«خبرنگار قرآنی»؛ واقف به عنوان سنگینی که داری، هستی!
کد خبر: 3736868
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
یادداشت/

«خبرنگار قرآنی»؛ واقف به عنوان سنگینی که داری، هستی!

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ انتظارات دیگران از تو هر روز اوج می‌گیرد و تو ‌مانده‌ای و عنوان سنگینی که بر تو نهاده‌اند؛ در این مسیر برای خود راه بازگشتی متصور نیستی که از مسئولیت برهی و در عین حال، مشتاق به ادامه‌ای، نیاز به کمک داری و دست دانایان را در این عرصه می‌فشاری.

اینکه بر تو عنوان خبرنگار قرآنی نهند، افتخار بزرگی است که باید به آن ببالی، می‌توانی با آن به عنوان یک مسلمان به همگان مباهات کنی و شاد باشی که در سرای فانی و سرای باقی، عنوانی داری که تو را به سرمنشأ مقصود می‌رساند. اما همیشه با تو یک ترسی هست و در خود این احساس را داری که آیا شایسته این عنوان هستی؟ آیا می‌توانی مصداقی برای این عنوان باشی و از همه مهمتر اینکه در برابر خالق قرآن و مفسران به حق این کتاب الهی که رسول اکرم(ص) و ائمه هدی هستند، می‌توانی خود را با چنین عنوانی معرفی کنی؟
گفتن از بزرگی قرآن و هدایت‌گری آن نیاز نیست؛ چرا که شرق و غرب عالم بر آن صحه می‌گذارند و فطرت‌های خداجو، نمی‌توانند آن را تکذیب کنند، پس در برابر این عظمت، بسیار خرد هستیم و حال، اگر بخواهیم از آن بزرگی بگوییم، قطعاً ناتوانیم.
می‌خواهی از مفاهیم بلند آن نکته‌ای برگیری و بر طبق آنچه که برای همه خبرنگاران تعریف شده است در نشست و برخاست با صاحب‌نظران و اصحاب قرآنی بیشتر از مفاهیم آن بهره‌مند شوی و با قلمی روان به مخاطبت ارائه دهی، در این مسیر، سخت می‌توانی قدم برداری؛ چرا که فهم کلام سنگین است و انتقال آن برای تو سخت‌تر.
در راه، سنگلاخ بسیار است و از همه سنگ‌ها بزرگتر خود تو هستی که با خود درگیری به اینکه می‌توانی عنوان قرآنی را برخود داشته باشی و برای فهم مفاهیمش از آنانی که نام قرآنی دارند و به جامعه قرآنی شهره‌اند، چیزی برگیری و یا حتی برای خادمان قرآن، قدمی برداری؛ جامعه‌ای شامل حافظان آیات الهی و خوش‌صدایانی که کلام خدا را دلنشین می‌خوانند و یا کاتبی که خواندن آیات را برای ما با قلمی زیبا، جذاب‌تر می‌کند و یا آن مترجمی که می‌دانی با دقت نظرش بر آن است تا این کتابی که به آن عشق می‌ورزی به جهانیان معرفی کند و یا آن تذهیب‌کاری که با چشمان دوخته شده به رنگ‌ها، قلم را به چرخش در‌می‌آورد و دایره‌وار، سفیدی کاغذ را طی می‌کند تا به خطوط ساده‌ای که کاتب نوشته است، جلایی مضاعف بخشد، و یا آن فیلمساز که دغدغه کاشتن باورهای قرآنی در جانت را دارد و یا آن پژوهشگر و مفسر قرآن که با موشکافی، حرف به حرف، کلمه به کلمه و آیه به آیه پیش می‌رود، می‌نویسد و امید دارد که این مجلدات راهی شوند برای آنکه تو و همگان بهتر بدانند که خالقت در این سوره سوره‌ها چه خواسته بگوید.
حال می‌دانی که وظیفه‌ات بسیار سنگین است؟
کدام وظیفه‌‌؟ همان که باید کنجکاوانه به دور و برت بنگری تا الگوهای قرآنی را بیابی. باید مراقب باشی که چه کسی را به جمع قرآنیان اضافه می‌کنی و او را به اصطلاح در بالای مجلس می‌نشانی؛ این نوشته توی خبرنگار است که زندگی یک کارگر ساده نانوایی که خط خوشی دارد و آیات قرآن را برای مشتری نان‌ها می‌نویسد و یا آن جوان سنگ‌بر الیگودرزی را در حالی که به دنبال لقمه‌ای حلال و رزق و روزی پاک، سخت می‌کوشد و یا آن بانوی نیکوکاری که خانه‌اش را وقف قرآن می‌کند به همگان معرفی می‌کنی و اینجاست که باید من و توی خبرنگار، خوب بدانیم که چه کسی یا کسانی را به جامعه عرضه می‌کنیم و بدانیم که در این نشاندن‌ها بر روی انواع و اقسام کرسی‌های شهرت و قدرت تأثیرگذاریم؛ چرا که رسانه در دست ماست، همان اهرم قوی و مؤثر اثرگذاری بر افکار عمومی.
لحظاتی که برای حل مشکل این خادم و پیشکسوت قرآنی و یا آن مرکز قرآنی می‌نویسی، پای صحبت‌های آن هنرمند می‌نشینی و یا دردودل‌هایی از بی‌توجهی‌ها، کم‌کاری‌ها، غرورها و خودمحوری‌ها و ... می‌شنوی، خوب می‌فهمم چنان شانه‌هایمان خسته می‌شود که به فکر فرو می‌رویم که این بار سنگین را دیگر بر روی زمین بگذاریم؛ اما باز به خود نهیب می‌‌زنیم که هنوز می‌توانیم و باید این دفعه هم، تمامی مسیری که آمدیم، دوباره طی کنیم و به دنبال منظر دیگری برای رسیدن به جامعه‌ای با فرهنگ قرآنی باشیم. اما سختی کارمان اینجا به اتمام نمی‌رسد؛ چرا که باز با خود نجوا می‌کنیم که مگر خودت از فرهنگ قرآنی چه میدانی که می‌خواهی دیگران را به آن دعوت کنی؟
حال از منظر دیگری با هم بنگریم؛ عرصه‌ فعالیت‌های دینی و قرآنی روز‌به‌روز در سطح جهان گسترده‌تر می‌شود، این عرصه‌ها در ادوار قبل خود را بیشتر در قالب هنرهای دستی و معماری به نمایش گذاشته بود. هر چه این عرصه گسترده‌تر شود و هر چقدر این حمیت برای ترویج این امور بیشتر شود، نیاز به انتقال تجربیات و معرفی این عرصه‌ها محسوس‌تر خواهد بود.
تهیه گزارشی دقیق و جامع و در عین حال جذاب، هنری است که باید در یک خبرنگار نهادینه باشد، خبرنگار در هر عرصه‌ای برای انتقال داده‌ها همت خود را باید به‌کار گیرد، اما زمانی که می‌خواهی از آنچه که در عرصه فرهنگی رخ می‌دهد، بنویسی باید ظرافت‌های خاصی را در میان امر حرفه‌ای خبرنگاری در نظر بگیری.
اینکه به تو عنوان خبرنگار قرآنی دهند، وظیفه تو را به این دلیل که باید توجه خود را بر روی امور قرآنی بگذاری، سنگین‌تر نمی‌کند، بلکه آنچه که این وظیفه را دوچندان سخت می‌کند، انتظاری است که از توی خبرنگار دارند که باید اخلاق قرآنی نیز داشته باشی، تویی که حال باید مروج قرآن باشی، تویی که باید انتقال‌دهنده اتفاق‌های حوزه‌های قرآنی باشی، تویی که باید رویدادهای دور و برت را به خوبی رصد کنی و آن‌گاه با توجه به دستورات قرآنی به دنبال آن باشی که این و یا آن پدید‌ه اجتماعی را که خیلی‌ها را به خود درگیر کرده است با کلید‌های قرآنی از ظلمات برهانی. خلاصه آن‌که وظیفه‌ات آن‌چنان سنگین است که سخت می‌توان توی خبرنگار قرآنی را با دیگر خبرنگاران عرصه‌های دیگر یکی دانست.
صدیقه صادقین/ دبیر فعالیت‌های قرآنی ایکنا
انتهای پیام

captcha