خطر آفت در فرهنگ و حاکمیت قرآنی/ توسعه استعداد‌های عاطفی در ترویج مبانی قرآنی
کد خبر: 3737743
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام خادمیان هشدار داد:

خطر آفت در فرهنگ و حاکمیت قرآنی/ توسعه استعداد‌های عاطفی در ترویج مبانی قرآنی

گروه جامعه ــ خطیب برتر کشور با بیان اینکه نشانه وجود خطر آفت در فرهنگ قرآنی آنجا مشخص می‎شود که با وجود افزایش تعداد مراکز قرآنی و حجم فعالیت‌های این حوزه از حاکمیت قرآنی خبری نیست، تاکید کرد: روش‎های ترویج فرهنگ قرآنی باید به شکل‎گیری و توسعه استعداد‌های عاطفی افراد، یعنی احساس عشق، همدردی، اعتماد، نوع‎دوستی و امثال این موارد در پرتو فرهنگ قرآنی با محوریت عشق به خداوند شکل گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به حقیقت زندگی سعادتمندانه در پرتو نعمت‎ بزرگ قرآن و نهج‎البلاغه، گفت: متاسفانه امروز بسیاری از ما از حقیقت‎ها غافل شده‎ایم و برخی از حقیقت‎ها را هم نمی‎شناسیم. گاهی وقت‎ها آنقدر درگیر مجاز‌ها می‎شویم که از حقیقت زندگی غافل می‎مانیم؛ البته گاهی مجاز‌ها در زندگی لازم است، اما اگر جایش با حقیقت عوض شود زندگی ما را بجای اینکه به سمت آرامش و ساحل نجات و سعادت برساند ما را گرفتار بی‎راهه‎ها و مشقاتی می‎کند که چهره زندگی را زشت و ذائقه زندگی را برای ما سخت و طاقت فرسا می‎کند.

وی با بیان اینکه امروز نعمت قرآن، نهج البلاغه و نعمت زبان از نعماتی است که آن‌ها را بسیار تضییع می‌کنیم، ادامه داد: اگر کسی امروز در حقیقت زندگی خود نسبت به نعمت الهی واقع‌نگر باشد آنوقت در مقابل نعمت سلامتی، دیدن، شنیدن، راه رفتن، سخن گفتن و نعمت قرآن و نهج البلاغه درک پیدا خواهد کرد و آن‌ها را تضییع نمی‌کند.

چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور افزود: وقتی که ما نعمت‎ها را شناختیم و راه درست مصرف کردن آن‌ها را پیدا کردیم آنوقت در حقیقت زندگی عمرمان را سپری خواهیم کرد؛ در این شرایط است که هیچ مجازی هم نمی‌تواند ما را از حقیقت‌های زندگی دور کند.

حجت الاسلام خادمیان با تاکید بر اینکه باید بتوانیم حقیقت‌هایی که برای ما از سمت قرآن آمده، بشناسیم و در زندگی عملی کنیم، گفت: قرآن کریم برای تمام ابعاد زندگی، اعم از زندگی فردی و اجتماعی افراد برنامه‎ریزی کرده است؛ به شکلی که ابتدا انسان را از جهت عقل و بینش سیراب می‎کند و بعد از آن انگیزه‎های قلبی او را در مسیر این دو جهت می‎بخشد، تا ما در پی کشف حقیقت، تلاش و جهاد در راه خدا حرکت کنیم و در نهایت به اهداف خود دست پیدا کنیم.
 
وظیفه مروجان فرهنگ قرآنی
وی با اشاره به وظیفه مروجان فرهنگ قرآنی در برابر اهداف تعیین شده و حیات بخش قرآنی هم اظهار کرد: همه کسانی که به نوعی در ترویج فرهنگ قرآنی فعال بوده و نقش دارند باید با آگاه کردن مخاطبان از برنامه‎ها و اهداف قرآنی و نیز شناخت آن‌ها از خود و ظرفیت وجودی‌شان، نسبت به کاربردی کردن، عملی کردن و اجرایی کردن این برنامه‌ها در سطح زندگی فردی و اجتماعی عموم جامعه قدم بردارند.

چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور با اشاره به آفت‎های روش تبلیغ نادرست مبانی دینی و قرآنی که منجر به عدم شناخت حقیقت قرآن و زندگی می‎شود، گفت: هرگاه اصول، ضوابط و معیار‌های حاکم بر یک قانون به صورت صحیح و درست محقق و عملی نشود، منجر به بی‎قانونی خواهد شد که ثمره آن، ایجاد آفت‎ و بی‎ثباتی است؛ همین مسئله در مورد فرهنگ قرآن و تبلیغ آن هم صدق می‎کند.
 
عدم تناسب فعالیت‌ها و اقدامات قرآنی با حاکمیت قرآن در زندگی
وی ادامه داد: نشانه وجود خطر در فرهنگ قرآنی آنجا مشخص می‎شود که با وجود اینکه هر روزه به تعداد مراکز قرآنی و حجم فعالیت‌های این حوزه افزوده می‎شود و در گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌ها شاهد تشکیل و برگزاری کانون‎های قرآن‎آموزی و تبلیغ مبانی دینی هستیم، اما به تناسب این فعالیت‌ها و اقدامات از حاکمیت قرآنی خبری نیست. البته منکر پیامد‌های مثبت اقدامات و فعالیت‎های قرآنی انجام شده نیستیم؛ اما متاسفانه این این حجم فعالیت‎ها نسبت به بازخورد و اثری که در جامعه گذاشته است نشان دهنده آفت احتمالی رویکرد موجود است.

حجت‌الاسلام خادمیان اظهار کرد: افزایش تعداد کانون‎ها و مراکز قرآنی و بالا بردن تیراژ کتب این حوزه و حتی افزایش تعداد کارشناسان علوم قرآنی و ارائه طرح‎ها و برنامه‎های دینی و قرآنی در کنار سرعت کم رشد و عقبگرد در حیطه حاکمیت قرآن کریم، از جمله آفت‎های موجود عدم ارائه صحیح در روش‎های ترویج و تبلیغ فرهنگ دینی و قرآنی است.

چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور بیان کرد: روش‎های ترویج فرهنگ دینی و قرآنی باید به گونه‎‌ای باشد که به شکل‎گیری و توسعه استعداد‌های عاطفی افراد، یعنی احساساتی مانند عشق، همدردی، اعتماد، نوع‎دوستی و امثال این موارد در پرتو فرهنگ قرآنی با محوریت عشق به خداوند که جمال و کمال مطلق است شکل بگیرد و زمانیکه عشق الهی دایره مدار رفتار و فرهنگ قرآنی شود، هیچ آفتی در ترویج این فرهنگ مقدس رخنه نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha