آغاز رویکرد جدید بزرگ‌ترین وبگاه حدیثی شیعه
کد خبر: 3739372
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

آغاز رویکرد جدید بزرگ‌ترین وبگاه حدیثی شیعه

گروه فناوری اطلاعات ــ جامع الاحادیث بزرگ‌ترین وبگاه حدیثی شیعه است که جهت تسهیل فعالیت‌های پژوهشی علاقمندان و متخصصان حدیث، با رویکرد جدید فعالیت می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با هدف ترویج علوم حدیث و با رویکردی جدید، پایگاه جامع نورالاحادیث را طراحی و با امکانات و قابلیت‎های فنی و پژوهشی جدید در اخیتار عموم علاقه‌مندان قرار داد.

پایگاه جامع الاحادیث با نشانی noorhadith.ir شامل کامل‌ترین مجموعه احادیث شیعه و برگرفته از ۱۹۹ عنوان کتاب در قالب بیش از ۳۹۳ هزار حدیث به همراه مجموعه کاملی از اطلاعات مرتبط با هر حدیث که بخش زیادی از این اطلاعات، برای اولین بار به صورت منسجم عرضه می‌شود.

مخاطبان این پایگاه محققان و حدیث‌پژوهان هستند که قابلیت‌هایی را ازجمله تشکیل پرونده حدیث شامل ترجمه، شرح، احادیث باب، احادیث مرتبط (لفظی و معنایی)، اطلاعات سندی، موارد استناد کتب علوم اسلامی به این حدیث، امکان تهیه فهرست غیر تکراری از احادیث شیعه، تهیه فهرست ماشینی از احادیث دارای شباهت زیاد، کاهش تعداد غیر تکراری احادیث به حدود نصف و تشکیل پرونده جامع از اطلاعات مربوط به یک حدیث در اختیار خواهند داشت.

امکان مقایسه احادیث و نسخه‌های آنها، ارتباط احادیث، ترجمه‌ها و شروح به متن اصلی کتاب در نورلایب، امکان فیلتر احادیث بر اساس نام کتاب، قرن تالیف کتاب، نام معصوم، داشتن ترجمه و شرح، طول حدیث، امکان شخصی‌سازی فضای سایت شامل، برچست‌گذاری، احادیث منتخب، مشاهده تاریخچه جست‌وجو، تشکیل کتابخانه شخصی از دیگر امکانات این سایت است.

امکان مشارکت کاربران در تولید اطلاعات شامل ترجمه، شرح، نقد و نظر در ارتباط با سایر ترجمه‌ها و شروح، امکان مشارکت کاربران در تولید اطلاعات شامل ترجمه، شرح، نقد و نظر در ارتباط با سایر ترجمه‌ها و شروح نیز دیگر قابلی‌های این برنامه به حساب می‌آید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های وب‌گاه که آن را از نسخه‌های مختلف نرم‌افزار جامع الاحادیث متمایز می‌سازد حدیث محوری در شیوه‌ی عرضه است. در این وب‌گاه به جای عرضه کتابها، فهرستی از احادیث اهل بیت (ع) از کتاب‌های حدیثی استخراج و ارائه شده است.

کاربران می‌توانند فهرست کامل احادیث را به صورت دلخواه محدود کنند. به عنوان مثال کاربر می‌تواند در کتاب کافی، در میان احادیث دارای ترجمه، مشروط بر این که روایت از امام صادق علیه السلام باشد، و اندازه روایت طولانی‌تر از دو خط نباشد، احادیث مشتمل بر کلمه یا عبارت مورد جستجوی خود را مشاهده نموده به ترجمه‌ها، شروح و سایر اطلاعات پیرامون این احادیث دست یابد. شما می‌توانید برای مشاهده و ورد به این سایت اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha