حضور بیش از ۱۶ هزار دانشجو در جشنواره قرآن دانشگاه علمی کاربردی
کد خبر: 3738833
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

حضور بیش از ۱۶ هزار دانشجو در جشنواره قرآن دانشگاه علمی کاربردی

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم از فعالیت گسترده این دانشگاه در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی و برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت این دانشگاه به میزبانی قم با حضور ۱۶ هزار نفر خبرداد.

حضور بیش از 16هزار دانشجو در جشنواره قرآن دانشگاه علمی کاربردیبه گزارش ایکنا از قم، دکتر محمد حسن نادری پیش از ظهر امروز، 24 مرداد در جمع خبرنگاران قم با ذکر این مطلب که در حال حاضر 18 مرکز فعال علمی کاربردی در قم فعالیت می کنند گفت: در حال حاضر 4500 دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند که دو سوم آن ها در مقطع کاردانی و یک سوم نیز در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: به دلیل اینکه این مراکز به تدریس رشته های فنی و مهارتی اقدام می کنند دو سوم محصلان این مراکز را مردان و یک سوم را زنان تشکیل می دهند؛ از ابتدای راه اندازی این مراکز نیز تا کنون 20 هزار نفر فارغ التحصیل شده اند؛ از نکات جالب توجه در خصوص این مرکز این است که صددرصد دانشجویان بومی هستند و هزینه های خوابگاه و رستوران واقامت دانشجویان نیز نزدیک به صفر است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم بیان کرد: در مقطع مهرماه در استان قم 51 رشته تحصیلی ارایه می شود که 12 رشته جزو رشته هایی است که برای اولین بار در مراکز ما تدریس می شود؛ از این میزان رشته 33 رشته در مقطع کاردانی و 18 رشته در مقطع کارشناسی است.
وی گفت: رشته هایی که پذیرش می کنیم مطابق با نیاز استان است؛ دانشگاه علمی کاربردی رشته ها را ناظر بر شغل ها انتخاب می کند؛ کاردانی حرفه ای دوخت و تکنولوژی لباس، طراحی و الگوی پوشاک لباس مجلسی و خانگی، کارشناسی حرفه ای مدیریت امور فرهنگی، برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و قرآنی ،کاردانی حرفه ای مربیگری آمادگی جسمانی، مهندسی فناوری بازرسی جوش، کاردانی حرفه ای گردشگری، کارشناسی و کاردانی معماری داخلی و برخی رشته هایی چون فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی شهر از جمله این رشته ها هستند.
وی با ذکر این مطلب که دبیرخانه دائمی جشنواره قرآن وعترت به مدت سه سال است که به قم واگذار شده است تصریح کرد: سال گذشته 16هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند؛ امسال نیز این برنامه با قوت و کیفیت بیشتری در حال اجرا است؛ این جشنواره سال گذشته عنوان سوم را در بین دستگاه های برگزار کننده این مسابقات کسب کرد و در حوزه دستگاه های مهارت محور نیز رتبه نخست را از آن خود کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم بیان کرد: در مسابقات ورزشی نیز این دانشگاه رتبه اول را در مسابقات فوتسال دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به دست آورد؛ حضور موفق در جام وحدت حوزه و دانشگاه و کسب عناوین مختلف ورزشی توسط دانشجویان این مرکز نشان دهنده فعالیت با نشاط دانشجویان در این دانشگاه است.
وی از صدور 12 هزار دانشنامه تحصیلی و به روز رسانی گواهی های تحصیلی در این دانشگاه خبردادو گفت: کتاب رشته شغل های دانشگاه علمی کاربردی نیز منتشر شده است زیرا دانشگاه باید آینده شغلی استان را در نظر بگیرد و مراکز ما با توجه به برنامه ریزی دقیق اقدام به تدوین برنامه های درسی و رشته های جدید کنند؛ این مساله نیازمند آن است که دانستن آینده صنعتی و اجتماعی و فرهنگی استان است.
وی از راه اندازی کلینیک کارآفرینی و مشاوره شغلی و دفاتر کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی خبردادو گفت: این کلینیک با حضور سه استاد متخصص در دانشگاه فعالیت دارد و دانشجویان پس از ثبت نام در دفاتر کارآفرینی در این جلسات مشاوره شرکت می کنند تا فنون و رازهای موفقیت در ایجاد کسب و کار و.. را بهتر فرابگیرند.
نادری با ذکر این مطلب که فرایند ها و استانداردهای آموزشی نقش مهمی در افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان دارند بیان کرد: دانشجو باید اطمینان داشته باشد که مدرسان و محتوای برنامه های درسی مطابق با نیازهای او تدوین شده است و به همین جهت سعی داریم که با افزایش کیفیت آموزشی و دروس و مدرسان گامی اساسی در این مسیر برداریم.
وی گفت: 800 برنامه درسی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که متناسب با مناطق مختلف تدوین شده است؛ رشته های جدید جایگزین رشته های منسوخ می شوند؛ به روزشدن برنامه های درسی مطابق با نیاز بازار کار، تدوین رشته های جدید تحصیلی، منسوخ شدن رشته هایی که بازار کار ندارند، شناسایی نیاز بازار کار فعلی و آتی هر منطقه و هر استان از جمله این برنامه ها است که دائما در حال انجام است.
وی از فعالیت 1069 مدرس ثبت شده در مراکز علمی کاربردی استان خبرداد و بیان کرد: 400 تا 600 استاد به شکل فعال در این مراکز فعالیت دارند؛دانشگاه ها مکلف شده اند که کسانی که به صورت هیئت علمی و حق التدریس هستند و از روند هیئت جذب عبور کرده باشند را به خدمت بگیرند و یا اطلاات آنها را به روز کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم از اهمیت استانداردهای آموزشی و الزامات دانشگاه ها از نظر وجود کارگاه ها و آزمایشگا ها و موارد مرتبط با مشاغل در این مراکز گفت و اظهارکرد: سطح بندی مراکز علمی کاربردی در این عرصه انجام می شود و مراکزی که نتوانند در جهت هدف اصلی دانشگاه حرکت کنند به مرور از چرخه حذف می شوند.
وی گفت: اولین مرکز نوآوری گردشگری نیز امروز در مرکز علمی کاربردی شهرداری قم مجوز گرفت که قطعا می تواند منشا اثرات و برکات بسیاری باشد؛ زیرا آینده استان قم در عرصه شغلی در حوزه گردشگری تصویر شده است که قطعا با توسعه این مراکز می توان به این هدف رسید.
وی با اشاره به فعالیت مرکز علمی کاربردی جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: یکی از اولویت های اصلی فعالیت این دانشگاه ارتباط بیشتر بین حوزه و این مراکز است زیرا طرح بزرگ مهارت آموزی به طلاب در دست پیگیری است که در آینده قطعا می تواند ثمرات ارزشمندی برای کشور و حوزه داشته باشد.
نادری اظهارکرد: این فعالیت با مشارکت جدی و فعالانه و هم افزایانه حوزه ودانشگاه علمی کاربردی ادامه خواهد یافت و اثرات آن می تواند همه جامعه را با توجه به نقش تبلیغی مبلغان و روحانیون منتفع کند؛ مبلغان نیز می توانند با توجه به شرایط امروز جامعه مبلغ کارآفرینی و تولیدمحوری و مهارت آموزی باشند.
انتهای پیام

captcha