باز بر ابهامات صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی افزوده شد/ نبش قبر گذشته
کد خبر: 3739463
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

باز بر ابهامات صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی افزوده شد/ نبش قبر گذشته

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ ماه‌هاست که از صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی می‌گذرد، اما مطلع شدیم پیرو‌ نامه‌ای از سوی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواستار برگرداندن آن به حالت گذشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ با وجود به سرانجام نرسیدن داستان طولانی ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور و پیگیری‌های زیاد مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و پیگیری‌های ایکنا و کشاکش این موضوع، امروز شاهد انتشار خبر دیگری بودیم مبنی بر اینکه روند صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی پس از حدود یک سال‌ونیم که باید توسط «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» انجام می‌شد، مجدد دچار تغییر می‌شود!

مطلع شدیم طی نامه‌‌ای از سوی عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وی خواستار برگرداندن فرآیندهای صدور مجوزهای مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت مانند روال قبل و منطبق بر ضوابط و مقررات تأسیس مؤسسات و کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی شدند.
در بخشی از این نامه آمده است؛ «متعاقب اجرای راهبرد تسهیل فرآیند‌های ارائه خدمات و صدور مجوز‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب نهایی نتایج و راهکارهای حاصل از این بررسی‌ها در جلسه مورخ هشتم مردادماه 1397 شورای معاونان وزارت متبوع که طی ابلاغیه شماره 97/301003 مورخ 17 مردادماه 1397 به این معاونت ابلاغ شده همچنین با توجه به گزارش مشترک دفتر امور حقوقی و مالکیت معنوی و همچنین دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر غیرقانونی تلقی شدن مصوبه شماره 93/18905 شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با عنایت به اجرایی شدن برنامه تجمیع فرآیندهای صدور کلیه مجوزهای مؤسسات فرهنگی (در همه گرایش‌ها) در درگاه جامع صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد موضوع صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت مانند روال قبل و منطبق بر ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات و کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آنها مصوب جلسه مورخ 27 شهریورماه 75 شورای عالی انقلاب فرهنگی در معاونت قرآن و عترت صورت پذیرد و اجرای آیین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن متوقف شود.
شایان ذکر است موضوع عدم رعایت الزامات قانونی مصوبه مذکور قبلا طی نامه شماره 96/113077 توسط وزیر محترم وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ چهارم اردیبهشت 1396 طی نامه‌ای جداگانه به رئیس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام شده است».

باز هم بر ابهامات صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی افزوده شد/ نبش قبر گذشته

اما مسئولان مؤسسات قرآنی خوب است خبر دیگری را نیز بدانند و آن برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به تاریخ پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، 25 و 26 مردادماه در مشهد مقدس است.

