به گزارش ایکنا، کارگاه «نحوه ارائه مؤثر به سرمایهگذار»، صبح امروز چهارشنبه 17 مرداد 97 با ارائه مهدی صداقت، مدیر خانه نوآوری، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی برگزار شد.
صداقت در ابتدا ضمن بررسی میزان فعالیت مدیران برخی از استارتآپهای حاضر در این کارگاه، به بیان نکاتی درباره لوازم جذب سرمایه پرداخت.
وی اظهار کرد: وقتی یک استارتآپ به سوی سرمایهگذار میرود باید ادبیات درست جذب سرمایه را بلد باشد. همچنین باید طرح کسبوکار، طرح اولیه، ارائه مسلط و تیم منسجم داشته باشد و شتابدهندهها هم این فرصت را فراهم میکنند که استارتآپ، سریعتر به این موارد دست پیدا کند.
صداقت تأکید کرد: وقتی نزد سرمایهگذار میروید باید به او بگوئید که چه میزان پول برای چه کاری میخواهید و در ازای آن، چند درصد از سهام خود را واگذار میکنید. در این راستا باید بازار خود را داشته باشید و داشتن ایده صرف، ارزش خاصی ندارد.
مدیر خانه نوآوری ادامه داد: اگر در اینترنت سرچ کنید، متوجه خواهید شد که بخشی از استارتآپهای مهم در آمریکا و سایر کشورهای دنیا در ایران کار شده، بخشی دیگر کار نشدهاند و در واقع الگوگیری نشدهاند و میتوانیم از همانها استفاده لازم را ببریم.
صداقت عنوان کرد: به همین دلیل است که بنده معتقدم صرفا داشتن ایده برای ما اهمیت ندارد بلکه تیم و طرح شما برای خانه نوآوری و سرمایهگذاران خطرپذیر دارای اهمیت است.
وی با اشاره به اهمیت سودآوری در سرمایهگذاری اظهار کرد: سرمایهگذار به فکر سودآوری از سرمایه شماست. کسی در در بازار، قرآن میفروشد، آدم پولداری است. براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشترین میزان چاپ و نشر مربوط به قرآن است اما نگاه اشتباهی در محصولات فرهنگی وجود دارد و راه را اشتباه میرویم.
مدیر خانه نوآوری یادآور شد: اگر میخواهیم تمدن اسلامی بسازیم باید به عنوان مثال، فیلمی بسازیم که به مردم کمک کند یا اگر یک استارتآپ موفق راهاندازی کنیم، میتوانیم فرهنگ قرضالحسنه را ترویج کنیم.
صداقت تصریح کرد: یک نگاه در راهپیمایی اربعین، این است که تعداد سربند یاحسین را بیشتر کنیم و یک نگاه دیگر این است که ببینیم مشکلات در این مسیر شامل چه مواردی هستند و در صدد رفع این مشکلات باشیم. به عنوان مثال، میتوانیم مشکل اینترنت را برای راهپیمایان برطرف کرده و سودی را هم بابت ارائه این خدمات کسب کنیم.
وی تأکید کرد: برای رفع چنین مشکلی نیازمند راهاندازی یک استارتآپ هستیم؛ بنابراین نوع نگاه ما باید متفاوت باشد و به فکر رفع نیازهای مردم باشیم. اساسا استارتآپ وقتی تعریف میشود که بتوانیم نیاز عموم مردم را برطرف کنیم.
مدیر خانه نوآوری ادامه داد: یکی از آیتمهای مهم در استارتآپها، سهولت تکرارپذیری است. اضافه شدن یک عضو به استارتآپهایی همانند کافه بازار یا دیجیکالا به راحتی انجام میشود؛ بنابراین استارتآپی خوب است که میزان گسترش و سودی که به دست میآورد، از بقیه بیشتر باشد.
مهدی حبیباللهی، مسئول استارتآپ، «مسجدسپار»، در ادامه این کارگاه به بیان نکاتی در مورد فعالیت خود پرداخت و اظهار کرد: ما این طرح را در نمایشگاه قرآن ارائه دادیم. حدودا ده روز هم هست که با دو نفر در حوزه کار فنی و برنامهنویسی و اپلیکیشن آشنا شدهایم و طرح را با آنها در میان گذاشته و جذب معنویت کار ما شدهاند.
وی افزود: در حوزه قرضالحسنه و عقود سودآور، ورودی نشده است و بنده معتقدم این طرح ما میتواند جایگزین بانکها شده و خدمات مناسبی به مردم ارائه دهد.
دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: ایده این طرح از دیماه سال گذشته شروع شد. ما میخواهیم از «گرامین بانک بنگلادش» در بانکداری اجتماعی و گروهی و بانکهای تعاونی در دنیا که مسئولیت اجتماعی را هم بر عهده گرفتهاند استفاده کنیم تا صرفا گردش پول در کار نباشد بلکه فعالیت ما دارای کارکرد اجتماعی هم باشد.
حبیباللهی در پایان سخنان خود گفت: موضوع رساله دکترای بنده هم در همین محوریت است و قرار است مدلهای تأمین مالی جمعی و نسبت آن با بانکداری اسلامی بررسی شود.
فاطمه مینویی، عضو هسته فناور «سدره»، نیز به ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت خود پرداخت و اظهار کرد: حوزه فعالیت بنده و همکارم خانم زهرا فلسفی، تولید محصول و محتوای آموزشی برای کودکان در جهت ارائه سبک زندگی یک مسلمان است.
وی ادامه داد: ما از اربعین سال 1394 کار خود را شروع کردیم و هدایایی را برای راهپیمایان اربعین بردیم و ارائه دادیم و بعدا فعالیت آن وسیعتر شد. از دیماه سال گذشته با مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی همکاری داریم و در حال گسترده کردن دامنه محصولات خود هستیم.
گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام