حوزه با تجمل‌گرایی مبارزه کند/ ظرفیت حوزه برای توانمندسازی و امیددهی به مردم
کد خبر: 3739314
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
حجت‌الاسلام بهجت‌پور:

حوزه با تجمل‌گرایی مبارزه کند/ ظرفیت حوزه برای توانمندسازی و امیددهی به مردم

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از مردم در شرائط سخت اقتصادی هستند تاکید کرد: حوزه در این شرایط وظیفه دارد با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری مبارزه کند و با فقرا و مستمندان غمگساری داشته باشد.

حوزه با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری مبارزه کند/ غمگساری حوزویان با فقرا و مستمندانبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه خواهران امروز ۲۷ مردادماه در چهاردهمین اجلاسیه سراسری مدیران حوزه خواهران گفت: حوزه علمیه خواهران ثمره ۲۲ سال تصمیم، تدبیر و تلاش افراد دلسوز است و در طول این مدت به مدد اخلاص و مجاهدت‌های علما به خصوص آیت الله شرعی به شجره بالنده و مجموعه فاخر امروزی تبدیل شده است.

این مفسر قرآن افزود: حوزه خواهران سرعت خوبی در حوزه زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها داشته است و الان ۳۶۵ پروژه عمرانی داریم که ۱۷۲ عدد آن در حال ساخت و مابقی تمام شده است.

بهجت‌پور با بیان اینکه ۴۸۱ مدرسه داریم که برخی استیجاری است تصریح کرد: یک میلیون و ۵۵۴ هزار و ۷۴۹ مترمربع حوزه خواهران ساخته شده و موسسان و خیرین نیز نقش مهمی در این مسئله داشته‌اند.

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه از نظر رشد، مدارس خواهران از حوزه برادران رشد بیشتری داشته است عنوان کرد: از بین ۴۸۱، مدرسه ۴۱۰ مدرسه سطح دو هستند و طلاب در آن، دوره‌های عمومی را سپری می‌کنند؛ ۵۵ مدرسه در سطح سه فعالیت دارد و ۱۲ رشته از جمله فقه و اصول، کلام با گرایش مهدویت، امامت، مذاهب اسلامی، مطالعات اسلامی زنان و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در این بخش تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه سطح چهار نیز در ۱۶ مدرسه تخصصی در سه رشته از جمله تفسیر تطبیقی و مطالعات خانواده داریم بیان کرد: در زمینه استادان نیز بخشی از فارغ‌التحصیلان به کار گرفته شده اند که ۵ هزار نفر می‌شوند؛ از این تعداد چهار هزار و ۸۹۰ نفر از بانوان و مابقی نیز از آقایان هستند و در سطح دو نیز استادی از برادران نداریم و عمدتا در سطح سه و چهار از آنان استفاده شده است.

بهجت‌پور با بیان اینکه سه میلیون و ۴۲ هزار جلد کتاب توسط نشر هاجر به خصوص دروس حوزه منتشر و به طلاب با تخفیف ویژه ارائه شده و ۲۹ هزار پایان نامه نیز تاکنون توسط بانوان طلبه در طول این مدت تولید شده تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این تحقیقات نیز توسط نشر هاجر چاپ و به حوزه‌های علمیه فرستاده شده است.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ بخش پژوهش در حوزه علمیه ۲۸ درصد است؛ یعنی ۲۸ درصد طلاب درگیر این مسئله هستند و پژوهش‌ها در جشنواره‌های مختلف از جمله علامه حلی و ... از جهت سطح و کیفیت و امتیاز رتبه‌های عالی داشته‌اند.

نویسنده تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه در بخش کامپیوتری تلاش شده تا حوزه مجازی شکل بگیرد و دسترسی به طلاب در این فضا ایجاد شده است گفت: همچنین سامانه‌های نرم‌افزاری و موبایلی طراحی شده است و طلاب می‌توانند از طریق موبایل خود، انتخاب واحد درسی داشته باشند همچنین در کوثر نت نیز ۵۹ هزار کاربر داریم.

وی با بیان اینکه ۱۸۰۰ گروه از جمله گروه اساتید تفسیر، ادبیات و ... ایجاد شده است و در کوثربلاگ با شعار هر طلبه یک وبلاگ، ۱۲ هزار نفر در این زمینه داریم که ۴۴ میلیون مراجعه‌کننده داشته است گفت: همچنین هزار و ۲۷۰ پایان‌نامه به صورت جلسه دفاعیه مجازی دفاع شده است.

بهجت‌پور ادامه داد: در بخش پژوهش و تبلیغ نیز نقش ارزنده‌ای داریم و فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها، مساجد، آموزش و پرورش در حوزه مسائل خواهران انجام شده است و گزارشات بسیار خوب و تاثیرگذاری هم داشته‌ایم؛ مثلا در شهری مشکل خودکشی‌های زنان زیاد بود که با تلاش حوزه خواهران این مسئله رفع و آمار خودکشی در این شهر به صفر رسیده است.

بهجت‌پور عنوان کرد: حوزه با این ظرفیت با کمترین هزینه برپا گردیده و وارد تبلیغ شده است و هیچ برنامه جدی وجود ندارد، مگر اینکه حوزه خواهران در آن نقش دارد؛ حتی گاهی از طریق نماز و روزه‌های استیجاری که خواهران طلبه می‌گیرند بخشی از مشکلات مدارس مدارس حل می‌شود و یا اساتید از طریق بخشیدن قسمتی از حق‌الزحمه خود به این امر مبادرت دارند.

وی با بیان اینکه سرمایه حوزه سرمایه‌ای است که می‌تواند در خدمت امام زمان (عج) و مراجع معظم تقلید باشد، عنوان کرد: کار پیامبر (ص) و پیروانش ابتر نیست و حرکتش رو به تعالی و تکامل است مگر اینکه از مسیر برگردند؛ تنگنا‌ها حتی اگر به مویی برسد با یاری خدا به فراخی و وسعت تبدیل می‌شود و خداوند امر خود را به بلوغ می‌رساند.

مدیر حوزه خواهران عنوان کرد: حوزه بعد از استقراری که یافته باید به تعبیر قرآن «فازره» یعنی قد بکشد؛ این حوزه رشد هسته‌ای خود را به‌خوبی گذرانده و ستم است اگر کسی مجموعه مجاهدت‌ها را مورد بی‌مهری قرار دهد. حوزه خواهران باید در کنار حوزه برادران دیده «و المسلمین و المسلمات و القانتین و القانتات و ...» شود و همه در یک همبستگی باشیم؛ لذا حتما باید به سمت یک گذار از گذشته به آینده حرکت کنیم.

وی بیان کرد: برای رسیدن حوزه به بالندگی نیازمند یک بازنگری بودیم و اینکه تمرکز فعالیت‌ها از مرکز مدیریت به سمت مدارس پیش برود و توانایی مدارس، اصل شود و بودجه به سمت مدارس سوق یابد بنابراین مدرسه‌محوری جریانی در برابر مرکزمحوری است البته این مسئله به معنای تفویض امور به مدارسی که توانائی لازم را ندارند نیست.

وی افزود: تصمیم‌سازی برای حوزه نباید صرفا در فضای نخبگانی تعدادی مدیر صورت بگیرد بلکه باید از ظرفیت همه طلاب و مدیران و استادان بهره ببریم؛ زیرا تصمیم‌سازی‌های درون تشکیلاتی، برنامه‌ای قابل عمل را ارائه می‌دهد.

این قرآن‌پژوه و نویسنده تفسیر همگام با وحی عنوان کرد: حوزه مادر نظام اسلامی است و می‌توانیم بنشینیم تحلیل کنیم که چه کسانی خطا‌هایی کردند که امروز کشور دچار چالش شده و به پیچ‌های خطرناکی وارد شده است، ولی هیچ چیزی جای این را نمی‌گیرد که نظام، فرزند حوزه است و حوزه باید آن را در آغوش بگیرد و محافظت کند؛ امروز نقش مادرانه حوزه علمیه نسبت به انقلاب باید برجسته شود و مراقب باشیم.

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه جامعه نباید دچار فقر شود، زیرا فقر انسان را به سمت ناسپاسی می‌کشاند گفت: همه باید تلاش کنیم تا جامعه شیعه فقیر نباشد، ولی گاهی فقر تحمیلی و ناشی از سوءتدبیر است؛ مهم‌ترین مسئله این است که اگر بخش قابل توجهی از جامعه فقیرند بخش دیگر جامعه باید چه کند؛ نقش حوزه علمیه چیست؟ چه کسی باید با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری بجنگد آیا جز حوزه کسی می‌تواند؟ ما امروز مسئولیت بزرگی داریم؛ بخشی از مردم دچار فقرند و غمگسار می‌خواهند و حوزه باید کنار این زجرکشیده‌ها بماند و مردم شعار «ان الفقر فخری» را از ما بیاموزند.

وی افزود: باید مردم را برای شرایط جنگ اقتصادی آماده کنیم؛ کشور باید آرایش جنگی بگیرد و حوزه باید نقش خود را ایفا کند. تقویت عزت و اقتدار نظام و امیددهی به مردم ضروری است، زیرا اگر اقتدار باشد بزرگترین تهدید به فرصت تبدیل می‌شود.

این مفسر قرآن با اشاره به منظومه فکری قرآن عنوان کرد: امروز آخرین گام‌های سقوط نظام سلطه را تجربه می‌کنیم به شرطی که ما باید روی پیمان خود بایستیم؛ مردم باید بدانند دشمنی بیشتر دشمن به معنای بزرگی انقلاب است؛ دشمن زبونی خود را نعره می‌کشد؛ امروز دشمن فهمیده است که جنگ با ایران بدون فشار مستقیم نتیجه نخواهد داشت و این یعنی ما به شدت قدرتمند شده‌ایم.

وی افزود: البته مرجفان در مدینه هستند و فضای مجازی برای شل کردن زیر پای مردم ایجاد شده، ولی ما در مدینه هستیم و در شعب نیستیم؛ امروز پرچم مقاومت در دنیا به دست ما است و یک گام تا ابرقدرتمند شدن داریم.

وی تاکید کرد: حوزه‌های علمیه بزرگترین سرمایه نظام اسلامی برای قدرتمندسازی و امیددهی به مردم و تحلیل درست از واقعیات فعلی کشور است.

انتهای پیام

captcha