رشد امیدوارکننده صادرات غیرنفتی در سال جاری/ صادرکننده نمونه به صورت عادلانه انتخاب می‎‏شود
کد خبر: 3738579
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
در نشست خبری روز ملی صادرات تشریح شد:

رشد امیدوارکننده صادرات غیرنفتی در سال جاری/ صادرکننده نمونه به صورت عادلانه انتخاب می‎‏شود

گروه اقتصاد ــ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران طی نشستی خبری به مناسبت روز ملی صادرات، مهم‌ترین اقدامات این سازمان در جهت توسعه صادرات کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت، امروز سه‌شنبه 23 مردادماه 97 در نشست خبری به مناسبت روز ملی صادرات، در ابتدا به بیان برخی آمارها از توسعه صادرات در کشور پرداخت و گفت: ارزش مجموع صادرات محصولات صنعتی و معدنی در 4 ماهه نخست سال جاری 9/7 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مقدار مشابه سال گذشته که 8/4 میلیارد دلار بوده، رشد قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: نزدیک به 5 میلیارد دلار از این میزان مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی بوده است که نسبت به مشابه سال گذشته به میزان 16 درصد رشد داشته است. در زمینه اقلام عمده پایه نفتی نیز حدود 20 درصد رشد صادرات داشته‌ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: مصنوعات فلزی از دیگر اقلام صادراتی است که میزان صادرات آن در 4 ماهه سال جاری به میزان بیش از 231 میلیون دلار بوده است و در این زمینه هم نسبت به سال گذشته که به میزان 174 میلیون دلار بوده است حدود 33 درصد رشد صادرات داشته‌ایم.
خسروتاج عنوان کرد: در زمینه محصولات برق و الکترونیک، اقلامی داریم که از جمله این موارد شامل الکتروموتور، تجهیزات برق خودرو، تجهیزات مخابراتی و پزشکی است که در این زمینه با کاهش حدود 53 درصدی مواجه شده‎ایم و البته این اتفاق به دلیل مشکلات صادرکنندگان رخ داده است که فعالیت آنها با اعتبار اسنادی بانکی انجام می‌شود و به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمده، صادرات این محصولات هم با مشکل مواجه شده است.
وی درباره عملکرد صادرات محصولات کشاورزی تبدیلی یادآور شد: مجموع صادرات در این بخش، حدود 2 میلیارد دلار بوده است که نسبت به 4 ماهه مشابه سال گذشته حدود 400 میلیون دلار رشد داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه کشورهای مقصد صادرات ایران نیز گفت: کشورهایی نظیر چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، جمهوری کره، هند، ترکیه، پاکستان، تایلند، عمان، اندونزی، تایوان، ایتالیا، مصر، ژاپن، آذربایجان، ترکمنستان، کویت، قطر و آلمان، بیست کشور اول هدف صادرات ایران هستند.
خسروتاج عنوان کرد: وظیفه اصلی این سازمان، توسعه صادرات است و باید شرایطی فراهم کنیم که بنگاه‌های تجارتی ایران، وضعیت مناسبی برای صادرات داشته و فعالان اقتصادی در مورد بازارهای هدف اطلاعات درستی داشته باشند.
در ادامه این نشست، مهندس محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، به ایراد مطالبی در زمینه اقدامات این سازمان پرداخت و با اشاره به بیست و دومین دوره انتخاب صادرکننده نمونه گفت: ثبت‌نام را از اول مردادماه آغاز کرده‌‎ایم و سه بار هم این نام‌نویسی از افراد ثبت‌نام کننده را تمدید کردیم تا افرادی که مایل هستند، در این رقابت ملی شرکت کنند و مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی ادامه داد: امسال شرط خوشنامی در روابط بانکی که در سال‌های گذشته وجود داشت و افرادی که بدهی بانکی داشتند رد می‎شدند، با مصوبه هیئت وزیران حذف شد، ولی شرط 10 رصد رشد همچنان وجود دارد تا این فرصت در اختیار صادرکنندگان رده بعدی قرار گیرد که بتوانند خودی نشان دهند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم در مورد ارزش افزوده است که همچنان برای ما مطرح است و افرادی که برای ارزش افزوده، ارزشی قائل هستند از امتیازات ویژه برخوردار خواهند شد.
مودودی یادآور شد: در بحث انتخاب صادرکننده نمونه، فقط سازمان توسعه تجارت دخیل نیست بلکه افرادی از سازمان‌ها و تشکل‌های مختلف در این انتخاب نقش دارند تا حق کسی ضایع نشود. البته ما در زمینه کشاورزی، 10 صادر کننده نمونه را معرفی می‌کنیم و این موضوع نشان می‌دهد که برای این بخش ارزش زیادی قائل هستیم و امیدواریم شاهد نوآوری‌های جدیدی باشیم.
معاون سازمان توسعه تجارت در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم امسال بتوانیم با توجه به همکاری و همراهی دوستان از بخش‌های مختلف صنعت، با کمترین تنش و با شفافیت، انتخابات امسال را هم به پایان برسانیم و در فرآیندی مناسب، صادرکنندگان نمونه کشور را معرفی و فرصت‌های جدیدی را هم در عرصه صنعت، معدن و تجارت خلق کنیم.
وی درباره تحریم‎های آمریکا بر علیه ایران و خروج این کشور از برجام نیز گفت: بنده معتقدم اجماع جهانی در این زمینه بر علیه ایران شکل نخواهد گرفت؛ چراکه آمریکا به حربه جدیدی بر علیه دشمنان خود روی آورده است که همانا جنگ اقتصادی است و قصد دارند دشمن را بدون شلیک گلوله از پای دربیاوردند اما بنده معتقدم به دلیل اینکه ممکن است بعدا این بلا را بر سر هر کشور دیگری بیاورند بنابراین چنین اجماعی علیه ایران شکل نخواهد گرفت.
انتهای پیام

 

captcha