سه مفهوم پیوند خورده است.

صالحی اظهار کرد: حفاظت از سه مفهوم احسان، ایثار و از خودگذشتی برعهده رسانه‌هاست و رسانه‌ها در این امر نقش بسزایی دارند. رسانه‌ها باید کمک کنند تا این مفاهیم در بذر جان مردم بنشینند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: از اینکه شما خبرنگاران بنیاد شهید را یاری می‌کنید، تقدیر می‌کنم، زیرا هر زمانی که با ایثار و شهادت جلو آمدیم، پیروز شدیم و معتقدیم آنچه باعث بقا و دوام ما شد، همین فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی به ثبت ١٧ مرداد روز شهادت شهید محمود صارمی به نام روز خبرنگار در تقویم ملی کشور اشاره کرد و گفت: این فرهنگ را همانطور که رهبری فرمودند باید در جامعه نهادینه کنیم و ما به‌عنوان بنیاد شهید و اصحاب رسانه در این راه وظیفه داریم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: گام‌هایی که برای ایثار و شهادت برداشته شده، کافی نیست و گرد غربت بر جامعه ایثارگری نشسته است؛ شما رسانه‌ها وظیفه دارید این گرد را از چهره والدین شهدا و ایثارگران پاک کنید.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی ناامیدی در جامعه توسط دشمنان به مردم القاء شده است و شما رسانه‌ها باید در شرایط فعلی امیدواری را در جامعه به وجود آورید؛ اکنون کشور با توجه به هجمه آمریکا دچار التهاب شده است و باید آرامش را در جامعه به وجود بیاوریم و درصدی از این وظیفه بر دوش رسانه‌ها است و همه مسئولان باید آرامش را برگردانند و مشکلات را حل کنند.
حجت‌الاسلام شهیدی اظهار کرد: در حوزه ایثار و شهادت وظایفی داریم که باید آنها را انجام دهیم و سعی کردیم این فرهنگ را توسعه دهیم و دبیرخانه‌ای برای همین منظور فعال شده است؛ ایثار همان از خودگذشتگی است و همه باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم.
وی بیان کرد: اخیرا در فضای مجازی نسبت به بنیاد شهید و ایثارگران کم لطفی می‌شود و جملاتی که نوشته می‌شود برای ایثارگران گران تمام می‌شود. برای مثال در مجلس شورای اسلامی موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور بحث شد و برخی می‌گفتند این باعث افت تحصیلی می‌شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: 9 هزار نخبه، هزار و 200 عضو هیأت علمی و 54 هزار دانش آموز 20 درصد آنها نخبه هستند. همه این‌ها افتخار است. همچنین در آزمون دستیاری پزشکی که یکی از رشته‌ها سخت دانشگاه به شمار می‌رود، ١٠ نفر پذیرفته شدند که دو نفر از آنها بدون احتساب سهمیه ایثارگران بودند و البته نفر اول گروه علوم انسانی هم فرزند جانباز 45 درصد است.
وی تاکید کرد:  شما رسانه‌ها ما را یاری کنید زیرا وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فقط به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و نباید بگذاریم ایثارگران در جامعه فراموش شوند. انقلاب برای ما بسیار هزینه داشته است. ایثارگری در آسایشگاه امام خمینی(ره) بود که سه ماه پیش شهید شد؛ این ایثارگر به مدت سه سال به صورت دمر خوابیده و بالش زیرگلویش بود. تحمل چنین وضعیتی بسیار سخت است اما آنها تحمل کردند و اینچنین صبوری به خرج دادند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی اظهار کرد: نسل چهارمی در کشور داریم که همه وظیفه داریم آنها را با ایثارگری‌ها آشنا کنیم اگرچه کارهایی شده است، اما ما بیش از اینها مدیون جامعه ایثارگری هستیم.
وی بیان کرد: هدف بنیاد شهید خدمت به ایثارگران است و اگر شما رسانه‌ها می خواهید نقدی از بنیاد داشته باشید، باید منصفانه باشد و ما به عنوان بنیاد شهید هم با شما همکاری می‌کنیم.

در ادامه همسر شهید سیدحمیدرضا حسینی، خبرنگار شهید فاجعه منا، با اشاره به حرفه خبرنگاری گفت: خبرنگاری یعنی ایثار و خبرنگار حوزه ایثار یعنی انتخاب؛ چراکه وقتی از میان 464 هموطن ایرانی در صحرای منا یک خبرنگار حضور داشته باشد، این یعنی از سوی خداوند انتخاب شده است.

وی افزود: اگر امروز، منا فراموش می‌شود، همت خبرنگاران حوزه ایثار را می‌طلبد که باید چرایی وچگونگی آن را یادآوری کنند تا بیست سال آینده بتوانم برای دخترم پاسخی داشته باشم اما متأسفانه در این سه سال نتوانستم پاسخی برای دخترم داشته باشم.

همسر شهید حسینی در خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر، نزدیک به چهار ماه می‌شود که ما خانواده شهدای منا منتظر جلسه با شما هستیم. پیش از اردیبهشت، درخواست جلسه را با شما داده‌ایم تا با شما حرف‌هایی بزنیم که در گلوی‌مان و زیرتیغ مانده است. خواهش می‌کنم به حرم شهید امروز کمی از دردها و آلام ما را بشنوید.

در ادامه کریمیان، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: عمده اهداف برگزاری این جشنواره، شناسایی و تجلیل از فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی در حوزه ایثار و شهادت، زمینه‌سازی برای تبادل تجربیات و تقویت تعامل مثبت و مؤثر، معرفی نقش حساس و تأثیرگذار رسانه‌های فعال در حوزه ایثار و شهادت، تبیین ایثار اجتماعی به‌عنوان جلوه‌ای از فرهنگ ایثار و شهادت با الهام از سبک زندگی شهدا و ارزیابی کمی و کیفی فعالیت خبرنگاران این حوزه و ترغیب و تشویق برای تلاش بیشتر در این رابطه است.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد در پایان اعلام کرد: فراخوان ارسال آثار در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، از طریق رسانه‌های مختلف نشر و تا ۲۲ تیرماه ادامه داشت که در طی این مدت، ۱۳۵۰ اثر توسط ۷۳۴ نفر از اصحاب رسانه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بر اساس اعلام هیات داوران، آثار ارسالی به لحاظ کیفی به ویژه در گستره استانی در سطح مناسبی برخوردار بوده‌اند.

در ادامه محمدمهدی فرقانی، رئیس هیأت داوران جشنواره ایثار و شهادت گفت: مطالب ارسالی حال و هوای خاصی داشتند که گاه داور را فرو می‌برد و اجازه نمی‌داد که داوری‌اش را داشته باشد به همین دلیل داور باید از آن حال و هوا فاصله می‌گرفت تا بتواند بر احساس و عواطف ذهنش غلبه کند و داوری عادلانه و منصفانه داشته باشد.

 

گزارش از زینب رازدشت

 انتهای پیام

captcha