گزارش‌ها حاکی است؛ سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره این اتحادیه با اشاره به گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این اتحادیه و نخستین مجمع آن در اوایل دهه 80 گفت: طی آن زمان با جمعیتی حدود 20 نفر و با 14 مؤسسه ثبت شده، مجمع عمومی برگزار شد، اما امروز پس از گذشت حدود 15 سال به نقطه‌ حاضر رسیده‌ایم. به‌گونه‌ای که مجبور هستیم به هر استان براساس محدودیت، سهمیه‌ برای حضور در مجمع عمومی اعلام کنیم.
وی در بخش دیگر از این ارائه گزارش، ادامه داد: امروزه مجموعه فعالان مردمی به عنوان نمایندگان مؤسسات و فعالان قرآنی بخش مردمی در بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره مسائل قرآنی کشور یعنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شش کرسی دارند، چیزی در حدود 15 درصد اعضای شورای توسعه به گونه‌ای که در کنار وزرا و رؤسای سازمان‌های بزرگ حق رأی دارند و این دستاوردها در سایه مجاهد‌ت‌های دوستان شما به‌دست آمده است و حفظ جایگاه و استقلال رأی مؤسسات مردمی حاصل این تلاش‌ها است. حتی تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اگر با پافشاری اتحادیه تشکل‌ها در سال 85 و مکاتبات آن با رئیس جمهور وقت نبود، شاید شورای توسعه نیز شکل نمی‌‌گرفت.
وی در ادامه درباره فرآیند ادغام اتحادیه‌های کشوری و نظرات موافق و مخالفی که در مجامع گذشته این اتحادیه با آن روبرو بودند، عنوان کرد: بسیاری از اعضای مجمع عمومی اتحادیه‌ تشکل‌ها حتی بر این اعتقاد بودند که دو اتحادیه به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند. اما من قول دادم و تلاش کردم که روند سالم، عادلانه، منصفانه و روبه رشدی را اتحادیه مشترک داشته باشد.
سرابی در بخش دیگری با اشاره به گزارش روند ادغام که در حدود یکسال از مراحل اجرایی آن گذشته است، عنوان کرد: پیگر روند ادغام اتحادیه به صورت سالم، عادلانه و منصفانه بوده‌ایم. در رابطه با پیگیری روند ادغام، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته‌ایم. چنانکه باید هیئت رسیدگی شکل می‌گرفت تا فرآیند ادغام را شکل می‌داد و حدود دو سال و پس از گذشتن از چالش دبیر و دبیرخانه، هیئت رسیدگی فعالیتش را آغاز بکار کرد که پس از یکسال تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط، آیین‌نامه‌ها در شورای توسعه تصویب و به‌روزرسانی شد تا اینکه بتوانیم به ادغام برسیم.
وی ادامه داد: برای شروع ادغام اتحادیه قرآنی کشور، کلیات اساسنامه آن با موارد اختلافی به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور رسید و سپس برای اعلام نظر نهایی درباره موارد اختلافی به هیئت رسیدگی ارجاع شد و در ادامه پس از اعلام نظر نهایی برای تصویب نهایی به شورای توسعه فرستاده شد تا ثبت نهایی شود. اما از سوی دیگر برای ادغام اتحادیه‌های استانی نیز مقرر شد دو اتحادیه پیش‌نویسی از اساسنامه اتحادیه‌های استانی را تهیه و به هیئت رسیدگی تحویل دهند، سپس به شورای توسعه فرهنگ قرآنی داده شد که پس از چند ماه اساسنامه نهایی شد که بر مبنای آن ادغام در اتحادیه‌های استانی کلید خورد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در بخش دیگر این سخنان اظهار کرد: اما اسم آن ادغام اتحادیه‌های استانی بود، اما از لحاظ حقوقی قرار بر این بود، چون اتحادیه تشکل‌ها در استان‌ها تابع ثبت کشوری بودند و ثبت مستقل نداشته‌اند و اتحادیه مؤسسات در استان‌ها ثبت مستقل داشته‌اند، شکلی پیش‌بینی شد تا مؤسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد در مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات شرکت کنند و انتخابات انجام و سپس تغییر اساسنامه قبلی به جدید در اتحادیه مؤسسات به ثبت برسد که این امر در استان‌ها انجام شد.
وی به موارد اختلافی با هیئت رسیدگی، چون تعجیل در روند ادغام اتحادیه‌های استانی در هر هفته سه استان، عدم موافقت بر حضور مؤسساتی که دارای موافقت اصولی فعالیت از سوی وزارت ارشاد هستند، اما هنوز پروانه فعالیت دریافت نکرده‌اند در مجمع عمومی استان‌ها؛ تشکیل کمیته بی‌طرف برای اجرایی کردن فرآیند ادغام در ابتدا با حضور سه نماینده، اشاره کرد.

