خوی استکباری آمریکا مذاکره را ناممکن می‌کند/ تفکر کابویی؛ بنیان اصلی رویکرد نظامی آمریکا
کد خبر: 3738853
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
حسین کنعانی‌مقدم:

خوی استکباری آمریکا مذاکره را ناممکن می‌کند/ تفکر کابویی؛ بنیان اصلی رویکرد نظامی آمریکا

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوع بودن مذاکره با آمریکا مبتنی بر بینش دشمن‌شناسی ایشان خواند و گفت: در خصوص بحث مذاکره آمریکایی‌ها همواره به دنبال این هستند که از موضع استکباری، طرف مقابل را به عنوان مستضعف و برده تلقی کنند اما آیات قرآن به‌صراحت بر مقابله با این خوی استکباری و شیطانی و مرعوب نشدن در مقابل مستکبرین تأکید دارند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هزاران نفر از اقشار مردم با اشاره به حرف‌های بی‌ادبانه‌ مقامات رژیم آمریکا درباره‌ تحریم، جنگ و مذاکره گفتند: تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد. البته آن‌ها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی‌کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، «شبح جنگ» را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند.

ایشان در همین زمینه تأکید کردند: جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ‌وقت شروع‌کننده‌ جنگ نخواهیم بود و آمریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد؛ زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرضی، ضربه‌ بزرگ‌تری وارد خواهند کرد.

خوی استکباری آمریکا مذاکره را منتفی می‌کند

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در خصوص مؤلفه‌های امکان‌ناپذیر ساختن مذاکره با آمریکا گفت: بیانات مقام معظم رهبری از بینشی که مبتنی بر دشمن‌شناسی است ناشی می‌شود و رفتار امریکایی‌ها در طی چهل سال گذشته نشان می‌دهد که نباید به دشمن اعتماد کرد و در این راستا آیات متعدد قرآن و روایات فراوانی مستند به این هستند که دشمن همواره مترصد ضربه زدن به مسلمانان است و بدین لحاظ نباید نسبت به مکر دشمنان بی‌توجهی کرد گرچه خداوند وعده کرده «وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ»، اما نباید از مکر دشمن که عمدتا در مذاکرات بروز و ظهور می‌یابد غفلت کرد.

وی ادامه داد: در خصوص بحث مذاکره، مشخص است که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه حاضر نیستند به طرف مقابل امتیاز چندانی بدهند و همواره به دنبال این هستند که از موضع استکباری، طرف مقابل را به عنوان مستضعف و برده تلقی کنند. آیات قرآن به‌صراحت بر مقابله با این خوی استکباری و شیطانی و مرعوب نشدن در مقابل مستکبرین تأکید دارند.

کنعانی‌مقدم در خصوص تهدید آمریکایی‌ها مبنی بر جنگ یا مذاکره گفت: دقیقا بر اساس فرهنگ عاشورایی، ما هرگز ذلت را نمی‌پذیریم و در مقابل دعوت دشمن به بیعت یا شمشیر، عزت خود را حفظ خواهیم کرد. اظهارات ترامپ نیز دقیقا حرف یزید و یزیدیان است و سخن مقام معظم رهبری کاملا مبتنی بر فرهنگ عاشورایی است و زیر بار ذلت نرفتن کاملا در افکار و فرهنگ ملت ما به عنوان یک ملت پیرو امام حسین (ع) نهادینه شده است.

رویکرد نظامی و قهرآمیز آمریکا مبتنی بر تفکر کابویی است/ فرهنگ عاشورایی، تفکر کابویی را به شکست می‌کشاند  

کنعانی‌مقدم درباره غیرواقعی بودن گزینه جنگ و شواهدی که نشان می‌دهد تهدیدات آمریکا یک جنگ روانی برای باورپذیر کردن این گزینه در اذهان مسئولان و مردم است، گفت: تفکر نظامی آمریکایی‌ها یک تفکر کابویی است. تفکر کابویی این گونه است که همیشه انگشت روی ماشه باشد و هرکسی زودتر شلیک کند برنده است و برای برنده شدن هم باید دیگری را کشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این تفکر در غرب کاملا نهادینه شده است، گفت: اما وقتی می‌بینند در مقابل آن‌ها ملتی قرار گرفته که دارای قدرت و توان است و با تهدیدات آن‌ها مقابله می‌کند آن‌ها براساس تئوری «چیکن» عقب می‌نشینند و چون ترسو هستند حاضر نیستند تا آخرین لحظه مبارزه کنند. یک سرباز آمریکایی می‌گوید تا زمانی که زنده هستم پیروزم و اگر کشته شوم شکست خوردم. در حالی که ما براساس فرهنگ اسلامی و عاشورایی معتقدیم بین دو حسن قرار گرفتیم؛ شهادت یا پیروزی؛ لذا این دیدگاه و فرهنگ بر تهدید و رویکرد کابویی آمریکایی‌ها غلبه پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب هم بر این مبنا به مسئولان توصیه کردند که اگر شما در داخل به لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی قدرتمند باشید دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

ترامپ به مذاکره به عنوان ابزار فشار و تهدید می‌نگرد

کنعانی‌مقدم درباره تضاد فرمول مذاکراتی ترامپ با ماهیت امر مذاکره گفت: هر مذاکره‌ای در دنیا بر اساس قوانین و اصول بین‌المللی دارای یک مدالیته و چارچوب است؛ طرف مذاکره‌کننده چه کسانی هستند، چه اختیاراتی دارند، موضوع، زمان و مکان مشخص است و حتی نتیجه احتمالی مذاکره هدف‌گذاری می‌شود و بر اساس این چارچوب، دو طرف با هم مذاکره و گفت‌وکو می‌کنند.

دبیر کل حزب سبز اظهار کرد: اما آمریکایی‌ها به هیچ یک از این قواعد پایبند نیستند. آن‌ها فقط خواست خود را به رسمیت می‌شناسند و می‌خواهند این خواست را به هر شکل ممکن و با هر ابزاری به طرف مقابل تحمیل کنند و اگر طرف مقابل این خواست را نپذیرد او را تهدید به تحریم و جنگ می‌کنند و این همان اتفاقی بود که آمریکایی‌ها در مورد کره شمالی اجرا کردند.

وی در پایان ابراز کرد: لذا اساسا با طرفی که چنین نگاهی دارد و به مذاکره به عنوان ابزار فشار و تهدید مانند جنگ و تحریم نگاه می‌کند نمی‌توان پای میز مذاکره نشست و جمهوری اسلامی نیز هیچگاه در پای چنین مذاکره‌ای حاضر نخواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha