تقوا، واژه‌ای که انسان را به مدارج عالی انسانیت می‌رساند
کد خبر: 3739216
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

تقوا، واژه‌ای که انسان را به مدارج عالی انسانیت می‌رساند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی قروه با اشاره به اینکه تقوا یعنی آنکه انسان به حالتی برسد که وقتی به گناه رسید، بتواند خودش را کنترل کند، گفت: تقوا به این معناست که انسان در مقابل غریزه خودش را نگه دارد و حوادث او را تغییر ندهد.

تقوا، واژه‌ای که انسان را به مدارج عالی انسانیت می‌رساند

زهرا کاوه، کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی قروه در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: انسان باتقوا کسی است که وقتی در مورد موضوعی که نسب به آن مطمئن نیست آن را قطعی بیان نمی‌کند و خود را از دروغ گفتن و شایعه حفظ می‌کند.
وی با اشاره به وجود بیش‌ از ۳۰۰ آیه در قرآن کریم که واژه تقوا در آن‌ها به‌کار رفته است، افزود: مفهوم تقوا در خیلی از کارها معنا پیدا می‌کند و همین‌که خداوند در یک آیه انسان را به انجام کاری تشویق یا از انجام کاری نهی کرده، همان مفهوم تقواست.
کارشناس فرهنگی ادراه تبلیغات اسلامی قروه بیان کرد: این تقواست که انسان را به مدارج عالی انسانیت می‌رساند تا جایی که به بالاترین مرتبه برسد و خداوند در قرآن در این رابطه فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید».
وی با اشاره به اینکه در یک کلام تقوا یعنی آنکه انسان به حالتی برسد که وقتی به گناه رسید، بتواند خودش را کنترل کند، اعلام کرد: تقوا به این معناست که انسان در مقابل غریزه خودش را نگه دارد و حوادث او را تغییر ندهد.
کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی قروه عنوان کرد: انسان متقی کسی است که دانسته و باور کرده که عبد است و باید بندگی کند و راه عبودیت را بپیماید و لذا آستین همت بالا زده است و قدم راستین در راه حق می‌گذارد.
وی افزود: خداوند تبارک و تعالی در رابطه با این افراد در آیه ۳۰ سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَيْرًا لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِي هذِه الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ؛ و به كسانى‌كه تقوا پيشه كردند گفته شود پروردگارتان چه نازل كرد مى‌گويند خوبى براى كسانى‌كه در اين دنيا نيكى كردند پاداش نيكويى است و قطعاً سراى آخرت بهتر است و چه نيكوست ‏سراى پرهيزگاران».
انتهای پیام

captcha