از نبود جلسات مستمر قرآن تا تربیت نسل جدید قرآنی در خوزستان
کد خبر: 3736730
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
گزارش ایکنا از شرایط دانش‌آموزان قرآنی خوزستان؛

از نبود جلسات مستمر قرآن تا تربیت نسل جدید قرآنی در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ در پی کسب رتبه دوم استان خوزستان در مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور، خوزستان در رده‌بندی گروهی استانها یک پله‌ سقوط کرد که علت آن نبود جلسات مستمر قرآن و قاریان بین‌المللی عنوان شد. در راستای برطرف کردن این مشکل، هم اکنون اقداماتی برای تربیت حافظان و قاریان نسل جدید در حال انجام است.

از نبود جلسات مستمر قرآن تا تربیت نسل جدید قرآنی در خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان،  دانش آموزان دختر و پسر استان خوزستان در سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند. 

البته برگزاری این دوره مسابقات با سال‌های گذشته تفاوت هایی از نظر نوع کسب رتبه‌ها داشت. این موضوع در مصاحبه ایکنا با رئيس اداره قرآن،  عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان مطرح و بررسی شد.

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزی سراسر کشور گفت: در مجموع برگزاری مسابقات در دو بخش آوایی و پژوهشی دانش‌آموزان دختر و پسر استان خوزستان پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به دست آورد.

وی ادامه داد: اگر بخش‌های آوایی و پژوهشی مسابقات را جداگانه در نظر بگیریم دانش‌آموزان دختر خوزستان در بخش آوایی اول شدند اما دانش‌آموزان پسر در بخش آوایی و پژوهشی رتبه دوم را به دست آوردند.

شعار و هدف ما رتبه‌گرایی نیست 

بلاسم با اشاره به اینکه شعار و هدف ما در اداره قرآن رتبه‌گرایی نیست، افزود: ما به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان از توانایی خود استفاده کنند و استعدادهای آنها کشف و شکوفا شود.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش استان خوزستان به فرآیند برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در استان خوزستان اشاره کرد و توضیح داد: مسابقات از 5 آذرماه سال 96 در مرحله آموزشگاهی با شرکت 433 هزار دانش‌آموز برگزار شد. پس از آن در المپیاد قرآنی مناطق حدود 200 هزار نفر شرکت داشتند. همچنین ۴۵۰۰ نفر در مرحله مقدماتی یا همان جشنواره قطبی شرکت کردند که مرحله نخبگان با شرکت 700 نفر برگزار شد که در نهایت 74 دانش‌آموز دختر و پسر به مسابقات کشوری اعزام شدند.

مسابقات انگیزه ورود دانش آموزان به عرصه قرآنی است

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان به منظور شرکت در مسابقات همه تلاش خود را برای ورود قوی در این عرصه به کار می‌برند. بسیاری از دانش‌آموزان انگیزه خود از حفظ قرآن را شرکت در مسابقات عنوان می‌کنند. این یک شیوه‌ای است که می‌تواند دانش‌آموزان را به سمت قرآن کریم جذب کند. به دلیل آنکه مسابقات بخش شکوفه‌های اوقاف به آموزش و پرورش واگذار شد، اکنون شرایط به گونه‌ای شده که قاریان از دانش‌آموزی به مسابقات کشوری اوقاف و سایر نهادها در هر سطح و جایگاهی راه پیدا می‌کنند.

بلاسم افزود: ما رتبه‌آوران بسیاری در بخش دانش‌آموزی داشتیم که همچنان با ما در ارتباط هستند و در بخش داوری و برگزاری کارگاه‌ها از توان آنها استفاده می‌کنیم. 

وی بیان کرد: من اعتماد کامل به اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش دارم و اعتراض هم نمی‌کنم اما بعضی از داوران برای مرحله کشوری سطحشان پایین است. البته بیشتر داوران در بخش آقایان بسیار خوب هستند. 

بلاسم با اشاره به اینکه نتیجه آسیب‌شناسی مسابقات سال گذشته مشخص کرد که ما در آزمون‌های کتبی ضعیف هستیم، گفت: بنابراین در این زمینه بیشتر متمرکز شدیم و امسال شاهد آن بودیم که دانش‌آموزان در این بخش پیشرفت داشتند. باز هم برای آسیب‌شناسی مسابقات امسال نشست‌های تخصصی برگزار خواهیم کرد.

