راه‌های نزدیک شدن ازدواج‌های زمینی به الگوهای آسمانی
کد خبر: 3738056
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
سرلک تبیین کرد:

راه‌های نزدیک شدن ازدواج‌های زمینی به الگوهای آسمانی

گروه جامعه ــ یک کارشناس خانواده به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به تبیین برخی آسیب‌ها که زندگی زوجین جوان را تهدید می‌کند پرداخت.

راه های نزدیک شدن ازدواجی زمینی به الگوهای آسمانیحجت‌الاسلام والمسلمین سرلک، کارشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا؛ به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به تبیین برخی آسیب‌ها که زندگی زوجین جوان را تهدید می‌کند پرداخت و عنوان کرد: اولین آسیب مربوط به اشتباه‌گزینی است به نحوی که افراد بر اساس هیجانات، تنوع طلبی، تحمیل‌ها و یا فرار از شرایط ناپسند و محدودیت‌های موجودی که دارند دست به ازدواج می‌زنند و بنای بلندی را بر پایه‌های لرزان شکل می‌دهند بدون آنکه به شناخت دقیق و انتخاب آگاهانه‌ای دست پیدا کرده باشند.

وی همسان گزینی و هم کفو بودن و همچنین آگاه بودن به روحیات یکدیگر را در پایدار ماندن زندگی مشترک زوجین حائز اهمیت خواند و گفت: پس از انتخاب صحیح باید به دارا بودن مهارت‌ها اشاره کرد، چرا که دختران و پسران جوانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند بخاطر کم تحملی‌ها، بی‌طاقتی‌ها، نداشتن زبان مشترک برای ارتباط و بیان آنچه منظورشان است با بروز رفتارهایی باعث ایجاد آسیب و چالش در زندگی می‌شوند به نحوی که سامان دادن آن زندگی امری دشوار شده و به طلاق عاطفی و یا در نهایت طلاق شرعی می‌انجامد.

حجت‌الاسلام سرلک از دیگر تهدیدات موجود برای زندگی نوپای زوجین را آفت‌های پیرامونی و مشکلات اقتصادی خواند و گفت: در شرایطی که جامعه دچار فرهنگ مصرف‌گرایی و تفاخر شده باشد خانواده‌ها نیز دچار چالش‌هایی می‌شوند که به لحاظ اقتصادی آنان را با مشکل مواجه و زمینه اختلاف و دلخوری را بین زوجین ایجاد می‌کند.

این کارشناس خانواده به نقش تاثیرگذار برخی آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد نیز اشاره و عنوان کرد: فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی اسلامی و تقلید از الگوهای غربی که آغشته به خیانت است و آرامش را از کانون خانواده دور می‌کند و همچنین استفاده نادرست از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز در زمینه گسست زندگی زوجین جوان نقش موثری دارد.

حجت‌الاسلام سرلک هدفمند و زمانمند کردن استفاده از فضای مجازی و تقویت روابط خانوادگی در قالب دورهمی‌های دوستانه و ایجاد تفریحات دو نفره را گامی در جهت رها شدن زوجین از اعتیاد به فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: زوجین باید نسبت به آسیب‌هایی که فضای مجازی برای زندگی آنان دارد و همچون اژدهایی آرامش آنان را می بلعد هوشیار باشند. نتیجه رعایت نکردن ضوابط در فضای مجازی ایجاد نفاق و دوری از یکدیگر در خانواده است.

این کارشناس دینی زوجینی که دچار اعتیاد به استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده‌اند را همچون سایر معتادان نیازمند گذراندن دوره‌هایی برای رها شدن ذهن از شرطی بودن دانست.

حجت‌الاسلام سرلک در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌هایی که در روابط فردی زوجین وجود دارد و زمینه بروز مشکل و ناراحتی را ایجاد می‌کند اشاره و اظهار کرد: بها دادن به نزاع‌های کوچک و پرداختن به آن سبب شکل‌گیری مشکلات و دل‌خوری‌های بزرگ‌تر می‌شود. بهتر است زوجین در ابتدای زندگی مشترک به انگیزه‌های مثبت یکدیگر توجه کنند و انگیزه‌سازی نکنند. معنا کردن تعابیری که شاید در مبدا و فرهنگ خانوادگی خاصی دارای مفهمومی جداگانه باشد اما در ذهن مقصد به نحو دیگری معنا شود سبب بروز ناراحتی و جدال می شود.

وی ادامه داد: در تعابیر دینی نیز به این موضوع اشاره شده است که بهترین احتمال را راجع به رفتارهای دیگران داشته باشیم و خود را وارد چالش های نابجا نکنیم.

این کارشناس دینی به الگوی ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: علاقه ای که ما به اهل بیت(ع) داریم باید در عمل نیز در قالب الگوبرداری هویدا باشد. این در حالی است که زندگی ما در ابعاد مختلف فاصله زیادی با سیره این بزرگواران که می‌توانند چراغ‌های هدایت باشند وجود دارد.

وی از جمله این موارد را دور بودن نحوه زندگی بسیاری از زوج‌های جوان از ساده زیستی خواند و افزود: چشم و هم چشمی، تجمل گرایی و اشرافی گری آفتی برای زندگی زوج‌های جوان است.

برخی مدارا کردن را نیاموختند

تحمل سختی‌ها و کنار آمدن با مشکلات و ... نیز از دیگر مواردی بود که حجت‌الاسلام سرلک بدان اشاره و عنوان کرد: برخی زوجین جوان تحمل مشکلات کوچک را ندارند و مدارا کردن را نیاموخته اند و با بروز کوچکترین مشکل احساس باخت می کنند.

وی برخی زوجین را در الگوگیری از روحیه جهادگری و خدمت به دین که در جای جای زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) قابل مشاهده است نیز ضعیف ارزیابی و اظهار کرد: با اینکه شیعه و مسلمان هستیم نسبت به برخی تعهدات و وظایف الهی خود غافل مانده‌ایم و در برخی موارد این غفلت پس از ازدواج به وجود می‌آید در صورتی که پیش از ازدواج در این زمینه فردی فعال محسوب می‌شده‌اند.

انتهای پیام

captcha