شناخت و اخلاق؛ قدم‌های اول برای فرد منتظر/ طرح مباحث نامرتبط در کلاس‌های مهدویت
کد خبر: 3738460
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۱

شناخت و اخلاق؛ قدم‌های اول برای فرد منتظر/ طرح مباحث نامرتبط در کلاس‌های مهدویت

گروه معارف ـ یک مربی مهدویت با تصریح به اینکه متأسفانه مهدویت در بیشتر موارد لقلقه زبان ما شده است؛ گفت: انتظار مثل ایمان می‌ماند که هم باید زبانی، هم قلبی و هم عملی باشد. کلاس‌های مهدویت آن‌چنان که باید برگزار شود، برگزار نمی‌شود و مطالبی در کلاس‌ها گفته می‌شود که ارتباطی با موضوع ندارد.

شناخت و اخلاق؛ قدم‌های اول برای فرد منتظر/ کلاس‌های مهدویت آن‌چنان که باید برگزار نمی‌شود

به گزارش ایکنا از خوزستان، آنچه که در روزگار کنونی مهم و اساسی به نظر می‌رسد کسب آرامش برای انسان امروزی است که با انواع مشکلات و مسائل خاص خودش مواجه است که باعث می‌شود گاهی ذهن و روحش از دایره کنترل خارج شود. 

با توجه به اهمیت نقش دین در ایجاد این آرامش برای انسان امروز و رها شدن از معضلات ذهنی و روحی وظیفه کارشناسان دینی است تا این فضا را برای افراد جوامع مهیا کنند. از سویی دیگر مباحث مربوط به آخرالزمان و منجی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای دیگر ادیان ابراهیمی هم جذاب و موردتوجه است آنچنان که می‌بینیم سالانه فیلم‌های متعددی در سینمای هالیوود با این مضمون ساخته می‌شود.  

طرح مباحث مرتبط با امامت به عنوان نجات دهندگان بشریت به ویژه مقوله مهدویت نیازمند هوشمندی و البته شرایط اقناع است؛ امروزه با يك موج و تشنگی خاص بين جوانان مواجه هستيم كه اين نياز بايد به‌طور صحيح پاسخ‌گويی شود، در غير اين‌صورت گرفتار آسيب‌های خواهند شد كه خسارات جبران‌ناپذيری به دنبال دارد. بنابراین باید کارشناسان در این عرصه با شیوه‌های نوین در میدان حاضر شوند و آموزه‌های مهدوی را با ابزارهای مختلف ارائه کنند.

در این میان یکی از برنامه‌های مؤسسه فرهنگی هنری بیت الاخضر زینبی(س) اندیمشک در روزهای چهارشنبه برگزاری دوره مهدویت است. این دوره با موضوع شرایط یک فرد منتظر و اهمیت شناخت امام عصر(عج) است.

عذرا جعفری، مربی این دوره در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره این دوره گفت: اغلب شرکت‌کنندگان این کلاس دختران جوان و نوجوان هستند و در آن پیرامون شرایط یک فرد منتظر صحبت می‌کنیم. اهمیت شناخت امام عصر(عج) برای فرد منتظر و اینکه رعایت اخلاق و ایمان از مهم‌ترین شرایط فرد منتظر است.

وی اظهار کرد: کسی که می‌خواهد منتظر باشد، باید اول به شناخت برسد. ما تا نشناسیم نمی‌توانیم منتظر باشیم. پس قطعاً باید به شناخت کافی از حضرت ولی‌عصر(عج) برسیم. نکته دوم اخلاق است. اگر می‌خواهیم اخلاق داشته باشیم باید ارزش‌ اخلاق را بفهمیم. پس از آن موفق به اصلاح شخصیت می‌شویم. اخلاق نیمی از دین است، وقتی متخلق به اخلاق باشیم طبیعتاً راحت‌تر می‌توانیم جزء محبان اهل‌بیت(ع) باشیم و از معصیت دوری کنیم.

انتظار مثل ایمان می‌ماند که هم باید زبانی، هم قلبی و هم عملی باشد

این مربی مهدویت تصریح کرد: متأسفانه مهدویت در بیشتر موارد لقلقه زبان ما شده است؛ انتظار مثل ایمان می‌ماند که هم باید زبانی، هم قلبی و هم عملی باشد. در انتظار هم باید قلباً ایمان داشته باشیم و در عمل هم پیرو امام باشیم؛ امامی که پشت پرده است؛ آن هم پرده‌ای که ما به دست خود تنیدیم. این حجاب برای هر شخص مختلف است؛ برای برخی ممکن است ضخیم باشد و برخی نازک‌تر، برخی ممکن است به درجه‌ای برسند که حجابی میان آنها و امام نباشد.

کلاس‌های مهدویت آن‌چنان که باید برگزار شود، برگزار نمی‌شود

جعفری با بیان اینکه ما متأسفانه ضعف ایمان داریم، گفت: کلاس‌های مهدویت آن‌چنان که باید برگزار شود، برگزار نمی‌شود و مطالبی در کلاس‌ها گفته می‌شود که ارتباطی با موضوع ندارد. تمام تلاش ما این است که این موضوع را بشناسانیم و احساس نیاز را در جوان‌ها به وجود بیاوریم. پس مشکل ما این است که احساس نیاز نمی‌کنیم و آنچه می‌گوییم صرفاً لقلقه زبان است.

آنچه که در طرح مباحث مرتبط با مهدویت مهم است مخاطب‌شناسی، ذائقه‌سنجی و حفظ ارتباط بين محتوا و قالب است كه بايد به آن‌ها توجه كرد؛ البته مهم است که تبیین و سخن گفتن درباره این موضوع باید برعهده عالمان و متکلمان و نه عموم جامعه باشد تا جان کلام از مباحث شیعی برخاسته باشد.

 

انتهای پیام

captcha