هدف جشنواره کتاب سال دفاع مقدس؛ الگوسازی و تعریف شاخص‌ها
کد خبر: 3736667
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
امیر گرامی در نشست خبری عنوان کرد:

هدف جشنواره کتاب سال دفاع مقدس؛ الگوسازی و تعریف شاخص‌ها

گروه ادب ــ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در نشست خبری با اظهار اینکه هدف این جشنواره الگوسازی و تعریف شاخص‌های کتاب تراز دفاع مقدس است،‌ گفت: 1800 اثر به دبیرخانه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ویژه سال‌های 95 و 96 با حضور امیر گرامی،‌ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد. وی در این نشست عنوان کرد: این جشنواره طی چند سال برگزار نشد و هفدهمین دوره آن با تاخیر سه ساله برگزار شد. تعداد آثار ارزیابی شده بسیار بود و مجبور شدیم به صورت دو سالانه آن را برگزار کنیم. امسال آثار سال‌های 95 و 96 را مورد ارزیابی قرار دادیم و از سال‌های بعد این برنامه فرهنگی به صورت منظم‌تر برگزار می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: دفاع مقدس تاریخ زیبایی دارد. در این دوران سوانح، شهادت‌ها،‌ جرایح و ... بسیار بدیلی وجود دارد. رویکرد امسال ما این است که الگوسازی کنیم و شاخص‌های کتاب تراز دفاع مقدس را تعریف کنیم. اگر قرار است کتابی به دست بیاید،‌ باید شاخص‌های علمی و اصیلی برای آن مقرر کرد.

امیر گرامی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در حال انجام است. تلاش داریم آثار دفاع مقدس به دیگر کشورها ارائه شود. رویکرد اساسی ما شاخص و الگوی کتاب دفاع مقدس است. ناشران در سطح استان‌ها ظرفیت خوبی دارند. در دوره‌های گذشته نگاه به آنها وجود داشت،‌ ولی به صورت متمرکز نبود.

وی افزود: چهار حوزه ارزیابی در جشنواره وجود دارد که شامل خاطره،‌ شعر،‌ داستان و مستندهای داستانی است. استان‌ها جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند و به برگزیدگان هدیه می‌دهند و در نهایت برگزیدگان را به سطح ملی معرفی می‌کنند. در نیمه دوم سال و همزمان با بهمن‌ماه،‌ برنامه‌ها طبق روال پیش می‌رود.

امیر گرامی در بخش دیگری اظهار کرد: آنچه که در کشور اندک است، حوزه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی کشور است. فضای آلوده مجازی،‌ ابهاماتی ایجاد کرده است و می‌توان آن را شفاف کرد. رویکرد پایانی ما در برگزاری این جشنواره‌ها،‌ تعریف، انتقال و اطلاع‌رسانی است. سال گذشته 1700 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که امسال این میزان به 1800 اثر رسیده است.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دشمنان در تلاش هستند که برای فراموشی دفاع مقدس یا زیر سوال بردن و بدنام کردن آن فعالیت کنند. دفاع در طول تاریخ کشور و در برخی از جنگ‌ها دستاوردهایی داشته است،‌ ولی هیچ کدام از این دستاوردها به میزان دستاوردهایی که دفاع مقدس داشت نبوده است. ما اکنون دست برتر را در منطقه داریم.

امیر گرامی در ادامه این مطلب توضیح داد: تولیداتی که در سه سال اخیر داشتیم،‌ بیش از تولیداتی است که در 20 سال گذشته داشتیم. برنامه‌ریزی و شوق و ذوق در نگارش اثر وجود دارد و باید به نویسندگان مراجعه کرد و از آنها خواست که اثر خلق کنند.

وی گفت: کیفیت آثار ارسالی بسیار مطلوب است. در حوزه خاطره آثار بیشتری به نسبت حوزه رمان و شعر داریم. این جشنواره به دلیل توانمندی با جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی برابری می‌کند. هدف ما انتخاب کتاب تراز دفاع مقدس است. ما اعتقاد داریم که این جشنواره یا نباید برگزار شود و اگر برگزار شد،‌ باید جریان‌سازی کند. دروه‌های گذشته اتفاق خاصی در تولید اثر و حمایت از نوقلمان نیفتاد، ولی اکنون در تولید اثر با افزایش میزان آثار روبرو هستیم و از نسل جدید حمایت می‌شود و این افراد مشغول به کار در این عرصه شده‌اند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: در جشنواره یوسف آثار ارزنده‌ای ارائه شده است که داوران را با سختی در انتخاب روبرو کرد. دبیرخانه جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در همه استان‌ها فعال است. برنامه ربع قرن دفاع مقدس را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 16 هزار ناشر در بانک اطلاعات ما وجود داشتند که این میزان اکنون به 19 هزار ناشر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بنا بر آن است که در هفته دفاع مقدس نمایشگاهی برپا شود،‌ افزود: به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی نیز برنامه‌ریزی خاصی داریم. علاوه بر دو نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و صریر،‌ پنج ناشر در استان‌ها فعال هستند. از سویی ناشرانی نیز هستند که با ما همکاری دارند که البته تعداد آنها اندک است.

امیر گرامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر ما 300 هزار شهید و تعداد ده هزار نفر آزاده و جانباز داریم،‌ باید برای هر یک از آنها دست‌کم یک اثر وجود داشته باشد. مصوبه دولت نیز این است که آثار دفاع مقدس در نهادهای مختلف مورد حمایت قرار گیرد.

وی از ارتباط و تعامل با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یاد و عنوان کرد: حضور در نمایشگاه فرانکفورت در آلمان و بولونیا در ایتالیا حاصل همین تعامل بوده است. در بخش کودک نیز تولیدات مطلوبی داشته‌ایم  و توانستیم 63 اثر در این حوزه را به نمایشگاه بولونیا ببریم و عرضه کنیم.

امیر گرامی از موضوع مدافعان حرم و مقاومت به عنوان یکی از محورهای جشنواره یاد کرد و گفت: 11 گروه به داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره می‌پردازند. در سال گذشته این جشنواره را با 100 جایزه برپا کردیم و به کتابدار، کتباخانه، اصحاب رسانه و ... جایزه دادیم. در سال جاری تعداد بخش‌های جنبی کاهش پیدا می‌کند. البته بانک اطلاعاتی خود را در این زمینه افزایش می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در این زمینه نیازمند فعالیت بیشتری هستیم و هنوز جای کار وجود دارد تا بتوانیم جریان‌سازی کنیم. هر سال یک نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم که امسال نیز احتمالاً این نمایشگاه در کرمان برپا می‌شود. حمایت از نویسنده و خرید اثر یکی از برنامه‌های ماست که البته در این زمینه محدودیت داریم.

انتهای پیام

captcha