رسانه‌ها در راستای ترویج سنت حسنه وقف اعتمادسازی کنند
کد خبر: 3738750
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
حجت‌الاسلام محمدی:

رسانه‌ها در راستای ترویج سنت حسنه وقف اعتمادسازی کنند

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اعتمادبخشی به مردم در زمینه عمل به نیات واقفان یک امر ضروری است که رسانه‌ها در این خصوص باید با تمام توان ورود کنند.

  نقش رسانه‌ها در اعتمادبخشی به سنت حسنه وقف

حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: اطمینان‌سازی و اعتمادبخشی در جامعه برای دفاع از حق و حقوق موقوفات و واقفان از نکات مورد توجه در سازمان اوقاف و امور خیریه است.
وی افزود: در گذشته سیاست رژیم پهلوی خارج کردن موقوفات از وقفیت بود و در این راستا نیز حاکمیت و دولت طاغوت به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال این بودند که موقوفات را حیف و میل کنند، متولیان وقف را وادار می‌کردند که اموال وقف را بفروشند و رضاخان به عنوان خریدار اموال وقف را می‌خرید و تصاحب می‌کرد.
محمدی ادامه داد: همچنین در زمان محمدرضا شاه نیز اصلاحات ارضی با این هدف اجرا ‌شد و موقوفات زیادی نیز با اجرای این قانون از وقفیت خارج شد. اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) بخش عمده این موقوفات به وقفیت بازگشت.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به اینکه در رژیم پهلوی اینگونه اتفاقات به وقوع پیوست لذا برخی از افراد نسبت به مقوله وقف بی‌اعتماد شده‌اند.
وی تغییر کاربری برخی از موقوفات را از جمله عوامل بی‌اعتمادی برخی از افراد نسبت به سنت حسنه وقف برشمرد و اظهار کرد: اگر موقوفاتی به‌عنوان مثال در بافت فرسوده باشد و یا نیاز به تغییر کاربری موقوفه‌ای برای تأمین آسایش مردم احساس شود، آنگاه دستگاه مورد نظر موظف است که آن را خریداری کرده تا عین و یا بهتر ازآن در جای دیگر احداث و به نیت واقف عمل شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بر اساس کمیسیون ماده دو، هر زمینی که در اصلاحات ارضی و یا هر مکانی که مورد تعدی قرار گرفته طبق مصوبه سندش باطل و به وقفیت برمی گردد و بر اساس نیت واقف صرف خواهد شد.
وی، یکی از ضرورت‌های سازمان اوقاف را اطلاع‌رسانی کارآمد و پاسخگویی سریع دانست و گفت: عملکرد اوقاف و خدمات وقف باید به شکل عالمانه و هنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن اینکه این اطلاع‌رسانی باید نخبگان جامعه در عرصه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، فناوری و همه بخش‌ها را در برگیرد.
‌محمدی بیان کرد: اعتمادبخشی به مردم در زمینه عمل به نیات واقفان یک امر ضروری است که رسانه‌ها در این خصوص باید با تمام توان ورود کنند.
وی در خصوص موقوفات ثبت شده با موضوع زیارت، اظهار کرد: در زمینه اعزام زائران به مشهد مقدس نیز ۱۹۰ موقوفه در کشور ثبت شده که بر اساس نیات واقفان همه ساله از محل درآمد این موقوفات تعداد زیادی از زائر اولی‌ها برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به مشهد اعزام می‌شوند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: موقوفاتی نیز با نیت اعزام زائر به عتبات و عالیات وجود دارد که این موقوفات هم بر اساس نیت واقفان اجرای نیت می‌شوند.
انتهای پیام

captcha