کد خبر: 3738913
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
علی حق‌دل:
گروه دانشگاه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: با رویکردی که امروز در دانشگاه‌ها وجود دارد این مراکز از مهم‌ترین حیات خلوت‌های عناصر فکری غرب‌زده است. ما باید با نگاهی دقیق به وضعیت دانشگاه‌ها، عوامل و عناصر جریان و خط فکری نفوذ یافته در داخل دانشگاه‌ها را پیدا کرد که بعضا در برخی دانشگاه‌ها مصداق و نمود بیشتری داشته است.

به گزارش ایکنا؛ دانشگاه شیراز سال گذشته در اقدامی دو نفر از استادان دانشکده مهندسی برق را از تدریس محروم کرد که این دو عضو هیئت علمی به دعوت دانشگاه کالیفرنیا به آمریکا مهاجرت کردند و اکنون در این دانشگاه مشغول کار و انجام فعالیت‌های پژوهشی هستند. امسال نیز یکی دیگر از اعضای هیئت علمی این گروه از تدریس در این دانشکده منع شده است.
 
علی حق‌دل، دارای مدرک دکترای مهندسی برق و حافظ کل قرآن کریم است و حدود ۳ سال است که در دانشکده مهندسی و برق دانشگاه شیراز تدریس می‌کند و در این دانشکده مجموعه کاوشگر خورشید را راه‌اندازی کرده است که فعالیت‌هایش در حوزه هوافضا است. بنا بر تصمیم اعضای هیئت امنای دانشگاه، این عضو هیئت علمی از ترم تحصیلی جدید اجازه تدریس در این دانشگاه را ندارد. به همین منظور و جهت بررسی موضوع، از علی حق‌دل دعوت کردیم به استودیوی مبین ایکنا بیاید و با وی گفت‌وگویی داشته باشیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 
ایکنا: در ابتدا خودتان و مجموعه تحقیقاتی که در آن فعالیت دارید را معرفی کنید.
 
از سال ۷۸ که به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شیراز شدم، تا کنون که تقریبا ۱۹ سال است در این دانشگاه مشغول تحصیل و کار هستم، در مقاطع مختلف رتبه اول دانشکده را کسب کردم و بعد هم بورسیه دانشگاه به من تعلق گرفت و مشغول تدریس در این دانشگاه و دانشکده برق دانشگاه شیراز شدم.

مجموعه کاوشگر خورشید مجموعه‌ای است که به همت چند تن از دانشجویان در این دانشگاه راه‌اندازی شد. این مجموعه یک مجموعه تحقیقاتی در زمینه خودکفایی در حوزه هوافضا است و تقریبا ده سالی می‌شود فعالیت خود را آغاز کرده و دستاورد‌های خوبی در زمینه هوافضا به دست آورده و شاید بتوان گفت الگوی خوبی در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی جهادی در کشور به شمار می‌رود. افرادی هم که در این مجموعه حضور دارند از نیرو‌های علمی با روحیه بسیجی و انقلابی هستند. من هم در این مجموعه با آن‌ها همکاری می‌کنم و مسئولیت مجموعه به عهده بنده است.

ایکنا: می‌توانید به بخشی از فعالیت‌ها و دستاورد‌های این گروه تحقیقاتی اشاره کنید؟

شاخه‌های مختلفی از فعالیت در مجموعه کاوشگر خورشید وجود دارد که بخش عمده آن در حوزه هوافضا است. در کشور ما فعالیت‌های حوزه فضایی عاملی اقتدارآفرین و افتخار برای کشور محسوب می‌شود و ما با صرف هزینه‌های کم در کشور توانستیم مرز‌های فضایی را بشکافیم و ماهواره به فضا پرتاب کنیم و توانستیم جزء ده کشور اول در زمینه ارسال ماهواره به فضا در جهان باشیم. این‌ها فعالیت‌های دامنه‌داری است و ما نیز جزء این دامنه و تکمیل کننده این راه هستیم.
 
