حج؛ کانون وحدت میان مسلمانان
کد خبر: 3739299
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷

حج؛ کانون وحدت میان مسلمانان

گروه معارف - استاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: حج میان مسلمانان وحدت ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که همه ما در جهت خدایی و وحدت الهی یکسان هستیم.

حج، کانون وحدت میان مسلمانان است

فضل‌الله صلواتی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه قرآن بر یکپارچگی و وحدت مسلمانان تاکید دارد، اظهار کرد: یکی از عوامل وحدت، سفر حج است که در جریان آن مسلمانان از احوال یکدیگر و اوضاع و شرایط کشورهایشان آگاه می‌شوند، راه دفع دشمنان را می‌یابند و عوامل اختلاف میان خود را برطرف می‌کنند.
وی افزود: حج میان مسلمانان وحدت ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که همه ما در جهت خدایی و وحدت الهی یکسان هستیم. همه در یک راه قدم برداشته و دور خانه توحید می‌گردیم، به این معنا که خود را به خدا متصل کرده و این اتصال الهی باعث وحدت میان مسلمانان می‌شود. قرآن نیز بر همین مسئله تاکید کرده و کسانی را که توان جسمی و مالی دارند، به حج فراخوانده و از آنان می‌خواهد تا رسالت عظیم خود را انجام دهند.
استاد سابق دانشگاه اصفهان بیان کرد: هر کس در طول حیات خود باید یک مرتبه این سفر عبادی، سیاسی و سیاحتی را انجام دهد و شاهد عبادت خالصانه دیگر مسلمانان جهان باشد. یکی از تکالیفی که بعد از نماز و روزه و پرداخت زکات در قرآن ذکر شده، حج است؛ مومنین باید در حد امکان آن را انجام داده و در این مراسم بزرگ شرکت کنند.

دشمن در مسئله حج نفوذ کرده است
صلواتی خاطرنشان کرد: دشمنان در مسئله حج نفوذ کرده، اختلافاتی ایجاد کردند و حتی باعث کشته شدن تعدادی از حجاج شدند، در واقع به دلیل عدم برنامه‌ریزی سعودی‌ها، مسیر رفت‌وآمد کنترل نشد و تعداد زیادی از حجاج کشته شدند. در سال‌های قبل نیز به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی، آتش‌سوزی اتفاق افتاد که از دیگر اتفاقات ناگوار حج بود. متأسفانه تعصب وهابی‌ها باعث بروز مشکلاتی می‌شود و چون زیارت، توسل و تبرک جستن را شرک می‌دانند، همین مسئله موجبات درگیری میان فرقه‌های مختلف مسلمانان را فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به خواندن نماز با اقتدا به ائمه جماعت حرمین شریفین مکه و مدینه اصرار داشتند، قبلا این کار انجام نمی‌شد و شیعیان برای اقامه نماز به هتل‌های محل اقامت خود می‌رفتند. اوایل انقلاب، زائران ایرانی به ائمه جماعت مکه و مدینه اقتدا می‌کردند و تابع برنامه‌های سعودی‌ها بودند تا تنشی ایجاد نشود، ولی پس از رحلت امام خمینی(ره) و فقدان یک مرجع واحد، روحانیون کاروان‌ها عقیده خاص خود را اعمال می‌کنند. اگرچه سهمیه کشورها برای سفر حج افزایش یافته، ولی پسندیده است کسانی که یک بار حج تمتع یا عمره را انجام داده‌اند و اکنون سن‌شان افزایش یافته یا عقیده‌شان مستحکم‌تر شده است، نوبت حج خود را به دیگران واگذار کنند.
این استاد سابق دانشگاه اصفهان اظهار کرد: با کشتار زائران ایرانی در سال 66، ایران چند سالی حج را تعطیل و اختلافاتی میان دو کشور بروز کرد. دیگر ابراز برائت و راهپیمایی سال‌های پیش در حج وجود ندارد، ولی سخنرانی‌های مختصری در چادرها با حضور زائران داخلی و با دعوت از چند مهمان خارجی راجع به برائت از مشرکین انجام می‌شود که پاسخگوی آن هدف عالی نیست. در مدینه نیز دعای کمیل خوانده می‌شود. قبلا جمعیت وسیعی اطراف بقیع و حرم پیغمبر اجتماع کرده و دعای کمیل را می‌خواندند که بعد از کشتار سال 66، این فعالیت تعطیل شد و اکنون دعای کمیل در گروه‌های کوچک خوانده می‌شود.
انتهای پیام

captcha