ویژگی‌های افرادی که حیوانات را می‌توان به آنها سپرد
کد خبر: 3737512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
نامه‌های حضرت علی(ع) در صندوق پستی مسئولان؛

ویژگی‌های افرادی که حیوانات را می‌توان به آنها سپرد

گروه جامعه ــ حضرت علی(ع) طی نامه‌ای حکومتی به کارگزار خود دستور داده‌اند: «حیوانات را به دست چوپانى خيرخواه، مهربان، امين و حافظ كه نه سختگير باشد و نه ستمكار ... بسپار». کاش «ارس‌های» ایران هم در دست چنین افرادی بودند.

به گزارش ایکنا؛ در سال 36 هجری (اکنون در سال 1439 هجری هستیم) یعنی 14 قرن پیش حضرت علی(ع) طی نامه‌ای به کارگزاران خود ذیل دستوراتی که برای جمع‌آوری مالیات داده‌اند، در خصوص نگهداری از حیوانات و ویژگی‌هایی افرادی که باید حیوانات به آنها سپرده شوند نیز دستوراتی مطرح فرموده‌اند.

حضرت علی(ع) در خصوص افرادی که باید حیوانات به آنها سپرده شود در نامه 25 نهج‌البلاغه فرموده‌اند: «در رساندن حيوانات آن را به دست چوپانى كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار. هر گاه حيوانات را به دست فردى امين سپردى، به او سفارش كن تا: «بين شتر و نوزادش جدايى نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچّه‌‏اش زيانى وارد نشود. در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند و مراعات حال شتر خسته يا زخمى را كه سوارى دادن براى او سخت است بنمايد. آنها را در سر راه به درون آب ببرد، و از جاده‏‌هايى كه دو طرف آن علف زار است به جادّه بى‌علف نكشاند و هر چند گاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هر گاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند. عمل به دستورات ياد شده مايه بزرگى پاداش و نيز هدايت تو خواهدشد. ان شاء اللّه».

14 قرن پیش باغ‌رحش نبود اما دستور حضرت علی(ع) دقیقاً در خصوص ویژگی‌های افرادی است که حیوانات را می‌توان به آنها سپرد. اگر چه در خصوص اصل وجود باغ وحش و ویژگی‌های آن از دیدگاه اسلام هم باید مطالعه صورت گیرد، اما اسلام به هیچ وجه اجازه زائل شدن حق حیوانات و ظلم به آنها را نمی‌دهد.

این دستورات را در کنار تعداد قبال توجه آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار دهید که در خصوص حقوق حیوانات مطرح فرموده‌اند. مثل این حدیث هشدار دهنده: پیامبر اسلام(ص) وقتى ماده شترى را دید که زانویش بسته شده و بارش همچنان بر پشت اوست فرمود: صاحب او کجاست؟ به او بگویید خودش را براى شکایت [این شتر در قیامت] آماده کند. (بحار الأنوار: ۷/ ۲۷۶/ ۵۰) و یا این حدیث که پیامبر اسلام(ص) که فرمود: زنى به سبب آنکه گربه‌اى را بسته بود و اجازه نمى‌داد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد.

حال این دستورالعمل‌ها در خصوص مراقبت از حیوانات را در کنار رفتاری که در ایران با حیوانات می‌شود بگذارید. اگر حضرت علی(ع) بود برای مسئولان باغ‌وحش مشهد چه مجازاتی تأیین می‌کرد؟ چرا تا این حد از دستورات اسلام دور شده‌ایم و عمل ما با اصل اسلام فاصله گرفته است؟

ارس (پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد) و ارس‌های ایران در حال زجر کشیدن در قفس‌هایی هستند که ما برایشان ساخته‌ایم و فردای قیامت قدر مسلم از همه مسببان زجرهایی که کشیده‌اند شکایت خواهند کرد و خداوند در مسند عدل خود بدون هیچ شکی این افراد را مجازات می‌کند. پس حتی اگر در این دنیا به هر دلیلی مجازات نشده‌اید، مسلم بدانید که آخرتی هست و حیوان‌آزارها به بهشت هرگز نخواهند رفت.

(نامه 25 نهج البلاغه؛ دستور العمل امام به مأموران جمع آورى ماليات در سال 36 هجرى)

زهرا ایرجی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۵:۵۳
0
0
گزارش خوبی بود فقط زحمت می کشیدید حداقل می نوشتید که تو باغ وحش مشهد چی شده و ارس براش چه اتفاقی افتاده
captcha