پیشرفت‌های ما زنگ‌خطر را برای دشمن به صدا درآورد
کد خبر: 3739380
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
در نشست مردمی شنبه‌های انقلاب عنوان شد:

پیشرفت‌های ما زنگ‌خطر را برای دشمن به صدا درآورد

گروه جامعه ــ در هجدهمین نشست مردمی شنبه‌های انقلاب بر دستاورهای 40 ساله انقلاب در حوزه‌های رفاهی و سلامت تأکید و عنوان شد: بسیاری از پیشرفت‌های ما موجب شد، که زنگ خطر برای دشمن به وجود آمده و تحریم‌ها را شروع کنند.

معجزه‌های انقلاب در سلامت و رفاهبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ هجدهمین نشست مردمی شنبه‌های انقلاب امروز ۲۷ مردادماه، در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به بیان پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب در حوزه‌های رفاهی پرداخت و اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و تقریبا بسیاری از زیرساخت‌های خود را از دست دادیم که بازسازی آن عموما ۲۰ سال طول می‌کشد، اما ما در کمتر از ۲۰ سال بازسازی خود را انجام دادیم.

وی افزود: بسیاری از پیشرفت‌های ما موجب شد، که زنگ خطر برای دشمن به وجود آمده و تحریم‌ها را شروع کنند، اما علی‌رغم همه این‌ها ما توانستیم بسیاری از کمبود‌ها را جبران کنیم. بخشی از پیشرفت‌های ما حاصل ساماندهی قوی نیرو‌های خود بود و چه بسا که اگر تعداد ۲۷۰ هزار نیروی متخصصی را که به عنوان شهید تقدیم کردیم الان زنده بودند پیشرفت‌های بیشتری نیز داشتیم.
 
وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شاخص‌های اجتماعی در کشور‌های دنیا ۱۸ تا ۲۳ عدد هستند، گفت: این شاخص‌ها شامل امید به زندگی، میزان فقر و ... است، در برخی از کشور‌ها و رسانه‌های آنان با پررنگ نشان دادن میزان فقر سعی دارند ایران را یک کشور فقرزده معرفی کنند، اما اگر تمامی شاخص‌ها را در کنار یکدیگر بگذاریم می‌بینیم که در بسیاری از شاخص‌ها به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم.
 
مصری ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم دنیا در زمینه رفاه اجتماعی، میزان امید به زندگی است، پیش از انقلاب با ۵۵ سال امید به زندگی در جهان رتبه 142 را داشتیم و امروز این میزان به ۷۶ سال و رتبه ۶۳ رسیده است. ۹۱ درصد شهر‌ها و روستا‌های کشور آب آشامیدنی داشته و تقریبا ۹۰ درصد شهر‌ها و روستا‌ها دارای گاز هستند، از سوی دیگر ۸۵ درصد شهر‌ها و روستا‌های کشور از شبکه بهداشت و درمان برخوردار هستند و در ۹۱ شهر و روستای کشور شبکه‌های تلفنی فعال بوده و در حال حاضر ۱۲۵ میلیون شبکه تلفن در کشور وجود دارد.
 
در ادامه این نشست محمود افشار، دبیر ستاد شنبه‌های انقلاب به تشریح شاخص‌های سلامت پس از انقلاب پرداخت و اظهار کرد: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در سلامت دسترسی به امکانات اولیه است. موضوع بسیار مهم این بود که در گذشته به پزشکان خارجی وابسته بودیم، اما در حال حاضر به عنوان یکی از کشور‌های برتر در حوزه دسترسی به امکانات پزشکی مطرح هستیم.

وی افزود: پس از انقلاب با بالاترین کیفیت خدمات پزشکی ارائه می‌شود و تعداد قابل توجهی بیمار از این خدمات بهره مند می‌شوند. در موضوع بیماری‌های واگیر نیز تلفات بسیاری در گذشته داشتیم که در حال حاضر بعضی از این بیماری‌ها را ریشه کن کرده‌ایم و دیگر با برخی بیماری‌ها همچون وبا و فلج اطفال روبرو نیستیم.
 
افشار تأمین دارو در کشور را یکی از موضوعات مهم در کشور دانست و عنوان کرد: بخش زیادی بالغ بر ٩٧ درصد از دارو‌های مورد نیاز ما در داخل تولید می‌شود، این در حالی بود که پیش از انقلاب حتی دارو‌های بدون نسخه هم در خارج از کشور تولید می‌شد.
 
وی ادامه داد: موضوع نگران کننده دیگر قبل از انقلاب عفونت‌های دوره بارداری بود که در گذشته تلفات بسیاری می‌داد و خوشبختانه امروز این بیماری تا حد زیادی کنترل شده و در زمینه ناباروری مؤسسه رویان امروز جزو مراکز تراز اول دنیا است و در کنار نازایی خدمات بسیار مورد توجه دیگری را ارائه می‌دهد. حضور اورژانس‌ها به ویژه در حوادث و سوانح از جمله موضوعات مهم در حوزه سلامت دنیا است که ما امروز از این نعمت برخورداریم و حضور عالمانه در حوادث، سوانح و بلایای طبیعی داریم.

احمد اسفندیاری، رئیس اسبق سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به تشریح وضعیت خدمات رفاهی به گروه‌های اجتماعی نیازمند حمایت پرداخت و تصریح کرد: قوانینی داریم که جزو پیشرفته‌ترین قوانین حمایتی از معلولین و جانبازان در جهان است.
 
رئیس اسبق سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مناسب سازی جامعه برای حضور معلولین یکی از دستاورد‌های ما است که حضور معلولین و سالمندان و جانبازان را برای حضور در جامعه آسان کرده و از جمله کشور‌هایی هستیم که قانون به کارگیری معلولان در ارگان‌های دولتی داریم.
 
وی افزود: دسترسی معلولین به بیش از دو هزار مرکز ارائه خدمات اجتماعی و توانبخشی به مردم نیز بخش دیگری از خدمات به معلولان و جانبازان است؛ اورژانس اجتماعی نیز چند سالی است در کشور راه‌ افتاده است، پیشرفت خوبی را داشته و در جایگاه مطلوبی قرار گرفته‌ایم. در رابطه با مسکن معلولین و زنان سرپرست خانوار اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، زنان سهم قابل توجهی در راه‌اندازی و اداره مراکز امور خیریه داشته‌اند، این حضور مرهون انقلاب اسلامی است.
 
وی یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که پس از انقلاب در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر ایجاد شدند در دنیا نظیر ندارند، این‌ها بخش کوچکی از خدمات است که از ابتدای انقلاب به مردم جامعه ارائه شد است.
 
در ادامه این نشست محمدحسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه نظام بیمه ما در دنیا بی نظیر است؛ گفت: نظام بهداشت و درمان کشورمان پس از انقلاب با یک معجزه همراه شد و ما به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان حتی پزشک خارجی داشته‌ایم و اغلب پزشکان ما خارجی بودند؛ در گذشته در جایی قرار داشتیم که بسیاری از روستا‌های ما با کلمه بهداشت و درمان آشنایی نداشتند ولی پس از انقلاب این مشکلات مرتفع شد و الان در جایگاهی هستیم که حداقل در بخش بهداشت و درمان همه امکانات مورد نیاز را برای خدمات مطلوب داریم و در طول انقلاب در نقاط مختلف کشور امکانات پزشکی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی پس از انقلاب در همه ابعاد معجزه کرده است، گفت: در مقابل جهان به تنهایی ایستادیم و با کمک مردم و حاکمیت در این مبارزه نابرابر کاری کردیم که تاریخ در آینده قضاوت خواهد کرد.
 
طریقت منفرد عنوان کرد: امیدوارم ورود مردم به صحنه برای احقاق حقوق خود به همراه افزایش بصیرت و دانش در انتخاب مسئولان، سبب شود تا بتواند افرادی لایق و با صلاحیت را برگزینند تا همچنان جامعه به نحوی مطلوب اداره شود و کماکان برای حفظ استقلال در برابر توطئه‌ها و استکبار در تلاش باشیم.
 
انتهای پیام
captcha