در زمینه سامانه‌های پرتاب ماهواره به فضا و تاسیس موتور‌های این سامانه‌ها فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم که در دانشگاه‌های کشور بی‌سابقه بوده و در کنار دیگر مجموعه‌ها در حوزه خودکفایی و نیز در مسائلی که نیاز نبود قطعات را از خارج تامین کنیم و با اتکا به توان داخلی آن‌ها را تولید کردیم، کار‌های خوبی انجام دادیم. در حوزه‌های الکترونیک، مایکرویو، کنترل سیستم‌ها، خطوط تولید و قسمت‌های صنعتی مختلف تولیداتی داشتیم. مجموعه کاوشگر خورشید حوزه علم و عمل را با هم ادغام کرده و آن چیز‌هایی که به صورت علمی در متون مختلف وجود داشت را به شکلی کامل‌تر، تجربی و عینی پیاده‌سازی کردیم و تلاش شد این مجموعه مکمل سازمان‌های حوزه هوافضا باشد.

ایکنا: برخی مخالفت‌ها از سوی دانشکده‌ها و اساتید دانشگاه شیراز به اقدامات انجام شده از سوی مجموعه کاوشگر خورشید صورت گرفت، توضیح بیشتری می‌دهید؟

باید یک مقدمه‌ای در این باره بگویم چرا که اینجا و در فضایی قرآنی هستیم. یک مسئله مهمی که باید به آن توجه شود این است که فرهنگ کشور ما اسلامی و متکی بر مفاهیم اسلامی است و انقلاب ما نیز متکی و معطوف به اسلام است و افتخار ما این است که در این کشور حضور داریم. در بحث عمل به اعتقادات اگر به آن‌ها عمل کنیم، موفقیت‌های بزرگی به دست می‌آوریم. در جریان جنگ تحمیلی با روحیه ارزشی و اعتقادی که نیرو‌های ما داشتند کشور‌های متجاوز به زانو درآمدند. بعد از جنگ هم این روحیه‌های انقلابی و جهادی ادامه پیدا کرد تا عزت و اقتداری برای کشور ما فراهم شود.
 
 
قدرت‌های جهانی از این مسئله می‌ترسند و تلاش دارند با انواع روش‌ها سد راه مسیر اقتدار ما باشند. دو حوزه مهم که اقتدار کشور ما در آن برای دشمن خطرناک است و در رسانه‌ها مکرر علیه آن موضع‌گیری می‌کنند و تلاش دارند ما را محدود کنند، حوزه‌های هسته‌ای و موشکی است. این دو حوزه و مخالفت با آن برای عناصر قدرت آمریکایی که می‌خواهند در دنیا تسلط داشته باشند مهم است. بعد از جنگ جهانی دوم در این دو حوزه رقابت‌های گسترده‌ای در جهان شکل گرفت و کشور‌ها برتری هسته‌ای و موشکی را عامل تسلط خود بر نقاط مختلف دنیا می‌دانستند.

در کشور ما خصوصا در زمان جنگ به دو نکته توجه شد که باید در حوزه موشکی کار کنیم چرا که جنگ‌های دنیا بر پایه موشک است. چه در هوافضا و ارسال ماهواره به فضا و چه در بحث‌های موشکی فعالیت ما برای دشمن قابل تحمل نبوده و نیست. در بحث هسته‌ای همه دیدند کشورمان رشد خوب و چشم‌گیری داشت. با شناخت علمی خود و ارتباطاتی که با سازمان فضایی و انرژی اتمی داشتیم عرض می‌کنم دستاورد‌های علمی کشور در این حوزه چشمگیر بود.

بر همین اساس و نگرانی از پیشرفت‌های فضایی و هسته‌ای در ایران، دشمن این‌گونه القا کرد که اگر می‌خواهید با دنیا تعامل داشته باشید نباید در این دو حوزه فعالیت کنید. در واقع باید هسته‌ای را کنار بگذاریم تا نتوانیم با آن‌ها رقابت کنیم و جایگاهی در دنیا داشته باشیم. بسیار هم تبلیغ کردند. مردم ما همه می‌گفتند انرژی هسته‌ای را می‌خواهیم. اما باید دید دشمن از چه طریقی به کشور نفوذ کرد! در این‌باره باید به سابقه تاریخی مراکز نفوذ دشمن که تفکرات غرب‌گرایی داشتند رجوع کنیم. دشمن از قبل انقلاب برنامه داشت که در دانشگاه‌های ما نفوذ کند. در خاطرات سالیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران که از اسناد لانه جاسوسی کشف شد، آمده است که ما باید از طریق دانشگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی نفوذ داشته باشیم. خیلی از تئوریسین‌ها هم همین را می‌گفتند. در حقیقت این‌ها تلاش کردند دانشگاه را به پایگاهی غرب‌زده و غرب‌گرا تبدیل کنند و آن پایگاهی که تفکرات خود را بتوانند به داخل کشور نفوذ بدهند.

