فرهنگ عمومی، زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور
کد خبر: 3739003
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
صالحی عنوان کرد

فرهنگ عمومی، زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور

گروه فرهنگی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایین آمدن آستانه تحمل مردم گفت: توسعه فرهنگ عمومی زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه کشور است.

فرهنگ عمومی، زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشوربه گزارش ایکنا از زنجان، سیدعباس صالحی ظهر امروز در همایش شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌های تابعه که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری زنجان برگزار شد، اظهار کرد: تشیع محصول اسلام است و در ایران سابقه طولانی دارد و استان زنجان از دوره فداییان اسلام، دوره انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس نقش تاثیرگذاری در کشور داشته و امروز نیز شهدای مدافع حرم بیانگر وجود فرهنگ غنی شهادت در این خطه است. 
 
وی رتبه زنجان در زمینه فرهنگ عمومی را بالاتر از میانگین کشوری دانست و گفت: زنجان جزو استان‌هایی است که در زمینه اعتیاد به موادمخدر پایین‌ترین رتبه را در سطح کشور دارد که بیانگر این موضوع است که ریشه و گذشته تاریخی این خطه به کمک آمده تا این استان سرپا و پابرجاتر از سایر استان‌هایی باشد که نسبت به آن‌ها نگرانی وجود دارد. 
 
صالحی با اشاره به اینکه جایگاه استان زنجان در زمینه شادی و نشاط اجتماعی در سطح کشور نیز جایگاه بالایی است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که میزان احساس خوشبختی در استان زنجان، در پیمایش نگرش‌ها و ارزش‌ها در جامعه بالا است. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاداور شد: بر اساس آمارها، فداکاری و وفاق ملی در میان مردم زنجان بالا است، و بر اساس پرسش‌نامه‌ای که توسط مردم استان‌های مختلف پر شده بود، 90.3 درصد زنجانی‌ها نسبت به دفاع از کشور در صورت جنگ اعلام آمادگی کرده‌اند. 
 
صالحی با بیان اینکه 44.1 درصد مردم استان زنجان دارای تحصیلات عالی هستند، گفت: نیروی انسانی توانمند و تحصیل‌کرده یک سرمایه محسوب می‌شود و چنین درصدی از تحصیلات عالی را می‌توان یک فرصت اجتماعی تلقی کرد. 
 
وی با اشاره به ارادت بالای زنجانی‌ها به اهل‌بیت (ع) و اهمیت شاخص این بخش در بین مردم گفت: همچنین آمار پیمایش نشان می‌دهد در حوزه نماز نیز مردم زنجان دارای درصد بالایی را به خود اختصاص دادند و در زمینه روزه نیز 57.5 درصد گزینه همیشه را انتخاب کرده‌اند. 
 
صالحی با اشاره به اینکه پایش فرهنگ عمومی در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی است، اظهار کرد: این شورا به دیده‌بانی فرهنگ عمومی کشور می‌پردازد و با توجه به اینکه در استان زنجان ظرفیت‌های خوبی مشاهده می‌شود باید از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو بهره برد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت: آسیب‌های متعددی در استان‌ها وجود دارد که باید مشکلات بررسی شده و حل شود که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به طلاق، نزاع و درگیری اشاره کرد. 
 
وی افزود: آمارها بیانگر کاهش آستانه تحمل اجتماعی و افزایش نزاع‌ها در سال‌های گذشته است و این موضوع اهمیت پرداختن به مقوله فرهنگ عمومی را بیش از پیش روشن می‌سازد.
 
صالحی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های توسعه عمومی یک کشور در توسعه فرهنگ عمومی آن کشور خلاصه می‌شود و زمانی که فرهنگ وحدت و منافع ملی بر منافع شخصی ارجحیت یابد، شاهد توسعه عمومی یک کشور خواهیم بود. 

 انتهای پیام
captcha