لزوم ایجاد سازمانی برای اتحاد مساجد جهان/ غفلت از قدرت بالقوه مساجد
کد خبر: 3739047
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
حجت‌الاسلام اختری:

لزوم ایجاد سازمانی برای اتحاد مساجد جهان/ غفلت از قدرت بالقوه مساجد

گروه جامعه ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر قدرت بالقوه مساجد جهان در صورت برقراری ارتباط با یکدیگر، گفت: مسئله ارتباط مساجد جهان با هم مغفول مانده است و باید این تفکر میان علمای مسلمان مطرح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تحلیل دلایل نبود ارتباط قوی بین مساجد جهان و مشکلات ایجاد چنین ارتباطی پرداخت و اظهار کرد: نقش مساجد در دوران ما هدایت‌گری، روشنگری و ایجاد پیوند بین مسلمانان است. مسجد پایگاهی است که به طور قطعی می‌تواند مسلمانان را در هنگام نماز دور هم جمع و به هم مرتبط کند.

وی اقامه نماز را یکی از مهم‌ترین فریضه‌های دینی که به عنوان یک امر مؤکد و مورد سفارش قرآن قلمداد شده عنوان و بیان کرد: در شبانه‌ روز باید پنج بار نماز جماعت برگزار ‌‌شود و مردم در مسجد اجتماع کرده و در کنار یکدیگر قرار ‌گیرند. این اجتماع پنج‌گانه موجب ارتباط مردم با هم، آشنایی آنها با یکدیگر و شناخت مسائل و مشکلات همدیگر می‌شود و این روندی است که در طول سال ادامه دارد یعنی نماز جماعت اصولاً در مساجد نباید قطع شود.

حجت‌الاسلام اختری با اشاره به دستور اسلام مبنی بر اجتماع نمازگزاران مساجد محلات مختلف در نماز جمعه و ایجاد یک گردهمایی بزرگ‌تر طی روزهای جمعه، گفت: این روند از صدر اسلام آغاز شد و با گسترش اسلام مساجد نیز در سرتاسر جهان گسترده شدند و وظیفه ارتباط گیری، پیونددهی، آگاهی بخشی، هدایت و راهنمایی را در میان مردم برعهده داشتند و اکنون شاهد هستیم که در تمام نقاط دنیا مسلمانان حضور دارند و نماز جماعت در مساجد برگزار می‌شود. این یک گستره بسیار قوی، گسترده و مداوم هست.

وی با تأکید بر اینکه اکنون ما وارث این قرار و وعده روزانه بزرگ، برکت و لطف الهی در مساجد هستیم، گفت: با وجود مساجد در سرتاسر جهان این امکان وجود دارد که طی 24 ساعت موضوعات مهم در سرتاسر جهان به صورت چهره به چهره و حضوری با مسلمانان جهان در میان گذاشته شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: پس مساجد به عنوان یک ابزار بسیار راحت و شبکه منظم و آماده در اختیار مسلمانان قرار دارند؛ وقتی چنین ابزار، فرصت و امکان بسیار ساده و منسجمی را در دنیا داریم اگر بتوانیم مساجد را منسجم و متمرکز کنیم به طور قطع می‌توانیم نقش هدایتی خودمان را ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند سال قبل مسئله پیوند بین مساجد جهان مطرح و حتی جلساتی هم برای برقراری ارتباط بین مساجد توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، گفت: به دلیل کمبود امکانات این امر محقق نشد و این طرح ادامه پیدا نکرد، ولی این کار که بتوانیم یک ستاد مرکزی درست کنیم و مرکزیتی را ایجاد کنیم ایده و فکر بسیار خوبی است.

حجت‌الاسلام اختری در خصوص نحوه ایجاد پیوند بین مساجد جهان، گفت: اول باید عضوگیری کنیم، بعد انتخابات برگزار و شورایی تشکیل شود که این شورا بر همه مساجد اشراف داشته باشد؛ اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم می‌توانیم با همه ارتباط برقرار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این فرصت در اختیار ما است و شخصا پشتیبان و حامی این نظریه هستم که باید با تمام مساجد در دنیا ارتباط برقرار کنیم، گفت: باید از کشورهای مختلف مساجد عمده و بزرگی که تاحدی با هم همسو هستند را به هم متصل و تمرکز ایجاد کنیم.

نقش علما در پیوند مساجد

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پاسخ به این سؤال که علما چه قدر در پیوند مساجد با هم نقش دارند؟ گفت: دلیل اینکه شاهد پراکندگی و عدم ارتباط بین مساجد هستیم این است که کشورهایی مثل عربستان که در آن دو مسجد بزرگ جهان اسلام وجود دارد به دلیل تکبر، غرور و خودکامگی حاکمانشان می‌خواهند همه علما، کشورها و افراد را تحت سلطه خود قرار دهند. اکثریت جامعه اسلامی، علما و مؤسسات اسلامی از این نوع تفکر و کار بیزار هستند و حاضر نیستند که زیر بار خواسته‌های آنها بروند. آنها هم حاضر نیستند که خواسته‌های علما و سایر کشورها را محترم بشمارند. حاکمیت‌هایی هم در کشورها وجود دارد که به دلیل آنکه می‌خواهند مجموعه‌های دینی زیر نظر خودشان باشد زیر بار چنین اقدامی نرفته‌اند و حتی به چنین اقدامی نیاندیشید‌‌ه‌اند.

وی با انتقاد از مغفول ماندن چنین اندیشه و کار مهمی، گفت: مسئله ارتباط مساجد جهان با هم مغفول مانده است؛ باید به این مسئله پرداخته و پژوهش در خصوص راه‌های تحقق این مسئله انجام و مقاله‌های علمی در خصوص آن نوشته شود و در ادامه هیئت‌هایی از کشورهای مختلف و علما با هم ملاقات کنند و در خصوص این مسئله با هم گفت‌و‌گو کنند تا بتوان به یک نتیجه رسید.

اختری افزود: علمای شیعه و سنی در نظام جمهوری اسلامی در فکر ایجاد وحدت بین مسلمانان هستند. اگر اتحاد مسلمانان را ایجاد کنیم قطعا به تبع آن اتحاد مساجد هم ایجاد می‌شود اما چون تاکنون آن وحدت به طور قوی و منضبط ایجاد نشده، اتحاد بین مساجد هم ایجاد نشده است. باید یک مؤسسه تشکیل و گروهی از علما به کشورهای مختلف سفر کرده موضوع را مطرح کنند تا بتوان به نتایج درست رسید.

حجت‌الاسلام اختری در پایان عنوان کرد: اینکه در جهان سازمانی با عنوان سازمان ملل تشکیل شده به دلیل جنگ‌‌هایی بود که در جهان رخ داد، پس از این جنگ‌ها تعدادی از افراد و کشورها به این فکر افتادند که این سازمان را راه‌اندازی کنند. علمای مسلمان هم نیاز به چنین شخصیت‌هایی دارند که به فکر تشکیل سازمانی برای اتحاد مساجد بیافتند و در این راستا گام بردارند. البته تشکیل چنین نهادی نیاز به صرف هزینه‌های سنگینی دارد اما اگر این تفکر آغاز شود کم کم مسیر باز و در نهایت به نتایج خوبی خواهیم رسید.

 انتهای پیام

captcha