لزوم نظارت بر خوراک فکری کودکان
کد خبر: 3738910
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
حسینی‌پور عنوان کرد:

لزوم نظارت بر خوراک فکری کودکان

گروه ادب ــ مدیرعامل موسسه خانه کتاب در آئین اختتامیه نخستین دوره از جشنواره «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» گفت: در همه جای دنیا نه فقط کتاب بلکه عروسک و حتی لباس کودکان نیز مورد توجه بوده و بر نحوه استفاده از آنها نظارت می‌شود؛ از این رو نباید هر خوراکی را به کودکان داد.

لزوم نظارت بر خوراک فکری کودکانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب عصر چهارشنبه 24 مردادماه در مراسم اختتامیه جشنواره «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» گفت: یکی از دغدغه‌های امروز خانواده‌ها تربیت صحیح کودکان است، با توجه به بمباران اطلاعاتی از سوی ماهواره، تلویزیون، فضای مجازی و ... یکی از ابزارهایی که تاکنون جایگزینی برای آن وجود نداشته، کتاب است. در این زمینه کودکان باید از کتاب‌های مفید بهره بگیرند تا بتوانند در سنین مختلف به مهارت‌های زندگی دست یابند.
وی با بیان اینکه مطالعه و کتاب‌خوانی به رشد ذهنی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند، افزود: هر کتابی برای سنی مفید است و در همه جای دنیا نه فقط کتاب بلکه عروسک و حتی لباس کودکان نیز مورد توجه بوده و بر نحوه استفاده از آنها نظارت می‌شود و در این زمینه حساسیت بیشتری وجود دارد؛ از این رو نباید هر خوراکی را به کودکان داد.
حسینی‌پور ادامه داد: ایران کشوری با سابقه تمدن زیادی است؛ از این رو انتظار می‌رود در این زمینه نظارت کافی داشته باشد. در گذشته مادربزرگ‌ها قصه می‌گفتند و کودکان نیز تشویق می‌شدند تا کتاب بخوانند، اما اکنون این موضوع بسیار کم شده است. سیستم آموزشی نیز مشکلاتی را به وجود آورده و در واقع کودکان تستی بار آمده‌اند که این موضوع سبب شده دانش کودکان بسیار سطحی باشد و حتی قادر به خواندن یک بیت از گلستان، حافظ، شاهنامه و ... نباشند.
وی با تأکید بر اینکه باید نسل پرسشگری برای آینده تربیت کنیم، تصریح کرد: استفاده از زبان تصویر در حوزه کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌ای دارد در این زمینه نیز کارهای خوبی انجام شده است؛ از این رو باید با استفاده از هنر تصویرگران الگوسازی کنیم. مسابقه کتابخوانی «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» به منظور عمق بخشیدن به مطالعه و تقویت فن بیان و اعتماد به نفس طراحی شده است که در این مسابقه 500 نفر از سراسر کشور شرکت کردند و سه نفر از بوشهر برگزیده شدند و شاید بتوان این موضوع را به آثار پایتخت کتاب شدن این شهر مربوط دانست.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به تعداد آثار منتشرشده در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: از سال 57 تا تیرماه امسال نزدیک به 200 هزار عنوان کتاب با موضوع کودک و نوجوان در کشور منتشر شده است که از این تعداد 66 درصد آنها تألیفی و 34 درصد ترجمه است. در سال گذشته نیز حدود 16 هزار عنوان کتاب کودک در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده است که از این تعداد 59 درصد تألیفی و 41 درصد ترجمه‌ای است که نشان دهنده افزایش آثار ترجمه‌ای هستیم و یا در رابطه با شمارگان کتاب، در چهارماه نخست سال 97 هم نسبت به سال گذشته با 14 درصد کاهش مواجه بودیم و این موضوع حکایت از تأثیر مشکلات اقتصادی در حوزه نشر هستیم.
انتهای پیام

captcha