کد خبر: 3737431
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: با توجه به پیام‌های آیه ۲۵۳ سوره بقره اختلافات اعتقادى، از عوامل پیدایش جنگ‌‏هاست. البته دین منشأ اختلاف نیست، بلکه مردم اختلاف مى‌کنند و اختلاف عقائد مردم، دلیل اختیار آن‌ها است.

بیان آموزه‌های آیه 253 سوره بقره

به گزارش ایکنا از استان مرکزی به نقل از حوزه، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مباحث تفسیری خود به بیان آموزه‌های آیه 253 سوره بقره پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
وی گفت: خداوند در آیه 253 سوره بقره می‌فرماید:«تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلي‏ بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَي ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لکِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ.»؛«نشانه‌‏هاى روشن(آن پیامبران، ما بعضى از آنان را بر بعضى برترى دادیم. از آنان كسى بود كه خداوند با او سخن گفته و درجات بعضى از آنان را بالا برد، و به عیسى‌‏بن‌‏مریم و معجزات) دادیم و او را با روح‌القدس (جبرئیل) تأیید نمودیم، و اگر خدا مى‌‏خواست، كسانى كه بعد از آنان (پیامبران) بودند، پس از آنكه نشانه‌هاى روشن براى آن‌ها آمد، با هم جنگ و ستیز نمى‏‌كردند. (امّا خداوند مردم را در پیمودن راه سعادت آزاد گذارده است،) ولى با هم اختلاف كردند پس برخى از آنان ایمان آورده و بعضى كافر شدند. (و باز) اگر خدا مى‌خواست (مؤمنان و كافران) با هم پیكار نمى‌‏كردند، ولى خداوند آنچه را اراده كند انجام مى‌‏دهد. (و اراده حكیمانه ‏ او بر آزاد گذاردن مردم است.»
نکته‌ها:
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ارتباط با نکته‌های آیه 253 سوره بقره بیان کرد: گرچه طبق احادیث، تعداد انبیا 124 هزار نفر بوده است، امّا تنها نام 25 نفر از آنان در قرآن آمده و نام دیگران برده نشده است؛ خداوند در آیه 78 سوره غافرمی‌فرماید: «مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ »مقام و درجات انبیاء یكسان نیست و هركدام جایگاه و امتیازاتى دارند. مثلاً امتیاز پیامبر اسلام(ص) خاتمیّت، امّى بودن، تحریف نشدن كتابش، امتیاز ابراهیم(ع) یك تنه امّت بودن و نسل مبارك داشتن، امتیاز نوح(ع) طول عمر و پایدارى و دریافت سلام ویژه از طرف خداوند است.
حجت‌الاسلام قرائتی افزود: در این آیه، امتیاز حضرت موسى و عیسى علیهما السلام بیان شده كه موسى مخاطب سخن خداوند و عیسى مؤیّد به روح‏ القدس بوده است. كلمه «درجات» نشانه ‏ برترى‌هاى متعّدد است.
وی بیان کرد: فخر رازى در تفسیر كبیر ذیل این آیه، حدود بیست امتیاز براى پیامبر اسلام(ص) بیان كرده است. از آن جمله: معجزه ‏ پیامبر اسلام(ص) قرآن كریم بر همه معجزات برترى دارد. دیگر اینكه پیامبر اسلام بر همه پیامبران گواه است، چنان كه خداوند در آیه 41 سوره نساء مى‌‏فرماید: « فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا».
پيام‌ها:
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: از پیام‌های آیه 253 سوره بقره می‌توان گفت انبیاء، مقامى بس والا دارند. «تلك» اشاره به دور و مقام والاست،انبیاء، همه در یك رتبه نیستند. یگانگى در هدف، مانع بعضى كمالات ویژه و برترى‌‏هاى خاصّ نیست. «فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ »،تجلیل از انبیاى گذشته لازم است. موسى و عیسى علیهما السلام در آیه تكریم شده‌‏اند. «مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَي ابْنَ مَرْيَمَ»، سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است. او مى‌تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است. در این آیه دو بار مى‌خوانیم كه اگر خدا مى‌‏خواست، اختلاف و نزاعى میان مردم ایجاد نمى‌‏شد: «و لو شاء اللّه».

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه به پیام‌های دیگر این آیه کرد از جمله ریشه‏ اكثر اختلافات، هوس‌ها، حسدها و خودبینى‏‌هاست، نه جهل و ناآگاهى. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ»،راه انبیاء، همراه با دلیل روشن است «بیّنات»، اختلافات اعتقادى، از عوامل پیدایش جنگ‌هاست. البتّه دین منشأ اختلاف نیست، بلكه مردم اختلاف مى‌كنند. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا» واختلاف عقائد مردم، دلیل اختیار آن‌ها است.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: