به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاهآبادی به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.
شاهآبادی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنوندههای رادیو 7/35درصد است که در دوسال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.
وی با بیان اینکه عمدتاً در تلویزیون برنامه و سریال دیده میشود تا شبکه تصریح کرد: در یک بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامههای جدیتری ساخته میشد اما در حال حاضر مباحث کودک و نوجوان در دل برنامههای شبکه ساخته می شود و خوشبختانه استقبال نسبت به شنیدن این برنامهها وجود دارد.
شاهآبادی با بیان اینکه جامعه شنیداری آمار مخاطبان رادیو در گذشته روزی یک ساعت و 33 دقیقه بوده است که در حال حاضر به یک ساعت و 56 دقیقه افزایش پیدا کرده است گفت: بحث ما روی آمار نیست. به طور مثال رادیو گفتگو نیم ساعت شنونده دارد اما مرجعیت بسیاری از مطالبی است که در رسانهها دیده میشود.
شاهآبادی با بیان اینکه مرجعیت مستقلتر از حجم شنونده است تصریح کرد: من معتقدم اگر «کیهان بچهها» در زمانی با استقبال خواننده مواجه بوده است، گروهی که آن محتوا را تولید میکردند در حال حاضر در درگاه دیگری آن مطالب را در اختیار کودک و نوجوان جامعه قرار میدهد.
معاون صدای رسانه ملی در ادامه به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و گفت: ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد در ذیل این شورا ضروری است.
این گزارش حاکی است در ابتدای این نشست و پیش از سخنان شاهآبادی، کارشناسان کارگروه کودک نیز به بیان نظرات خود پرداختند.
نورالدین جعفری؛ قائم مقام معاون صدا گفت: یکی از مخاطبان هفتگانه رادیو کودکان هستند و در برنامهریزیهای همه شبکهها متناسب با مأموریت شبکه به این مخاطبان پرداخته میشود. کنداکتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان میدهد که در حال حاضر رادیو توجه ویژهای به این قشر دارد. در میان مخاطبان چه قدیم و جدید وقتی صحبت از برنامههای کودک میشود، حس نوستالژیک به ما دست می دهد و همه ما خاطره از این برنامهها داریم به دلیل تأثیری که توانسته بر مخاطب خودش داشته باشد.
قائم مقام معاون صدا با اشاره به تغییراتی که در جامعه وجود دارد، گفت: تقریباً خانوادهها از خانواده گسترده به سمت خانواده هستهای روی آوردهاند که عملا شاید در خانواده هستهای جدید پدر و مادر به دلیل مشاغلی که دارند، خیلی فرصتی برای تعامل مستقیم با فرزندان ندارند طبیعتاً نقش رسانهها در اینجا قابل توجه است به خصوص رادیو به خاطر عنصر تخیلی که دارد میتواند بر روح بچهها اثر گذاشته و هم در حوزههای فردی و آموزههای دینی موثر است.
طاهره راستیپیشه؛ مدیر گروه خانواده شبکه سلامت با اشاره به اهداف و مأموریت رسانه ملی که در حوزه کودک در نظر گرفته شده است ، گفت: با توجه به تعریفی که سازمان یونسکو از رده سنی کودک انجام داده ، کودک و نوجوان را از رده سنی صفر تا 18 سال تعریف کرده است. همچنین این طیف سنی حدود سی و هفت درصد از جمعیت کشور ما را به خودش اختصاص داده که براین اساس برنامهریزی و برنامهسازی برای حوزه کودک از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیر گروه خانواده شبکه سلامت با اشاره به آیات قرآن و روایاتی که در خصوص اهمیت تربیت کودک بیان شده است گفت: بنا به نظر و صحبت معاون محترم صدای رسانه ملی نسبت به حوزه کودک متاسفانه در حوزه کودک ضعف های جدی وجود دارد و شبکهای در حال افزایش نخواهد بود اما با توجه به تهدیدات رسانههای دیگر لزوم شبکهای به نام کودک از ضروریات است.
وی تصریح کرد: مهمترین اهدافی که در برنامههای رسانه ملی وجود دارد ، تأثیرگذاری بر رفتار و کردار است به خصوص در مخاطب کودک این تاثیرگذاری بر رفتار کودک به راحتی امکانپذیر نیست مگر اینکه ما بتوانیم بر اندیشه و فکر مخاطب تاثیر بگذاریم.
راستیپیشه ادامه داد: الگو سازی و بسترسازی بنیانهای معنوی و تربیت دینی در کودکان، کاهش فاصله و گسست نسلها بین والدین و فرزندان، تقویت زبان محاورهای در شعر کودک ،تقویت نشاط ،شادابی و سرگرمیهای سالم و سرزنده ، ایجاد فرصتهای خود باوری و پرورش اندیشههای خلاق و نو آور، تقویت روحیه امید به آینده نسل نو ظهور و دلبستگی به کشور و نظام ، تربیت نسل آینده با تاکید بر مفهوم امامت و ولایت مداری ، تقویت اخلاق و فضائل اخلاقی به ویژه احترام به پدر و مادر و معلم و پذیرش هنجارها و تقویت سختکوشی و مسئولیت پذیری و تمایل به فرهنگ کار ، تولید و پخش نواهای موزون متناسب با گروه سنی کودک از اهدافی است که رسانه ملی برای برنامههای کودک در نظر گرفته است.
وی در پایان گفت : موضوعاتی همچون مباحث تربیتی ،مذهبی و اخلاقی ، مهارتهای اجتماعی و خود مراقبتی ، دانش افزایی و اطلاعات عمومی ، بحث و مباحث ایمنی ، مباحث آموزش ها و مهارتهای یادگیری و رفتار اجتماعی و نقش پذیری در جامعه میتواند در برنامه سازیهای کودک لحاظ شود.
رضا سرشار دیگر کارشناس این نشست با بیان اینکه خیلی سال هست که من از رادیو فاصله گرفته ام با بیان این سؤال که در حال حاضر نمی دانم رادیو چقدر مخاطب کودک دارد، گفت: رادیو به آن شکل شنونده کودک و نوجوان ندارد . دوران رادیو برای شنونده کودک و نوجوان سپری شده است . حالا ما میخواهیم برای آن عده کم باقیمانده برنامهریزی کرده تا همان اندک مخاطب خود را حفظ کنیم ؟ بنابراین بایستی برای برنامههایی که وجود دارد آماری تهیه کنیم . بلاخره جذابیتهای شبکه دیداری باعث شده تا کودکان به رسانههای دیگر تمایل داشته باشند.
سرشار با اشاره به اینکه در دوره ای مخاطبان رادیو بیشتر از تلویزیون بودند و با توفیق خداوندی ، برنامه کودک دومین برنامه پر شنونده رادیو بعد از صبح جمعه بود، گفت: در حال حاضر هم مجلات کودک همچون «کیهان بچهها» زیاد خواننده ندارد .
وی ادامه داد: زمانی که برای قشر کودک برنامه میساختیم سعی می کردیم اصلاً حرف نزنیم ما حتی مطالب علمی را در قالب نمایش میگفتیم. دوستان همواره در پی طراحی های قالب های تازه بودند. ضمن اینکه سعی میکردیم در سنین خردسالی، همه آموزشها با بازی توأم باشد و از عناصر طنز و شادی هم غفلت نمیکردیم.
فرزین مهدی پور، دیگر کارشناس حاضر در این نشست با بیان اینکه کودک بیش از همه چیز به تخیل نیاز دارد گفت: وقتی که شور کودکانه زنده شود ،هم درباره کودک و هم برای کودک میتوانیم برنامهسازی کنیم. اینکه آمار چقدر به ما اطلاعات می دهد کار محاسباتی خوبی است اما کسانی که برای کودک کار میکنند باید به این نکته توجه کنند، هر کار خوب ارزشمندی که برای کودک صورت پذیرد بالطبع مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.
ساسان امیرپور؛ کارشناس رسانه با بیان سؤالی گفت: آیا پژوهشی تا کنون در حوزه رادیوی کودک در شبکههای مشابه خارجی انجام شده است ؟ اگر چنین پژو هشی هست در اختیار ما قرار بدهید تا عمیقتر به مسئله نگاه کنیم که هدف اصلی چیست و قرار است به کجا برسیم . رسانه تلویزیون و رادیو با توجه به وضعیتی که از نظر تعداد مخاطب دارد ، کارکردهایش متفاوت است.متاسفانه هم والدین و هم معلمان دانش اندکی دارند و رسانه تلویزیون و رادیو می تواند جانشین مناسبی برای والدین و معلمان و آموزش و پرورش باشد. متاسفانه برنامه هایی که برای کودکان در رسانه تولید می شود اصلا مناسب قشر کودک نیست.
عذرا وکیلی؛ تهیه کننده برنامههای رادیویی کودک گفت: خیلی خوشحالم که بعد از سالهای سال به آرزویم رسیدم که جلسهای با محوریت کودک در رادیو برگزار شود و با حضور کارشناسانی در مورد آن صحبت کنیم.
وی تصریح کرد :تقریباً حدود 50 سال است که برای کودک برنامه میسازم اما بعد از انقلاب با سختی هایی مواجه شدیم که خوشبختانه با حضور ، کمک و همفکری آقایان سرشار و میرکیانی توانستیم بعد از جنگ و گرفتاریها با نبود امکانات هنری وموسیقی ولی با بیان و طرح هایی که ریخته شد و داده شد ، نسل کودک را جذب رادیو کنیم.
وکیلی ادامه داد: در حال حاضر مخاطب شناسی در رادیو وجود ندارد اما با همفکری و برنامهریزی درست و بهره گیری از کلام اساتید و نویسندگان خوب و گویندگان مجرب می توان مخاطب را به رادیو برگرداند. ما وظیفه داریم که مهد کودکها و آموزشگاهها را درگیر برنامهسازی خود بکنیم و طوری برنامه تولید کنیم که محتوای آن از مهدکودک ها تأمین شود.
تهیه کننده پیشکسوت برنامه های کودک تصریح کرد: شناخت مخاطب در رادیو خیلی مشکل است و کار هر کسی نیست . بنابراین برای تهیه و تولید برنامههای کودک از هر تهیه کنندهای استفاده نکنید.
مصطفی رحماندوست؛ کارشناس ادبیات کودک و نوجوان گفت: تنها جایی که من دیدم برنامه های کودک مخصوصاً برنامه خانم وکیلی طرفدار دارد در بیمارستانهاست.
او برنامه «سلام کوچولو» ،«شب بخیر کوچولو» و «قصه ظهر جمعه» را از موفق ترین برنامههای کودک رادیو در گذشته دانست و گفت: در رادیوهای جهانی تاکید بسیار زیادی بر موسیقی کودک است که بچهها موسیقی را ترجیح می دهند نسبت بر مسائل دیگر.
وی تصریح کرد: ورزش ،قرآن ، بهداشت ، سلامت همه اینها موضوعات خوبی است که در برنامههای کودک پرداخته شود .البته بچههایی که مشتری این قبیل برنامه هستند فرکانس رادیوی مورد علاقه خود را پیدا کرده و آن را گوش می دهند.
مهدویزاده؛ دیگر کارشناس این نشست با بیان سخنانی با اشاره به صحبتهای رضا سرشار و همچنین سخنان معاون صدا گفت: قرار نیست با وجود رسانههای نو ظهور که گوی رقابت را از رادیو گرفته اند ، کرکره رادیو پایین کشیده شود واز فعالیت دست بردارد .اگر روزی خانم وکیلی در رادیو موفق بوده است آیا می توان با حضور این اساتید برنامههایی را برای کودکان تولید کرد؟
گیتی خامنه؛ مجری پیشکسوت برنامه کودک و نوجوان با بیان اینکه تعریف مخاطب تغییر کرده است ،گفت: مخاطب امروز مخاطب جدیدی است که ما احتیاج به یک بازتعریف جدید از او داریم .
وی ادامه داد: اگر قرار است حتی یک ساعت برنامه برای کودک تولید کنیم احتیاج به چند مؤلفه داریم اینکه ما باید با دنیا تعامل بکنیم ، نمی توانیم همچنان خودمان را تکرار کنیم . همچنین با تعامل با فضای مجازی و تلویزیون کار راحتتر پیش میرود .
خامنه گفت: «وقت داستان» یکی از برنامههایی است که به داستان می پردازد ، اگرروند برنامهسازی کودک را رها نکرده و به کار دیگری بپردازیم حتماً موفق خواهیم شد.
انتهای پیام