آنچه که خراسان رضوی را از خوزستان متمایز می‌کند 

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش استان خوزستان عنوان کرد: خراسان رضوی در مسابقات امسال با اقتدار اول شد. چون ظرفیت و امکانات آنها با ما قابل مقایسه نیست. خراسان رضوی چند قاری بین‌المللی، چند جلسه تخصصی دارد و ما چند تا داریم؟ برگزیدگان و نفرات اولی که در مسابقات از خراسان رضوی ما می‌بینیم همه تربیت‌شدگان همین جلسات تخصصی قرآن هستند. خراسان رضوی چقدر برنامه برای حافظان قرآن دارد؟ ما چه برنامه‌ای داریم؟ ما امسال شرکت‌کننده برای حفظ ویژه در چند بخش نداشتیم.

وی ادامه داد: آنها ظرفیت آستان قدس رضوی را هم دارند که چه ظرفیت بزرگی است. شاید ما در بخش پژوهشی اختلافی با خراسان رضوی نداشتیم اما تفاوت امتیازی در بخش آوایی دانش‌آموزان پسر فاحش است. ما جلسات قرآن و قاریان بین‌المللی آنها را نداریم. با همه احترامی که برای همه نهادها و ادارات متولی امر قرآن کریم دارم باید بگویم که دانش‌آموز آموزش و پرورش است که در مسابقات اوقاف شرکت می‌کند و رتبه می‌آورد. کارگاه‌ها و مسابقاتی که آموزش و پرورش خوزستان برگزار می کند بسیار تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: امسال بعضی از استان‌ها به خاطر کمبود اعتبارات و هزینه‌ها مسابقاتشان را به صورت غیرحضوری برگزار کردند اما ما هشت جشنواره برگزار کردیم. با همه این موارد من به آینده دانش‌آموزان قرآنی استان خوزستان خوش‌بین هستم. باید متولیان امور قرآنی همچون ارشاد، اوقاف، تبلیغات و به همراه آموزش و پرورش برای کمک به ما در این عرصه از همه ظرفیت خود استفاده کنند و استعدادها را بیابند. اگر چنین نباشد باز هم عقب می‌مانیم. ما می‌بینیم که جلسات قرآنی آنها چقدر با ما تفاوت دارد. ما فقط یک قاری بین‌المللی داریم. تاسف می‌خورم چرا فقط یک قاسم مقدمی در استان ما هست و چرا بیشتر نمی‌شوند؟

بلاسم گفت: چهار، پنج سال گذشته که استان خوزستان اول می‌شد رشته‌های مسابقات به این اندازه گسترش نیافته بود. الان رشته‌های ترتیل و حفظ و مداحی هم به مسابقات اضافه شدند. ما تازه می‌خواهیم شروع به تربیت دانش‌آموزان موفق در این رشته‌ها کنیم. در صورتی که مثلاً در رشته مداحی دانش‌آموزان خراسان رضوی و تهران واقعاً عالی هستند.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش استان خوزستان عنوان کرد :کار ابتکاری که انجام دادیم حفظ مجازی است؛ آمدیم مرکز حفظ مجازی را با تدریس فاضل آلبوعلی که حافظ کل قرآن است ، راه‌اندازی کردیم چون بسیاری از مناطق ما استعداد حفظ دارند اما از استاد حفظ محروم هستند.  دانش آموزان از پایه ششم می‌توانند در این مرکز حاضر شوند. 

همه متولیان قرآن یک دست شوند 

این مقام مسئول گفت: ما از نظر استاد کم نداریم اما باید همه متولیان برای ارتقای حافظان و قاریان برنامه‌ریزی کنیم. کسی که می‌خواهد قاری حرفه‌ای‌ شود باید مرتب در جلسات قرآنی شرکت کند که ما چنین امکانی را نداریم؛ دانش‌آموزانی که الان رتبه می‌آورند و باز هم می‌خواهند پیشرفت کنند اما امکاناتی نیست پیشرفتشان متوقف می‌شود. 

اما با این وجود ما از شرایط راضی هستیم؛ از میزبانان سال قبل شاوور، باغملک،  رامشیر و مسجدسلیمان قدردانی می‌کنیم. داوران خیلی زحمت کشیدند. اما بعد از خوزستان استان‌های دیگر اختلاف بسیاری با ما دارند.

انتهای پیام 

captcha