حوزه علمیه فرزند زمانه خود باشد/ توجه به فلسفه و فقه‌های مضاف در حوزه
کد خبر: 3737410
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
آیت‌الله غروی:

حوزه علمیه فرزند زمانه خود باشد/ توجه به فلسفه و فقه‌های مضاف در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین با بیان اینکه تحولات در حوزه باید متناسب با اقتضائات زمانه و دوره خود باشد گفت: توجه به فلسفه و فقه‌های مضاف در حوزه و مسائل مستحدثه همچنین اسلامی‌سازی علوم از نیازهای کنونی حوزه است.

محمد غروی

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: همچنان که شرائط اجتماعی زمان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی با دوره و زمانه ما متفاوت است طبعا اقتضائاتی که حوزه علمیه باید برای امروز در نظر بگیرد هم با گذشته متفاوت است.

وی با اشاره به سفارشاتی که در کلام معصومان (ع) به خصوص امام علی (ع) مبنی بر فرزند زمانه بودن وجود دارد تاکید کرد: حوزه علمیه هم باید فرزند زمانه خودش باشد و شرائط امروز را در نظر بگیرد که البته حرکت در این مسیر هم وجود داشته و دارد.

غروی با بیان اینکه اگر حوزه به نیاز‌های امروز توجه نداشته باشد نقش و رسالت خود را ایفا نکرده است اظهار کرد: در دوره شیخ عبدالکریم حائری، حوزه علمیه محدود با طلابی نه‌چندان زیاد وجود داشت و از طرفی گسترش و توسعه رسانه‌ها را شاهد نبودیم؛ لذا حجم شبهات، هجمه‌ها، تبادل علوم و مناظرات و ... به اندازه امروز نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آن دوره ما نیاز زیادی به توسعه گسترده علوم و دانش‌ها نداشتیم به خصوص علوم امروزی و بزرگان و مراجع در آن دوره تنها محور درس و بحثشان، فقه و اصول و مباحث کلامی بود، ولی امروز حوزه نمی‌تواند و نباید خود را به این علوم محدود کند.

وی با بیان اینکه در دوره تاسیس حوزه علمیه، اگر بزرگان حوزه دنبال علوم دیگری غیر از فقه و اصول هم بود‌ه‌اند عمدتا دنبال علائق و سلائق شخصی و گرایش به این مقولات بوده‌اند افزود: نمونه بارز آن پرداختن به فلسفه و تفسیر قرآن کریم بوده است.

این استاد و محقق حوزه علمیه بیان کرد: امروزه دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی فعالیت آموزشی و تحقیقی دارند و نقش مهمی در فرهنگ و ساختار فرهنگی ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر علوم انسانی در کشور ما و در دانشگاه‌ها عمدتا وارداتی و با گرایشات خاص وارد کشور شده و پرورش یافته است که می‌طلبد این علوم، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر بومی‌شدن علوم انسانی اظهار کرد: حوزویان آشنا به علوم انسانی باید وارد این مقولات شوند و به بومی‌سازی علوم بپردازند؛ نیازی که در دوره گذشته و چند دهه قبل ضرورت آن وجود نداشت.

وی افزود: یکی دیگر از مقولات مورد نیاز امروز، پرداختن به فلسفه و فقه‌های مضاف و جدید است که در گذشته تحولات فقهی و فلسفی مانند امروز نبود؛ این مسئله زمینه‌های تحقیقی وسیعی را پیش روی فضلا و طلاب حوزه گذاشته است همچنین مسائل مستحدثه فقهی باب وسیعی برای کار‌های امروز حوزه است.

غروی با بیان اینکه فلسفه و کلام غربی به کشور ما منتقل شده است و با توجه به ارتباطات گسترده رسانه‌ای در معرض همه افراد محقق و غیرمحقق است بیان کرد: حوزه باید فضلا و محققانی را تربیت کند که در درجه اول با فلسفه و کلام غربی آشنا باشند و با تسلط بر منابع اسلامی بتوانند به تعامل و مناظره علمی بپردازند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، مسائل مبتلابه زیادی در عرصه‌های حکومتی و نظام ایجاد شده که فراتر از فقه فردی است و حوزه علمیه باید به نیاز‌های رو به رشد و بر زمین مانده در این عرصه هم توجه لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه گام‌های مهم و خوبی در این مسئله برداشته شده است عنوان کرد: حوزه هم از نظر توسعه کمی و هم از نظر توسعه کیفی قابل مقایسه با دوران گذشته و دوره تاسیس نیست و اقتضائات هم این مسئله را طلب می‌کند.

غروی تاکید کرد: امروز شاهد تولید ده‌ها مجله علمی و پژوهشی، رسانه‌های حوزوی، آثار بسیار زیاد در علوم مختلف و صد‌ها و هزاران طلبه محقق و اندیشمند در رشته‌های مختلف علمی هستیم که حتی برخی از بزرگان ما هم شاید از این موضوع اطلاعی نداشته باشند.

وی افزود: در دوره مرحوم موسس حوزه و قبل از آن، حوزه کوچک و مختصری در قم وجود داشت که مرحوم حائری آن را توسعه و نظم بخشید و با محوریت ایشان بزرگان دیگری نیز به قم آمدند و دروس علوم دینی و طلاب توسعه و گسترش یافتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیخ عبدالکریم حائری شخصیت بسیار بزرگ و وارسته‌ای داشتند که با توفیق الهی موفق به ایجاد حوزه شدند عنوان کرد: به واسطه وجود ایشان در قم شخصیت‌های بزرگی مانند مرحوم امام و دیگران به قم آمدند و همین مسئله باعث ایجاد انقلاب اسلامی شد و ما باید قدردان آنان باشیم که حوزه امروز مدیون مجاهدت‌های آنان است و باید متناسب با نیاز‌های امروز و آینده‌نگری برای نیاز‌های آینده رشد کند.

وی توسعه زبان‌های مورد نیاز در تبلیغ دین در حوزه را از دیگر کار‌های لازم در این دوره برشمرد و اظهار کرد: در گذشته به خصوص در دوره مرحوم بروجردی این مسئله شروع شد، ولی امروز نیاز ما بسیار بیشتر از گذشته است.

انتهای پیام

captcha