یکی از پایگاه‌های فکری نفوذ دشمن دانشگاه‌ها بود. با رویکردی که امروز در دانشگاه‌ها وجود دارد این مراکز از مهمترین حیات خلوت‌های عناصر فکری غرب‌زده است. در تعاملی که با افراد در دانشگاه‌ها داشتم می‌گویم؛ ما باید با نگاهی دقیق به وضعیت دانشگاه‌ها، عوامل و عناصر جریان و خط فکری نفوذ یافته در داخل دانشگاه‌ها را پیدا کرد که بعضا در برخی دانشگاه‌ها مصداق و نمود بیشتری داشته است. این نفوذ در حوزه هسته‌ای بارزتر است. یکی از نقد‌ها در دانشگاه این بود که ما نباید سراغ هسته‌ای و هوافضا برویم، باید در زمینه انرژی‌های بی‌خطر و خورشیدی فعالیت کنیم. این رویکرد با مفاهیم اسلامی و قرآنی تطابق ندارد. خداوند از ما خواسته تمام توانمندی‌هایمان در همه عرصه‌ها را به منصه ظهور برسانیم و در برابر دشمن آماده باشیم؛ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ».

برخی پیشرفت‌های موشکی و هسته‌ای را عامل انزوا در دنیا می‌دانند

باید هر چه قدرت داریم به کار گیریم تا دشمنان بدانند که این توانایی‌ها را داریم و فکر تجاوز را از فکرشان بیرون کنند. حوزه موشکی مسئله‌ای است که دشمن از آن می‌ترسد و بعضی افراد داخل دانشگاه‌ها حضور دارند که با فعالیت در این حوزه مخالف هستند و می‌گویند چرا ما باید دنبال چیزی برویم که ما را در دنیا منزوی و دشمن را حساس کند. اسم انزوا را می‌آورند و این مخالف مفاهیم قرآنی است.
 
در قرآن هم آمده بعضی از افرادی که روحیه منافقانه داشتند همین عبارات را به کار می‌بردند؛ در سوره آل‌عمران خداوند متعال می‌فرماید: «الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إیمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَکیلُ». قرآن تنها کتابی برای مطالعه و ثواب بردن از قرائت آن نیست. قرآن برای زندگی، جامعه و پیشرفت مسلمانان برنامه دارد. این را ما حس کردیم. من علاقه‌مند بودم پایان‌نامه‌ام را در حوزه موشکی بنویسم یک سری افراد در دانشگاه گفتند چه کار به حوزه موشکی داری؟ به ما حساس می‌شوند. برو در حوزه دیگری کار کن و درصدد بودند به روش‌های متعدد من را قانع کنند.

این مسئله یک نگاه منفی در آن جو غیرمتعهد و غرب‌گرای داخل دانشگاه نسبت به فعالیت‌های ما ایجاد کرد. حوزه موشکی که کاربرد هوافضایی هم دارد و کاربرد نظامی ندارد را بر نمی‌تابند. اساتیدی در دانشکده برق یا مکانیک بودند که می‌گفتند این‌ها کار‌های موشکی می‌کنند و کار‌های تحقیقاتی آن‌ها به درد ما نمی‌خورد. مگر پول کشور از طریق موشک به دست می‌آید؟ در این زمینه هم کاری که انجام دادند این بود که نیرو‌های مجموعه کاوشگر خورشید را که افرادی متعهد و انقلابی و رتبه‌های اول دانشکده بودند را با بهانه‌های واهی مانند مصاحبه دکتری رد و از دانشگاه اخراج کردند. این‌ها دانشجویانی بودند که در هیچ مقطع تحصیلی یک درس افتاده نداشتند و با نمره‌های بالا و بالاترین نمره‌های کلاس پاس شده بودند و در آزمون مصاحبه جامع دکتری گفتند ما این‌ها را نمی‌خواهیم.

به این وضعیت انتقاد کردیم تا به این مشکلات رسیدگی شود. هر بار شکایتی می‌کردیم، این را به دانشگاه خودمان ارجاع می‌دادند و می‌گفتند نظر ما هم این است که این‌ها را نمی‌خواهیم. سیستم طرح شکایت همین شکل است. اگر از استادی یا فردی در دانشگاه شکایت داشته باشید، مشخص نیست که باید به کجا مراجعه کنید. همه شکایات را به خود دانشگاه ارجاع می‌دهند و نهایتا در این فرایند به دانشجو ظلم می‌شود.

فضایی در دانشگاه شیراز ایجاد شده که اگر بخواهید این حیات خلوت را بشکنید، مورد غضب رئیس و هیئت امنای آنجا واقع می‌شوید. در دولت قبل‌تر مکانیزم جذب هیئت علمی تغییر کرد و اعضا از طریق هیئت جذب انتخاب می‌شدند. این هیئت استانداردسازی می‌کرد که سلایق کمتر نقش داشته باشد. بعد از شروع فعالیت این هیئت‌ها با روی کار آمدن دولت بعد، سه هزار بورسیه مقرر شده از سوی این هیئت در دولت قبل رد شد که یعنی چه زیر زمین بازی می‌زنیم و خودمان تعیین می‌کنیم. در حال حاضر طبق قانون اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید از طریق هیئت جذب‌ها تایید صلاحیت شوند و بعد از روی کار آمدن دولت و اعضای جدید آن، این هیئت اعلام کرد این بورسیه‌ها را قبول نداریم و در حیات خلوت‌های این طیف فکری گفته شد ما تصمیم می‌گیریم و دلایل خود را هم داشتند.

در طول تاریخ ملت ما همواره مورد ظلم واقع شد. انقلاب کردیم که عزتی به دست بیاوریم و خودکفا شویم و دانشگاه جوانان این کشور را توانمند و خودکفایی ایجاد کند و بتواند صنعت و اقتدار علمی را بالا ببرد. حال اگر بخواهیم به عقب برگردیم، همین می‌شود که می‌بینیم و خروجی‌های دانشگاه روحیه کار و فعالیت مستقل ندارند و علاقه دارند این مدرکی که گرفته‌اند را جایی ارائه کنند و استخدام شوند. نیرو‌های دلسوز و متعهد به کشور و انقلاب معتقدند دانشگاه نقش صحیح خود را ایفا نمی‌کند. مقاله‌های تولید شده در کشور موضوعات روز مورد نیاز غربی‌ها را تامین می‌کنند. در صورتی که هر عقل سالمی می‌داند هزینه‌های تحقیقاتی باید صرف نیاز‌های کشور شود.

در این سیستم اگر دانشجویی وضع تحصیلی و مالی خوبی هم داشته باشد، می‌خواهد به خارج برود. چرا چرخ‌دنده‌هایی طراحی می‌کنیم که در سیستم غرب می‌تواند کار کند، ولی اینجا دچار هرزگرد می‌شود و انگار این چرخ دنده‌ها برای این سیستم ساخته نشده است. الحمدلله انقلاب اسلامی نیرو‌هایی تربیت کرده که توانمند هستند و می‌توانند این فضا را تغییر دهند. از آن طرف به هر وسیله غیرقانونی می‌خواهند فضای حاکم در دانشگاه‌ها را حفظ کنند و نیرو‌های انقلابی و کارآمد وارد دانشگاه نشوند و تدریس نکنند. این فضا باید عوض شود و منطقی و عقلانی شود و به سمت اسلامی شدن پیش برود که واقعا سعادت بشریت در همین است.

ایکنا: شکایات شما نهایتا به کجا رسید؟

شکایت‌هایی ارائه کردیم. اگرچه از وضعیت شخص خودم ناراحت نیستم و این برخورد‌ها مانع مسیر اعتقادی ما نمی‌شوند. این اتفاقات را عاملی برای رشد می‌دانیم، اما وظیفه خود می‌دانیم برای مقابله با سنگ اندازی‌ها تلاش کنیم و برای همین به هر کجا که محل رجوع بود اعم از وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه و شکایت کردیم. متاسفانه آنچه که در دانشگاه‌ها تعیین کننده است، باندبازی و روابط است. این‌ها باید اصلاح شود. البته ما موانع سر راه خود و نیرو‌ها را فرصتی برای رشد تلقی می‌کنیم و راه را با تمام سختی‌های آن هموار خواهیم کرد.

ایکنا: وزارت علوم به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات شما، در این مسئله دخالتی کرد؟

آقای وزیر در این مسئله برای دانشجویان مجموعه کاوشگر خورشید کاری نکرد. البته این مسئله در زمان وزرای قبل هم وجود داشت و نتوانستیم حتی با آن‌ها ملاقات داشته باشیم. بنده به همراه دو عضو هیئت علمی دیگر دانشگاه شیراز که اکنون در کالیفرنیا به سر می‌برند به وزارت علوم شکایت کردیم و نهایتا یک بازرس از سوی وزارت علوم فرستاده شد و مستقیما با هیئت رئیسه دانشگاه صحبت کرد و رئیس دانشگاه هم گفت: این‌ها با رسانه مصاحبه کردند و مطلب را به رسانه‌ها کشاندند و لذا تصمیم گرفتیم آن‌ها را اخراج کنیم.
 
این بازرس سپس با ما صحبت کرد و گفت: ۹۵ درصد حق با شما نیست. بعد از بازگشت این بازرس به تهران، سازمان بسیج اساتید از وزیر علوم دعوت کرد تا وقتی برای ما بگذارد که پس از این به صورت مکرر جلسه گذاشته و کنسل می‌شد و وزیر نهایتا گفت: من وقت نمی‌دهم. این نشان می‌دهد دغدغه‌ای وجود ندارد تا حرف‌های ما را بشنوند.
حقدل
دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی‌ها نقش دارند و دانشگاه‌های مهم کشور به مراتب نقش مهم‌تری خواهند داشت. دانشگاه‌هایی مانند شیراز که دومین دانشگاه بزرگ کشور از نظر تعداد دانشجو است، در بدو ورود با نیرو‌های انقلابی مخالفت داشتند، نه تنها مخالفت بود بلکه افرادی هم که در دانشگاه حضور دارند تحت فشار و اخراج هستند.

ایکنا: قرار است از مهرماه امسال در دانشگاه شیراز تدریس نداشته باشید. خاطرم است سال گذشته نیز دو عضو هیئت علمی نخبه این دانشگاه اخراج شدند و این دو نفر اکنون در کالیفرنیای آمریکا مشغول تحصیل و کار هستند، آیا از شما هم برای تحصیل و کار از سوی دیگر کشور‌ها دعوت به عمل آمده؟ اگر دعوت شده‌اید از ایران می‌روید؟

بله از چند دانشگاه دعوت‌نامه ارسال شده، ولیکن بحثی وجود دارد و آن اعتقادات است که ما را در این مسیر محکم نگه می‌دارد و می‌توانیم برای رشد و شکوفایی این نظام و انقلاب موانع را کنار بزنیم. انقلاب اسلامی در سال ۵۷ رخدادی نبود که همان سال تمام شود. انقلاب اسلامی از سال ۵۷ شروع شد و همچنان ادامه دارد. در ارکان مختلف کشور نیازمند تحولاتی انقلابی هستیم تا اصلاحات اساسی ایجاد و در دنیا الگو شویم و خیلی از کشور‌ها از ما الهام بگیرند.

ما به تصمیمی که دانشگاه شیراز برای منع فعالیت‌مان در این دانشگاه گرفته، به شکل یک فرصت و نه تهدید نگاه می‌کنیم. اگر اینجا هم فرصت کار نباشد جای دیگری در این کشور این فرصت فراهم خواهد بود و قطعا اثرگذار خواهیم بود. کسانی که دلسوز کشور هستند از تغییر ساختار دانشگاه‌ها غافل نباشند. خروجی دانشگاه‌های ما چه از نظر تحقیقاتی و چه از نظر کیفیت علمی دانشجو باید خروجی باشد که مشکلات این کشور را حل کند. تنها بحث مادیات هم نیست، ما قرار نیست آمریکای دوم شویم. کشوری الگو و نمونه از نظر مادی و معنوی باید باشیم و بدانیم خدا هیچ راه تسلطی برای غیرمسلمانان بر مسلمانان قرار نداده؛ «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا».

