قانعی‌راد؛ استاد جامعه‌شناسی و اخلاق/ برای ارتقای علمی جامعه از سلامت خود مایه گذاشت
کد خبر: 3738963
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مسجد جامعی بیان کرد:

قانعی‌راد؛ استاد جامعه‌شناسی و اخلاق/ برای ارتقای علمی جامعه از سلامت خود مایه گذاشت

گروه هنر ــ مراسم بزرگداشت مقام علمی مرحوم محمدامین قانعی‌راد و رونمایی از مستند شرح زندگی وی، روز گذشته چهارشنبه 24 مرداد در تالار ایوان شمس برگزار شد.

قانعی‌راد؛ استاد جامعه‌شناسی و اخلاق/او از سلامت خود برای ارتقای علمی جامعه مایه گذاشت

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم یادبود مرحوم محمدامین قانعی‌راد و رونمایی از برخی از اقلام فرهنگی و هنری مربوط به این جامعه شناس فقید، عصر روز گذشته چهارشنبه ۲۴ مرداد، همزمان با شصت و چهارمین سالروز تولد استاد در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش کلیپی که در آن برخی از گفتار و اندیشه مرحوم قانعی‌راد قرائت شد، مرضیه‌سادات موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به برخی از مباحث اندیشه‌ای مرحوم قانعی پور در رابطه با جامعه شناسی به دیدگاه وی در خصوص ضرورت گفت‌وگو با مردم در رفع بسیاری از ناهنجاری‌ها و موانع اجتماعی اشاره کرد و گفت: از جمله مهم‌ترین تفکرات این استاد فقید که بر روی آن پافشاری داشت رویکرد به منابع در مقابل رویکرد موانع است.

وی این مسئله مهم و پیاده شدن آن را به عنوان یک جریان فرهنگ‌ساز در جامعه لازم و ضروری دانست و گفت: معمولاً در برخورد با مشکلات عدیده جامعه، نخستین چیزی که به ذهن هر کسی خطور می‌کند این است که به دلیل فلان کمبود و یا احساس خلأ فلان امکانات قادر به رفع موانع و مشکلات خود نیستیم در حالیکه این استاد فقید اعتقاد داشت که باید با تکیه بر داشته‌های فراوانی که در اختیار داریم به سراغ مبارزه با مشکلات رفت.

موسوی

این استاد دانشگاه و هم‌درس مرحوم قانعی راد در پایان سخنان خود با تکیه بر کتاب اخلاق شعوبیه و روحیه علمی تألیف این استاد فقید جامعه‌شناسی به ذکر نکاتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی پرداخت و در پایان بر تداوم راه استاد و تأویل و تفسیر اندیشه‌های ایشان به عنوان نقشه راهی پیاده شده در اجتماع کنونی تأکید کرد.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم پرتره مرحوم محمدامین قانعی راد که پدید آورنده آن سینا ربیعی، از شاگردان این استاد فقید است با حضور خانواده آن مرحوم و سید حسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران مورد رونمایی قرار گرفت.

قانعی‌راد

سینا ربیعی پدید آورنده این اثر نقاشی در سخنان کوتاهی گفت: این تابلو «او چه خواهد نوشت» نام دارد. تأکید من بر این نکته است که ما نباید چندان به اندیشه و عقاید متقن و کلیدی این استاد فقید تا به اینجا تکیه کنیم بلکه باید به این نکته کنجکاوی داشته باشیم که اگر همچنان ما از برکت وجودی ایشان برخوردار بودیم با این اوضاع و احوالی که در اجتماع شاهد آن هستیم و البته دیگر جامعه‌ای وجود ندارد و همه چیز تبدیل به بازار شده است، آیا این استاد فقید چیزی مستند بر احوال جامعه کنونی می‌توانستند به عنوان یک اندیشه جاری و مرجع به رشته تحریر درآورند یا خیر که گمان می‌کنم بعید به نظر برسد.

در ادامه این مراسم علی میرزابیگی از دوستان و هم‎درسان مرحوم قانعی‌راد هم به ذکر خاطرات و نکات در مورد جهد و کوشش این استاد در راه علم و تبیین نظریات جامعه‌شناسانه پرداخت و پس از آن از کتاب «سوم شخص مفرد» شامل یادداشت‌هایی از استادان، دوستان، دانشجویان و خانواده دکتر قانعی‌راد رونمایی شد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: خاطرم هست که یک بار از همسر دکتر قانعی راد پرسیدم شما در زندگی مشترک مهمترین ویژگی این استاد را چه چیزی توصیف می‌کنید و او در جواب گفت که انسانیت دکتر قانعی راد زبانزد است، او زمان را در اختیار دارد و به همین دلیل زمانی که که به ندرت عصبانی نمی‌شود قادر است از آن واقعه که منجر به عصبانیت او شده است فاصله گرفته و آن را فراموش کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همین طور هم بود و دکتر قانعی‌راد، ظرفیت و روح بلندی داشت، او در عین حالی که یک روشنفکر و نظریه‌پرداز بود، اما قادر بود تا در مواقعی به یک ژورنالیست بدل شود تا حرف و نظریه‌های علمی او قابل درک برای عام شود.

مسجد جامعی

مسجد جامعی در پایان سخنان خود گفت: او برای کاهش درد‌های جامعه او تلاش مجدانه‌ای داشت، برای ارتقای علمی دانشجوهایش از سلامتی خود مایه گذاشت و حتی وقتی اطباء به دلیل بیماری او را توصیه به استراحت کردند گفت: آرامش من سر کلاس و در بین دانشجو‌ها و تحقیق و پژوهش است.

این گزارش حاکی است در پایان این مراسم و پیش از رونمایی از مستند «محمدامین» در شرح حال و زندگی دکتر قانعی‌راد که علیرضا سلیمانی، آن را کارگردانی کرده است به سخنرانی پرداخت و بر لزوم قدردانی و تجلیل از شخصیت‌های بزرگ علمی تأکید کرد و آن را از جمله وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دانست.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببنید.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha