استکبار و خودبزرگ‌بینی در قرآن
کد خبر: 3738632
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

استکبار و خودبزرگ‌بینی در قرآن

گروه معارف - یکی از زشت‌ترین خصلت‌های آدمی و از رذایل اخلاقی، روحیه استکبار و خود بزرگ‌بینی است. این صفت در آموزه‌های دینی ما به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. قرآن کریم در آیات متعدد از خطر استکبار، افکار، عقاید و عملکردهای باطل مستکبران سخن به میان آورده است.

 استکبار در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یکی از زشت‌ترین خصلت‌های آدمی و از رذایل اخلاقی، روحیه استکبار و خود بزرگ‌بینی است. این صفت در آموزه‌های دینی ما به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. قرآن کریم در آیات متعدد از خطر استکبار، افکار، عقاید و عملکردهای باطل مستکبران سخن به میان آورده است. از نگاه قرآن مستکبران به دلیل داشتن صفت زشت و خطرناک احساس علو و برتری و خود بزرگ بینی از اطاعت و پرستش خداوند متعال امتناع می ورزند.
یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه بشری در عصر امروزی و تاریخ بشریت مسئله استکبار و استکبار‌ستیزی است.
اصل مقابله با مستكبران به معناى درگيرى ذاتى و هميشگى اسلام با هرگونه تكبر و برترى جويى است كه در سيره رسول خدا(ص) وائمه هدى(ع) درخشش خاصى دارد. استكبار چهره‌‏هاى گوناگون دارد و در هر لباسى كه ظهور كند بايد با آن مقابله كرد. اين اصل به معناى درگيرى پيوسته حق و باطل است مقابله آنان كه ولايت الهى را پذيرفته‌‏اند با آنان كه تحت ولايت شيطان هستند كه اگر انسان‌هاى الهى با چهره‏‌هاى گوناگون استكبار مقابله نكنند و تباه گرى و ستم پيشگى آنها را دفع ننمايند، زمين را تباهى و ستم پر خواهد ساخت.

عدم ترس از قدرت از اصول مهم مبارزه با مستکبران عالم است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از اصول مهم مبارزه با مستکبران عالم، صبر و بردباری در برابر مشکلات و عدم ترس از قدرت و امکانات مستکبران است.
وی، ضمن بازگو نمودن تعریفی از مستکبر و متکبرافزود: مستکبر کسی است که می‌خواهد به بزرگی دست یابد و در صدد است که بزرگی خود را به فعلیت برساند و به رخ دیگران بکشد و متکبر کسی است که بزرگی را به عنوان یک حالت نفسانی در خود سراغ دارد و برای خود پذیرفته است.
وی با استناد به آیه 34 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: او سر باز زد و تکبر ورزید و از کافران شد.

حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: این خوى زشت آثار بسیار مخربى در روح و جان و اعتقادات و افکار افراد و نیز در سطح جوامع انسانى دارد، به گونه‌اى که مى‌توان گفت هیچ بخش از زندگى فردى و اجتماعى از مصایب آن در امان نیست.
امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: استکبار اقتصادی هم نوعی دیگر از استکبار است که قران از آن می‌گوید. آنانی که با گرد آوری ثروت قطب اقتصادی می‌شوند. با تفاخر به مردم به فساد روی می آورند که برای آن قارون را مثال می زند.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: فرزند آدم، سرآمد زندگیش نامعلوم، عوامل بیماریش ناپیدا و کردارش(نزد خدا و در نامه اعمالش) محفوظ است، پشه‌ای او را آزار می‌دهد، مختصر آبی یا غذایی گلوش گیر می‌شود و او را می‌کشد و مختصر عرقی او را متعفن و بدبو می‌سازد!
حجت الاسلام شربیانی، از پندار نادرست مستکبران در دوران معاصر گفت و تاکید کرد: در دوران معاصر، مستکبران این پندار نادرست را بر ملت‌ها تحمیل کرده‌اند که شرق بدون تکیه بر غرب نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، و سخن از جهان اول و جهان سوم و کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را مطرح می نمایند. هر چند که در انقلاب اسلامی به همه عالم اثبات شد که با زدودن این اندیشه ملت‌ها می‌تواند با تکیه به خود به پیروزی برسند و این پیروزی و اتکای به نفس است.

شناخت چهره‌های شاخص مستکبران بهترین راه شناخت فرهنگ استکباری است
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: بهترین راه شناخت فرهنگ استکباری از دیدگاه قرآن کریم، شناخت چهره‌های شاخص مستکبران و روش و منش آنان از طریق خود قرآن کریم است و «ابلیس» سردمدار بزرگ جبهه استکبار است که برای نخستین بار این عَلَم را برداشت و پیشوایی مستکبران را بر عهده گرفت.
وی افزود: استکبار همان برتری خواهی و بزرگ بینی هست؛ و در آیات و روایات بسیار توبیخ شده است.
وی با استناد به آیه 40 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در برابر آن تکبر ورزیدند، درهای آسمان به روی آنان گشوده نمی‌شود و هرگز داخل بهشت نمی شوند، مگر اینکه شتر از سوراخ سوزنی بگذرد! این چنین ظالمان را کیفر می دهیم!
حجت‌الاسلام‌ ناصری، با بیان راهکاری بنیادین در استکبارستیزی ادامه داد: قرآن کریم اصول بنیادین در استکبار ستیزی را در وهله اول خودباوری و اعتماد به نفس می داند.
امام جمعه خسروشاه یادآور شد: بسیارى از جنگ‌ها و خونریزى‌ها و ویرانى‌ها از تکبر و استکبار سرچشمه مى‌گیرد، گروهى خودخواه زمام امور کشورهاى جهان را به دست مى‌گیرند و هر یک مى‌خواهد بر دیگران برترى جویى کند و همین امر سبب درگیرى میان آنان مى گردد، خون‌هاى بى گناهان در این راه ریخته مى‌شود و خانه‌ها ویران مى‌شود. گاه تکبر به صورت گروهى ظاهر مى‌شود و نژاد خود را برتر از نژادهاى دیگر مى‌پندارد و همین برترى جویى نژادى یکى از اسباب مهم جنگها در طول تاریخ بوده است.
وی، با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: از تکبر بپرهیزید که ابلیس به خاطر تکبر از سجده کردن بر آدم خودداری کرد(و برای همیشه مطرود درگاه الهی شد).
حجت‌الاسلام ناصری، ضمن بازگو نمودن نخستین اصل برای مبارزه با مستکبران زورگو تاکید کرد: نخستین اصل اساسی برای مبارزه با مستکبران زورگو، صبر و پایداری در برابر تهاجمات گسترده آنها و تحمل مشکلات و گرفتاری هاست و هر چه دشمن زورگو، قوی‌تر باشد، استقامت بیشتری را طلب می‌کند.

انتهای پیام

captcha