تزریق امید و نشاط به جامعه با جشنواره تئاتر عروسکی/شادپیمایی اهالی عروسکی در روز عید قربان
کد خبر: 3738574
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
برومند:

تزریق امید و نشاط به جامعه با جشنواره تئاتر عروسکی/شادپیمایی اهالی عروسکی در روز عید قربان

گروه هنرــ مرضیه برومند، دبیر و پیمان شریعتی، معاون اجرایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی طی نشستی به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی(مبارک) پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 23 مرداد با حضور مرضیه برومند؛ دبیر و پیمان شریعتی؛ معاون اجرایی دبیر این جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرضیه برومند؛ دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به ایراد سخن پرداخت و گفت: وظیفه ما در حوزه فرهنگ و هنر در شرایط کنونی حاکم بر کشور بسیار سنگین است تا در قبال مشکلات بروز کرده که هر آن زندگی را برای ما بغرنج‌تر ساخته از طریق برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع مقدار بسیاری از آلام و دردهای همنوعان خود را کاهش بخشیم.

برومند در ادامه گفت: بارها در این اوضاع و احوال از خودم به عنوان فردی که سالیان سال است در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه هنرهای نمایشی مشغول به فعالیت هستم پرسیده‌ام که آیا ادامه این مسیر و پرداختن به کارهایی در این حوزه به صلاح است و البته با کمی تفکر و تأمل به این پاسخ روشن رسیدم که ما هیچ راهی به جز پرداخت مستمر و مؤثر به فعالیت‌های فرهنگی برای ایجاد زمینه بیشتر به منظور اتحاد و حفظ همبستگی و تعاون نداریم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تصریح کرد: تصور می‌کنم برگزاری این دوره از جشنواره با حال و هوایی متفاوت و تنوع در گونه‌های نمایشی و فضای شاد و مفرحی که ایجاد خواهد کرد علاوه بر گسترش فرهنگ و هنر در بطن جامعه شرایطی را پیش آورد که مردم بتوانند چند روزی در مواجهه با آثار اجرا شده در این جشنواره فضایی متفاوت و شاد به دور از پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی که اکنون شاهد آن در جامعه هستیم را شاهد باشند.

وی به جایگاه رفیع جشنواره در پی شانزده دوره برگزاری و در آستانه هفدهمین دوره آن اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره در مجموع 170 گروه نمایشی از سراسر جهان متقاضی حضور بودند که در دو مرحله بازبینی آنها صورت گرفت و البته ما در بخش بین‌الملل با اجرای 6 نمایش از 5 کشور در خدمت علاقه‌مندان هستیم که از کشور فرانسه دو کار به این دوره از جشنوار ارسال شده است.

این کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: ما در این دوره از جشنواره از سه هنرمند مطرح و پیشکسوت که عمده فعالیت آنها در عرصه تئاتر عروسکی است و کارهای شاخصی نیز در کارنامه حرفه‌ای آنها مشاهده می‌شود تجلیل خواهیم کرد که برای تازگی این بخش فعلاً از اعلام اسامی آنها صرفنظر می‌کنم.

وی به اعلام آمادگی کاری از کشور روسیه برای حضور در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این گروه در آخرین لحظات از حضور در ایران صرفنظر کرد و ما مجبور شدم کار دیگری که از کشور فرانسه آماده حضور در این جشنواره بود را دعوت کنیم.

برومند گفت: یکی از شاخص‌های این جشنواره حرکت کاروان عظیم اهالی تئاتر عروسکی به همراه مردم علاقه‌مند در قالب برنامه شادپیمایی(کارناوال) است که این برنامه چهارشنبه 31 مرداد همزمان با عید سعید قربان در بوستان «آب و آتش» واقع در بزرگراه شهیدحقانی رأس ساعت 17 برگزار خواهد شد.

وی در پایان افزود: ما در این دوره از جشنواره در دو مرحله بازبینی و ارزیابی آثار که به آن اشاره شد در مرحله اول حداقل 2هزار نفر و در مرحله دوم یک هزار و 200 هنرمند مورد گزینش قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست پیمان شریعتی؛ معاون اجرایی این دوره از جشنواره تئاترعروسکی به ایراد سخن پرداخت و گفت: جشنواره امسال به نوبه خود متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته است و ما توانستیم علیرغم همه مشکلات به همت اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد جشنواره‌ای را شاهد خواهیم بود که در خور شأن نمایش عروسکی باشد.

شریعتی در ادامه گفت: یکی از مواردی که موجب متفاوت‌تر شدن این جشنواره می‌شود اضافه شدن بخش دانش‌آموزی به تدبیر و ابتکار دبیر جشنواره است، بخشی که مغفول مانده بود و باید آموزش و پرورش هم سهمی در رشد تئاتر و به ویژه تئاترعروسکی ایفا نماید.

معاون اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تصریح کرد: دیگر مسئله و ویژگی این دوره از جشنواره اضافه شدن بخش تجربه است که موجب می‌شود جامعه دانشگاهی تجربه های کوتاهی را که تاکنون آنها را از سر گذرانده در این جشنواره مشارکت دهد.

وی با اشاره به تلاش ساعی مسئولان دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره افزود: ما از شهریور سال گذشته درگیر این جشنواره هستیم و مدیریت و برنامه‌ریزی درست نتیجه این پشتکار و تلاش بی‌وقفه دوستان همکار من است. ما باید حضور خانم برومند را به عنوان دبیر جشنواره بسیار مغتنم بدانیم چرا که به واسطه حضور ایشان مشارکت بسیاری از سازمان‌ها و نهادها را در جشنواره داشتیم از میراث فرهنگی، آموزش و پرورش گرفته تا شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما که با ما همکاری داشتند.

شریعتی گفت: آثار 17 استان  در این جشنواره به نمایش درخواهند آمد که مهمترین آنها تهران، البرز، ایلام، اصفهان، اردبیل و همدان هستند، 34 نمایش در بخش صحنه‌ای، 7 نمایش در بخش دانش‌آموزی، 16 نمایش در بخش تجربه در این جشنواره اجرا خواهند شد که آمار آن به تفصیل اطلاع‌رسانی شده است، همچنین ما 4 کارگاه تاکنون برگزار کرده ایم که طراحی صحنه در نمایش عروسکی، موسیقی در نمایش عروسکی، جان‌بخشی عروسک‌های نمایشی و ساخت عروسک‌های نمایشی، عناوین آنها بود.

وی همچنین در پایان در مورد خبرنگاران و سهمیه خبرگزاری‌ها گفت: ما برای خبرنگاران در هر سالن اجرا چند صندلی به عنوان سهمیه خبرنگاری در نظر گرفته‌ایم  که به راحتی بتوانند برای تماشای آثار به سالن مراجعه کنند و اینگونه نیست که خبرنگار درگیر پروسه خرید اینترنتی سهمیه خبرنگاری شود.

یادآور می‌شود، هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی(مبارک) اول تا هفتم شهریور در تهران برگزار خواهد شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام     

 

 

 

     

captcha