منعی برای حضور خبرنگاران در مسابقات سراسری نیست/ پخش مرحله مقدماتی از دو شبکه
کد خبر: 3738479
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
حجت‌الاسلام حسینی:

منعی برای حضور خبرنگاران در مسابقات سراسری نیست/ پخش مرحله مقدماتی از دو شبکه

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه تاکنون 10 درصد از اتفاقاتی که قرار است در مسابقات امسال بیفتد، رخ داده است از منتقدان خواست تا صبور باشند و افزود: هیچ منعی برای حضور خبرنگاران به شرط رعایت مقتضیات ضبط استودیویی وجود ندارد.

منعی برای حضور خبرنگاران در مسابقات سراسری نیست/ پخش مرحله مقدماتی از دو شبکهبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز 20 مردادماه در جامعه‌الزهرا(س) شهر قم آغاز شده و تا اوایل شهریورماه این مرحله از مسابقات به طول خواهد انجامید.
در این دوره از مسابقات تغییرات زیادی صورت گرفته است که شاید مهم‌ترین آن استودیویی شدن مرحله مقدماتی و جدا شدن این مرحله از مرحله فینال مسابقات باشد. تغییراتی که بسیاری از آن به عنوان مدل جدید یا تغییر ریل مسابقات یاد می‌کنند، مدلی که البته زمان زیادی از مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را صرف رسیدن به خود کرده است.
شیوه جدید مسابقات در حالی این روزها در قم در حال برگزاری است و نقدهایی هم نسبت به آن صورت می‌گیرد که یک بار به صورت آزمایشی در ایام نوروز امسال اجرا و پخش تلویزیونی شده است تا تمام ضعف‌ها و نقص‌های آن با استفاده از نظرات کارشناسان گرفته شود.
اما با همه این موارد به نظر می‌رسد، پخش آزمایشی و تجمیع نظرات کارشناسان در رسیدن به شیوه جدید مانع از زیر تیغ نقد بردن مسابقات نشده است، نقدهایی که این روزها صورت می‌گیرد، بیشتر متوجه حذف مردم از استماع مرحله مقدماتی در محل برگزاری و عدم حضور رسانه‌ها برای پوشش زنده مسابقات است.

در همین راستا چند سوال از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف داشتیم که وی  در مورد دلایل عدم حضور خبرنگاران در شهر قم و انعکاس مرحله مقدماتی مسابقات به خبرنگار ایکنا، گفت: براساس مدلی که برای مسابقات طراحی شده است، مرحله مقدماتی در حال حاضر ضبط استودیویی می‌شود تا از اوایل شهریورماه از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و نیز رادیو قرآن پخش شود.
وی افزود: بنابر این نوع برگزاری مسابقات در حال حاضر به گونه‌ای نیست که انعکاسی داشته باشد. اما تدابیری اتخاذ شده است تا زمانی که ضبط تمام شد، مسابقات با قدرت و قوت بیشتری نسبت به سال‌های قبل پخش شود. در سال‌های گذشته، نهایتاً کل مرحله مقدماتی و نهایی مسابقات در یک هفته جمع و به صورت شبانه‌روزی پخش می‌شد.
حسینی تصریح کرد: در آن روش، بسیاری که مایل بودند مسابقات را ببینند، نمی‌رسیدند تمام مسابقات را دنبال کنند؛ چرا که مسابقات از صبح تا اوایل شب ادامه داشت. در آن روش، تیم داوری، تیم اجرایی و تیم رسانه‌ای خسته می‌شدند. این در حالی است که در روش جدید، تیم داوری با آرامش و آسایش کامل داوری می‌کنند. ضمن اینکه مجریان و متسابقان نیز این آرامش را دارند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه با تمام این تفاسیر هیچ منعی برای حضور خبرنگاران در زمان برگزاری مرحله مقدماتی وجود ندارد، بیان کرد: اگر خبرنگاران تمایل به حضور داشته باشند، می‌توانند هماهنگ کنند.
وی با تأکید بر اینکه بعد از پخش تلویزیونی نقد و نظر و انتشار اطلاعات صورت خواهد گرفت، بیان کرد: برای اینکه این روش جدید را طراحی کنیم، یک‌سال تمام، وقت گذاشتیم، پاییز گذشته جلسات کارشناسی برگزار شد و در زمستان، ضبط آزمایشی و در بهار امسال نیز پخش آزمایشی و جلسات کارشناسی و جمع‌بندی صورت گرفت تا به این شیوه برسیم.
حسینی عنوان کرد: برخی که در حال حاضر از این شیوه انتقاد می‌کنند، باید اجازه دهند مسابقات به اتمام برسد، بعد نقد و بررسی را شروع کنند. هنوز مرحله مقدماتی مسابقات ضبط و پخش نشده است و هنوز مرحله نهایی که قرار است در اراک برگزار شود، به انجام نرسیده است. بنابر این ما باید اجازه دهیم یک مدل به صورت کامل ارائه و پیاده‌سازی شود و بعد در مورد آن اظهارنظر کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه هنوز 10 درصد از کل اتفاقاتی که قرار است در مسابقات بیفتد نیفتاده است، گفت: قاعدتاً پوشش مسابقات اگر می‌خواهد از سوی خبرنگاران صورت گیرد باید با توجه به مقتضیات همین مرحله انحام شود. ما قصد نداریم در زمان برگزاری نتایج را اعلام کنیم. مانند این است که یک سریال تلویزیونی که در حال ضبط است تمام داستان آن توسط رسانه‌ها منتشر شود. بنابر این باید چنین مقتضیاتی مد نظر قرار بگیرد. بنابر این اگر اطلاع‌رسانی اینگونه باشد منعی برای حضور خبرنگاران وجود ندارد.
یادآور می‌شود، چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی این مسابقات از روز 20 مردادماه در شهر قم آغاز شده و مرحله فینال نیز اوایل مهرماه در شهر اراک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha