جهاددانشگاهی منشاء فعالیت‌های نوین متناسب با تحولات فناوری است
کد خبر: 3736698
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
حسینی:

جهاددانشگاهی منشاء فعالیت‌های نوین متناسب با تحولات فناوری است

گروه اجتماعی - رییس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام گفت: این واحد توانسته با شناسایی نیازها و فرصت‌های موجود در استان و متناسب با تحولات در فناوری با ایجاد تیم‌‌های کاری و شبکه‌هایی متشکل از اعضای جهاد و اساتید، منشأ فعالیت‌هایی نوین باشد.

جهاددانشگاهی منشاء فعالیت‌های نوین متناسب با تحولات فناوری است
سید غلام‌رضا حسینی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام در گفتگو با ایکنا از ایلام، در سالروز تشکیل جهاددانشگاهی با بیان این مطلب اظهار کرد: تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی اشتغال‌محور و ایجاد زنجیره ارزش آموزش، پژوهش، اشتغال و تجاری‌سازی و هم‌افزایی بین قسمت‌ها و تیم‌سازی می‌تواند اثرات مثبتی در نتیجه فعالیت‌ها بگذارد، بنابراین برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری استان، واحدهای فناور و نیازسنجی گسترده آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، انجام پروژه‌های تقاضا محور، استفاده از ظرفیت و پتانسیل کل واحدهای جهاددانشگاهی، توسعه فعالیت‌های فرهنگی و فعال کردن کانون‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، شناسایی فرصت‌های استانی و ملی، برگزاری رویدادها و استارت‌آپ‌ها با رویکرد اشتغال‌زا از اقدامات مؤثر این واحد است.
جهاددانشگاهی اثرگذار در تغییر الگوی کشت
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این واحد بر اساس مزیت‌های نسبی استان ایلام که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی آن در دو حوزه کشاورزی و دامداری است در زمینه گیاهان دارویی تحقیقات خوبی را انجام داده و در نظر دارد با تکمیل نتایج تحقیقات اهلی سازی گیاهان دارویی در تغییر الگوی کشت اثر گذار باشد.
آموزش‌های جهاددانشگاهی موثر در توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد زمینه‌های اشتغال
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: این واحد در حوزه آموزش نیز با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دولت و تدوین و اجرای دوره‌های اشتغال‌محور برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان توانسته در توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد زمینه‌های اشتغال موثر باشد .
جهاددانشگاهی؛ از مناظره‌‌های دانشجویی تا رسانه‌های پویا
حسینی ادامه داد: این نهاد در حوزه فرهنگی نیز سعی شده با نصب‌العین قرار دادن دغدغه‌ها و منویات مقام معظم رهبری در جهت تقویت فضای نقد و نظریه‌پردازی و گفتگو در دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری چندین دوره مسابقات ملی مناظره در سطوح منطقه‌ای و استانی کند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است و خوشبختانه این واحد با حفظ جایگاه و وجهه انقلابی و فرهنگی، همیشه خود را در سطح دانشگاه‌ها و جامعه  نهادی پویا، خلاق و چابک معرفی کرده است، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گفت: ایجاد تعامل با علمای استان، نخبگان و صاحبنظران و مسئولان اجرایی استان موجب وثوق و اطمینان به جهاددانشگاهی واحد استان ایلام و واگذاری امور به آن شده است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: این واحد با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود مانند خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری قرآنی (ایکنا) و رسانه‌های ملی و دیدار با مسئولان ارشد استان در تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه‌ی استان است.
حسینی اظهار کرد: خوشبختانه نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم ایلام نگاهی مثبت به عملکرد واحد دارند و پیوسته بر نقش جهاددانشگاهی به عنوان نهادی علمی، آموزشی و چابک و اثرگذار در توسعه استان تاکید دارند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در خصوص اقدامات کوتاه مدت، برنامه‌های میان‌مدت و چشم‌انداز بلند مدت این واحد اظهار کرد: با توجه به تبیین اهداف کوتاه‌مدت و تعیین ماموریت‌ها در برنامه سه ساله اهداف و برنامه عملیاتی ششم توسعه تلاش می‌شود که در جهت تحقق برنامه پیش‌بینی شده حرکت کنیم.
مهمترین برنامه‌های کوتاه‌مدت واحد
حسینی افزود: توانمند‌سازی و بهسازی منابع انسانی، مهندسی مجدد و بهبود فرآیندها، تیم‌سازی و  ایجاد شبکه‌های کاری بین اعضاء، توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال، بستر سازی و راه‌اندازی شبکه آبیاری جهت کشت گیاهان دارویی در زمین 35 هکتاری دهلران، ایجاد مراکز تخصصی درمانی و ارائه خدمات آزمایشگاهی، توسعه کیفی واحدهای فناور مرکز رشد گیاهان دارویی، انجام پروژه‌های تقاضا محور و توسعه فضای فیزیکی از جمله اقدامات کوتاه‌مدت این واحد بوده است.
مهمترین برنامه‌های بلندمدت واحد
وی در ادامه با اشاره به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های بلند‌مدت این واحد گفت: توسعه منابع انسانی و زیرساخت، ایجاد گروه‌های پژوهشی، ارتقاء جایگاه جهاد دانشگاهی درکلیه حوزه‌ها در سطح استان و کشور، گسترش روابط بین‌المللی در حوزه فناوری و کشاورزی مهم‌ترین برنامه‌های بلند‌مدت این واحد است.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به وضعیت کنونی کشور، برخی از راهکارهای عملکردی این واحد برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن را برشمرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در زمینه حل مشکلات اقتصادی فرموده‌اند حمایت از بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک، تقویت فعالیت‌های بنگاه‌های دانش‌بنیان، کاهش واردات کالاهای مصرفی، حمایت از کالای ایرانی، شاه‌بیت حل مشکلات اقتصادی است؛ لذا باید با سعی و تلاش و روحیه انقلابی و مدیریت جهادی  و استفاده از کل ظرفیت و توان جهاد در جهت  تولید و اشتغال و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی، توسعه علم و فناوری و بالا بردن سطح دانش نسبت به حل مشکلات اقتصادی و توسعه اشتغال مؤثر باشیم.
جهاددانشگاهی همواره به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته است
حسینی به اعتقاد موجود در جهاد دانشگاهی مبنی براینکه چه در شرایط عادی و چه در شرایطی همچون شرایط فعلی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است باید به ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های ملی اتکا داشته باشیم اشاره و عنوان کرد: این واحد توانسته با توجه به ظرفیت‌های داخلی استان برای تولید و اشتغال گام‌هایی بردارد که اجرای طرح نوین توسعه مشاغل خانگی از جمله این اقدامات است.
اجرای پروژه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی؛ نویدبخش رسیدن به اشتغال پایدار
وی ادامه داد: در همین راستا اولین گام در جهت توسعه مشاغل کوچک با اجرای پروژه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با همکاری سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در سه فاز شامل شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، توانمندسازی و مشاوره و اتصال به بازار، در حال اجرا است که در این طرح استعدادیابی، مشاوره، آموزش، شبکه‌سازی، تیم‌سازی، برندسازی در جهت اشتغال پایدار پیش‌بینی شده است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در پایان ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی انجام شده و همت جهادگران واحد ایلام در سال آینده برخی مشکلات اقتصادی این واحد حل خواهد شد و همچنین با تفاهم نامه‌هایی که امسال به امضاء رسیده جهاد دانشگاهی ایلام نقش‌آفرینی بیشتری در زمینه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فرهنگ استان خواهد داشت و به جایگاهی که شایسته آن است خواهد رسید.
انتهای پیام
captcha