22 دقیقه طلایی مترو برای برنامه‌های فرهنگی/ تلاش برای توسعه و گسترش وحدت فرهنگی
کد خبر: 3739337
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

22 دقیقه طلایی مترو برای برنامه‌های فرهنگی/ تلاش برای توسعه و گسترش وحدت فرهنگی

گروه جامعه ــ مدیر عامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به حضور متوسط 22 دقیقه‌ای مسافران در متروی تهران گفت: با اجرای برنامه‌های متنوع در متروی تهران به دنبال توسعه و گسترش وحدت فرهنگی با ارتقای دانش و تقویت مهارت‌ها هستیم.

فرنوش نوبخت، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برنامه‌های فرهنگی متروی تهران پرداخت و در پاسخ به این سؤال که عمده‌ترین دلیلی كه مسئولان مترو برای خود وظیفه و ماموریت فرهنگی تعریف كرده‌اند چیست؟ گفت: در شکل‌گیری سازمان‌های فرهنگی و تحقق اهداف فرهنگی، محیط فرهنگی و اجتماعی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در واقع محیط فرهنگی و اجتماعی، به عنوان زمینه‌ای است که سازمان‌های فرهنگی ریشه در آن داشته و عهده‌دار صیانت از عناصر متشکله و ممیزه فرهنگ آن زمینه است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر رسالت و مأموریت اصلی سازمان‌های فرهنگی در هر اجتماع، صیانت، بالنده سازی و ترویج باورها و نشانه‌های آن اجتماع است، با این حال باید توجه داشت که سازمان‌های فرهنگی صرفاً ابزاری برای رسیدن به اهداف خاص نیستند؛ بلکه منعکس کننده اصول فرهنگی، ارزش‌ها، اعتقادات اجتماعی و به طور کلی الگوها و چارچوب‌هایی هستند که به سیستم گسترده‌تر از خود وابسته هستند.

نوبخت افزود: این سازمان‌ها باید با تعهد به مجموعه‌ای از ارزش‌ها، برای حفظ آنها تلاش کنند و در محاسبه هزینه و منافع در سازمان‌های فرهنگی، اصل، فرایند نهادینه شدن ارزش‌ها و عمق بخشی فرهنگی جامعه باشد. علاوه بر ارزش مداری سازمان‌های فرهنگی، باید این سازمان‌ها بتوانند در برابر تحولات محیطی پایداری و ثبات از خود نشان دهند. متروی تهران نیز به عنوان بزرگ‌ترین سازه اجتماعی شهر تهران در جهت گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی یكی از كارآمدترین ساز و كارهای مدیریت شهری به حساب می‌آید از این رو برای رسیدن به مناسبات اجتماعی مطلوب و مشاركت پذیری شهروندان، باید نگاه ویژه‌ای به این عرصه داشته باشند. ما نیز با اجرای برنامه‌های متنوع در متروی تهران به دنبال توسعه و گسترش وحدت فرهنگی با ارتقاء دانش و تقویت مهارت‌ها هستیم تا شهری زیست‌پذیر و شهروندی مشاركت پذیر را ترسیم کنیم.

خرده‌فرهنگ‌ها در مترو تهران

نایب رئیس هیئت مدیره بهره برداری متروی تهران در خصوص اولویت‌های فرهنگی متروی تهران گفت: نظر به گستره شهر تهران و وجود خرده فرهنگ‌های متنوع در این كلان شهر و نیازهای فرهنگی هر منطقه در گام نخست با توجه به مطالعات صورت گرفته و با مراجعه به شناسنامه ایستگاهی و فرهنگ غالب بر منطقه تمامی برنامه‌ها امكان سنجی شده و سپس با توجه به شاخص‌های از پیش تعیین شده اجراء می‌شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینكه مترو محل عبور و تردد و نه محل ایستادن و ماندن است، برنامه‌های آموزشی مترو چگونه طراحی می‌شود؟ اظهار‌کرد: به جهت اثربخشی حداكثری برنامه‌های اجرا شده باید شاخص‌هایی چون قالب اجراء، زمان مناسب اجرا و انتخاب زبان جذاب اجرا متناسب با موضوع و رده سنی و... را در نظر گرفت تا مسافران با مشاهده چند لحظه از كارهای پویا (از قبیل جشن، تئاتر، سرود، پرده خوانی و...) به منظور تأمین نیاز فرهنگی خود با دلبستگی تا پایان مراسم را دنبال كنند.