کشور ما در رده اول منابع انرژی است و نیروی انسانی با جمعیت گسترده و فعال دارد. سرزمینی وسیع با مواهب الهی و موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی که تنها اثرگذاری ایران در منطقه نشان می‌دهد کشور ما ظرفیت منحصر به فردی در دنیا دارد و نباید اجازه داد کشوری بگوید ما شما را تحریم می‌کنیم و این تحریم‌ها مشکلات اقتصادی برای کشورمان به بار بیاورد. این مشکلات نشان می‌دهد متفکرین جامعه و افراد توانمند و مغز متفکر و اندیشگر جامعه که عموما هم در دانشگاه‌ها به سر می‌برند در صدد حل مشکل بر نیامدند و نظام اسلامی را زیر سوال بردند و نقشی نداشتند.

همان‌طور که امام (ره) فرموده‌اند: اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود. مطلب خیلی دقیقی است. صنعتگر، سیاستگذار، معلم و اقشار مختلف کشور از فضای دانشگاهی بیرون می‌آیند. تفکر منطقی افراد در دانشگاه شکل می‌گیرد و امروز اگر تفکر منطقی ما این باشد که باید تحت برند‌های خارجی کار کنیم و نمی‌توانیم با کشور‌ها به رقابت بپردازیم این از دانشگاه نشئت می‌گیرد. این‌ها زاییده تفکری است که در مراحل دانشگاهی به وجود آمده، باید به این سمت برویم که مشکلات را ابتدا در دانشگاه و سپس در کشور حل کنیم.

ایکنا: انس با قرآن چقدر توانسته شما را در این مسیر یاری کند؟

یکی از نعمت‌های بزرگ الهی به امثال بنده همین انس و حفظ قرآن است. اگر در کنار حفظ و توجه ظاهری به قرآن به مفاهیم آن توجه کنیم می‌بینیم جواب و نسخه همه مسائل و مشکلات ما در قرآن وجود دارد. خداوند متعال جهان هستی را با عظمت خلق کرده و هر چقدر تلاش می‌کنیم در عمق آن برویم متوجه خواهیم شد عجایب و خلقت آن را نمی‌توانیم درک کنیم.

ایکنا: انتظار شما از وزارت علوم چیست؟

جواب این سوال در این آیه از قرآن کریم خلاصه می‌شود؛ «وَإِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ»؛ اگر خدا بخواهد که به ما ضرری برسد، اگر همه دنیا جمع شوند و نگذارند آن ضرر خواهد رسید و اگر خدا بخواهد منفعتی به ما برسد همه دنیا بخواهند مانع آن شوند آن نفع به ما خواهد رسید. مهم این است ملت ما در مسیر الهی حرکت کند. ما از کسی انتظار کمکی نداریم. بحث ما وابسته به نیت‌ها و نگاه ماست. از کسانی که دلسوز کشور و اسلام و انقلاب هستند می‌خواهیم فکری به حال دانشگاه‌ها بکنند. خیلی از دانشگاهیان که از من بهتر هستند وجود دارند که مورد ستم این ساختار دانشگاهی قرار گرفتند. ساختاری که علمی و دانشگاهی است، نباید تفکرات غیرعلمی در آن رواج داشته باشد. این تفکرات باید در دانشگاه‌ها تعطیل شود.

در بحث مقالات، اگر به لانه جاسوسی بروید مشاهده می‌کنید که آمریکایی‌ها تجهیزاتی داشتند تا اطلاعات را از کشور جمع‌آوری کنند. مقالات دانشگاهی اکنون همه این اطلاعات را در اختیار آن‌ها می‌گذارد و ساماندهی خوبی را در این مسئله شاهد نیستیم. ساختار تولید پایان نامه‌ها باید به سمت تفکرات عقلانی و نیاز‌های کشور برود. دشمن کسی است که نمی‌خواهد ما و اسلام پیشرفت کنیم. دنیا ماهیت خود را در جنگ‌های علیه ما نشان داد. با توجه به توانمندی داخل و اقدامات دشمنان باید برنامه‌ریزی‌های درستی صورت گیرد.

گفت‌وگو از مریم روزبهانی

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: