برگزاری نخستین دوره «مدیریت مسجد» برای ۱۵۰۰ امام جماعت
کد خبر: 3739391
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

برگزاری نخستین دوره «مدیریت مسجد» برای ۱۵۰۰ امام جماعت

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: نخستین دوره «مدیریت مسجد» برای ۱۵۰۰ نفر از ائمه جماعات استان تهران برگزار می‌‌شود.

 

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: حجت‌الاسلام علی نوری معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره جزئیات برگزاری اولین دوره تخصصی مدیریت مسجد اظهار داشت: یکی از راهبردهایی که مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش هدایت و برنامه‌ریزی مساجد استان تهران دارد، راهبرد توانمندسازی کارگزاران مسجد است.

وی افزود: کارگزاران مسجد که اعضای هیأت امنا، خدام و امامان جماعت هستند، در سلسله برنامه‌های آموزشی مرکز می‌گنجند. قطعاً امامان جماعت مساجد را می‌توان جزو دسته اصلی کارگزاران مسجدی دانست و بر همین اساس نیز خدمات و برنامه‌های مختلفی از سال‌های گذشته تا کنون برای این جامعه هدف برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به طرح‌هایی که تا کنون در معاونت متبوع خود برای کارگزاران مسجدی اجرایی شده است، بیان داشت: «طرح فیضیه»، «طرح هادیان»، «طرح تعالی مختص به خانواده‌های کارگزاران مسجدی» از مجموعه و خدمات و برنامه‌ریزی‌هایی است که تا کنون به مرحله اجرا رسیده است.

برگزاری «دوره تخصصی مدیریت مسجد» برای هزار و ۵۰۰ نفر از ائمه جماعات

وی با تشریح کارویژه مرکز رسیدگی به امور مساجد برای سال جاری بیان داشت: قرار بر این شد که مجموعه دانش مدیریتی تبیین شده به صورت تجمیعی، نظام‌مند و یکپارچه برای ائمه جماعات استان تهران آموزش داده شود. بر همین اساس دوره‌ای با نام «دوره تخصصی مدیریت مسجد» طراحی شد تا در ذیل آن با هدف؛ تذکر، تعلم، سازماندهی، سجنش و ارزبابی و همچنین تکریم بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم.

حجت‌الاسلام نوری درباره جامعه هدف دوره تخصصی مدیریت مسجد ابراز داشت: این دوره برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از ائمه جماعات استان تهران برنامه‌ریزی شده است. در انتخاب ائمه جماعات نیز به سه مؤلفه امامان جماعت جوان (کمتر از ۴۰ سال)، ائمه جماعاتی که در سال جاری حکم آن‌ها تمدید می‌شود و همچنین امامان جماعت مساجد محوری و اصلی، توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه در هر دوره قریب به ۱۵۰ نفر پذیرش می‌شوند و تعداد کل دوره‌ها نیز ۱۰ مرحله دو روزه است، گفت: خط و محور اصلی دوره‌ها ذیل موضوع برنامه‌ریزی تعریف شده است. ائمه جماعات نیز در سه کلاس با عناوین «اصول برنامه‌ریزی»، «مسأله شناسی و رصد» و «خلاقیت و برنامه‌ریزی» با محتوای از پیش تعیین شده برای آن ها آشنا می‌شوند.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: کاربرگی در حاشیه دوره‌ها در اختیار ائمه جماعات قرار می‌گیرد تا بر اساس آن‌ها بتوانند به صورت تمرینی اقدام به برنامه‌نویسی در سال جاری و برای مساجد متبوع خود کنند. در انتهای هر دوره نیز تصمیم داریم تمامی کاربرگ‌های تجمیع شده را مورد داوری و ارزیابی قرار دهیم و از آثار منتخب تجلیل به عمل بیاوریم.

وی درباره شاخصه تذکر در امر مدیریت مسجدی نیز ادامه داد: تلاش کرده‌ایم در مباحث اخلاقی نیز به امامان جماعت مساجد محتوای مطلوب ارائه دهیم و بر همین اساس نیز در حاشیه دوره‌ها از دروس اخلاق اساتیدی همچون؛ حضرات آیات صفایی بوشهری، شب زنده‌دار، حسینی همدانی، صدیقی و دیگر اساتید برجسته حوزوی بهره خواهیم گرفت.

حجت الاسلام نوری بر لزوم بصیرت افزایی و همچنین ارتقای سطح دانش سیاسی ائمه جماعات تاکید کرد و گفت: اساتیدی همچمون حجج اسلام مهدی طائب، آقایی، مصلحی و آقای صفاری هرندی و تنی چند از افراد برجسته حوزه سیاسی ائمه جماعات را با مسائل روز و همچنین آگاهی از فتنه‌های پیش‌رو آگاه خواهند کرد.

ارائه رشته درس خدمت در مساجد در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی

وی بحث مسجد طراز انقلاب اسلامی را بسیار مهم دانست و افزود: برای تببین شاخصه‌های مسجد طراز انقلاب اسلامی از ظرفیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد بهره گرفته‌ایم و این مبحث را حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برای امامان جماعت ماسجد تبیین و تشریح خواهند کرد.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد تقویت نیروی جسمانی ائمه جماعات را همطراز با نیروی فکر آن‌ها دانست و تأکید کرد: در برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دوره‌ها به جهت افزایش روحیه نشاط مهمترین بخش از کارگزاران مسجدی تصمیم گرفته‌ایم فعالیت‌های متنوع ورزشی را نیز برای این افراد در اردوهای دو روزه جاری اجرایی کنیم.

وی توجه به مسایل بنیادین فرهنگی را از دیگر برنامه‌های دوره جاری اعلام کرد و ابراز داشت: در هر دوره بنا داریم در یک شب فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» را برای ائمه جماعات به اکران بگذاریم تا آن‌ها را با آخرین اثر فاخر در حوزه دفاع مقدس و همچنین مسایل فرهنگی آشنا سازیم. در هر دوره تمامی اعضای شرکت‌کننده می‌توانند با هماهنگی‌های از پیش انجام شده از بیانات و همچنین نماز در معیت آیت‌الله جوادی آملی بهره بگیرند.

نوری در پایان در پاسخ به سوال دیگری با مضمون اینکه آیا احتمال دارد دوره‌های تخصصی طراحی شده با همکاری فضاهای آکادمیک در مراکزی همچون دانشگاه علمی کاربردی تدریس شود، اظهار داشت: درس خدمت در مساجد هم اکنون در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی در حال تدریس است، اما موضوع تخصصی مدیریت مساجد بیشتر مورد توجه ائمه جماعات ذیل مرکز رسیدگی به امور مساجد قرار می‌گیرد و به نظر نمی‌رسد به این زودی این موضوع در فضاهای آکادمیک تدریس شود.

انتهای پیام

captcha