مسافران به طور میانگین، 22 دقیقه در قطارها مهمان ما هستند

وی افزود: اما در مورد فعالیت‌های غیرپویا (از قبیل بنر ایستگاهی، كتیبه‌های داخل قطار، نمایشگرهای قطار و...) مسئله متفاوت است و مسافران به طور میانگین 22 دقیقه در قطارها مهمان ما هستند كه با در نظر گرفتن شاخص‌های دیگری همچون جذابیت بصری طرح‌ها، لطافت و ظرافت نوشتاری آنها و... می‌توان لبخند رضایت را از آنها دریافت‌ کرد.

برنامه متروی تهران برای کاهش تنش‌های مسافران 

مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این سؤال که آیا متروی تهران برنامه‌ای برای کاهش تنش‌های مسافران مترو دارد؟ گفت: با هدف ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان و با رویکرد سرعت، ایمنی، دقت و سلامت معاونت فرهنگی و اجتماعی شركت بهره برداری متروی تهران وحومه با بهره‌مندی از فضاسازی موثر در قالب مؤلفه‌های ادبی و هنری در خصوص آموزش‌های شهروندی از جمله: رعایت نظافت، رعایت حق تقدم در هنگام سوار و پیاده شدن، عدم ورود بارهای حجیم به داخل واگن‌ها و... تلاش می‌کند در كاهش تنش‌های مسافران گام‌های مفیدی بردارد. همچنین با اجرای ویژه برنامه‌های شاد و متنوع در قالب جشن، اجرای موسیقی‌های اقوام ایرانی و ... نشاط اجتماعی را در فضای ایستگاهی ایجاد کند.  

 نوبخت در پاسخ به این سؤال که عملكرد ماموران مترو نقش مهمی در كاهش تنش مسافران می‌تواند داشته باشد، آیا برنامه‌های فرهنگی – آموزشی برای ماموران مترو دارید؟ گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی با اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی برای پرسنل و خانواده‌های آنها سعی در ایجاد فضای فرهنگی و آرام در سطح خانواده پرسنل دارد كه این خود آرامش و سعه صدر را در محیط كار تسری می‌دهد و این آرامش خانوادگی مسلماً تاثیر به سزایی در شكیبایی و آرامش پرسنل ایجاد می‌كند و در نتیجه در برخورد با مسافرین هم مؤثر خواهد‌ بود. ضمن اینكه تمامی پرسنل شركت بهره برداری مترو در بدو استخدام دورهای تكریم ارباب رجوع را دیده و در طی خدمت هم به صورت دوره ای این آموزش ها را  می گذرانند.

وی ادامه داد: همچنین انتشار ویژه نامه‌های رفتاری و اخلاقی (با استفاده از مؤلفه‌های هنری) در سطح پرسنل از دیگر طرح‌های در دست برنامه‌ریزی است، همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی بانی جشنواره‌ها و جشن‌های مناسبتی بین پرسنل و خانواده هاست.

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این سؤال که با توجه به حضور گسترده بچه‌های كار و خیابانی در متروی تهران، برای كمك به این كودكان چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ گفت: با توجه به تقسیم بندی آسیب‌های حوزه اجتماعی، وظیفه ساماندهی كودكان كار با سازمان بهزیستی و سازمان‌های متولی دیگر است. ولی شهرداری تهران با توجه به توان و ظرفیت‌ها به سازمان بهزیستی كمك می‌کند در همین راستا با همكاری سازمان خدمات اجتماعی در گذشته در پایگاه‌های خدمات اجتماعی كه در دو ایستگاه امام خمینی(ره) و صادقیه ایجاد شده بود نسبت به شناسایی و ارجاع این کودکان به مراكز ذی صلاح اقدامات لازم انجام شد. 

وی افزود: درحال حاضر حضور كودكان كار دستفروش در مترو مشهود است كه مقدمات مطالعه و پژوهش برای انجام یك طرح در حوزه دستفروشی در حال انجام است، البته زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه گاهاً موجب تاخیر در اقدام برای این گونه طرح‌ها است.

 انتهای پیام

captcha