سرابی در بخش دیگری از گفته‌‌هایش با اشاره به موارد اختلافی که در برخی از استان‌ها چون کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی به وجود آمد و در انتخابات استان تهران به اوج رسید، عنوان کرد: اما در ادغام اتحادیه کشوری با مواردی چون تعداد اعضای حاضر از استان‌ها در مجمع عمومی که با تصویب حداقل پنج نفر و حداکثر 20 نفر، همچنین شرایط کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی که فقط شامل اعضای مجمع عمومی استان‌ها می‌شود و نه دیگر مؤسسات استان‌ها، مخالفت کردیم که از سوی سازمان دارالقرآن و هیئت رسیدگی با بی‌توجهی به اعتراضات روبرو شدیم.
وی همچنین به مطالبات 9 گانه اخیر مدیران عامل اتحادیه در جلسه 20 تیرماه 97 نیز اشاره کرد و گفت: این پیش‌نویس از قبل تهیه شده بود که آنها امضا کردند که طی آن خواستار تغییر نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی شدند که این امر نیز انجام شد.
به گزارش ایکنا، به نظر می‌رسد که بازگو کردن چنین مواردی که به دلسرد کردن مسئولان مؤسسات و خانه‌های قرآنی می‌انجامد و راه آنها را با سردرگمی همراه می‌کند، دیگر صلاح نیست و بهتر است حال که زمان به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور است، دست از این حرف‌ها برداشته و پس از گذشت سال‌ها بحث درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی به دنبال عمل بود، نبش قبر گذشته را نکنیم و اگر اعتراضی بوده است، باید در جای خود مطرح می‌شد و از همان ابتدا طی روند ادغام در اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها، بیان می‌شد؛ حال که موعد رسیدن و ایستادن در پله آخر و آن هم ادغام اتحادیه قرآنی کشور است.

چنانکه ایکنا هم علاوه بر پیگیری‌های مکرر ادغام اتحادیه‌ها قرآنی و همچنین برپایی نشست «بررسی روند اتحادیه مدغم قرآنی در استان‌ها» با حضور مسئولان قرآنی و دستگا‌ه‌های مرتبط در این حوزه خواستار به سرانجام رسیدن این امر و مطالبات مدیران‌عامل اتحادیه‌ها و همچنین مدیران تشکل‌های قرآنی ـ مردمی شد.
ایکنا آماده انعکاس نظرات پیرامون این گزارش است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۷:۱۷
0
0
بسمه تعالی
حرمت امامزاده به متولی است. وقتی هر دو بزرگوار که متولی امور شورای توسعه هستند چنین مواجهه ای دارند از بقیه چه انتظاری هست؟
محمد افراشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۵:۰۴
0
0
واقعاً تعجب آور است. این همه زحمت و هزینه منابع و صرف انرژی و .... همه و همه یعنی هیچ؟ آیا شما تربیت یافته قرآن هستید؟ اگر سایر اقشار جامعه این موضوع را بدانند چه خواهند گفت؟ این همه شور و امید مؤسسات برای بهتر شدن اوضاع و حذف موازی کاری ها و حضور در انتخابات اتحادیه ها در یک ساعت به هدر رفت؟ خدا و پیامبر و قبر و سئوال و جوابی هست یا نه؟ مدیران قرآنی، چه می کنید؟ بخدا باید جواب بدهید.
یحیی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۸:۰۳
0
0
با سلام ، دو سال به همین منوال با بی برنامه گی در دبیرخانه هیئت رسیدگی اتلاف وقت شد. دو سال اتلاف وقت به نظر کافی باشه. باید این وضعیت هر چه سریع تر متوقف شود. به نظر من دبیرخانه مشترک هیئت رسیدگی کارنامه قبولی نگرفت. با وضعیت موجود ، توقف فعالیت دبیرخانه مشترک هیئت رسیدگی بهترین تصمیم است. دو سال سرگردانی مؤسسات قرآنی کشور و ...
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۶:۴۰
0
0
با سلام
وقت بخیر، خبر سوخت شد و همه عالم و آدم فهمیدند ولی نظراتی که سه روز پیش داده بودیم همچنان در انتظار بررسی است!! خبر نداشتیم که نظراتمان آنقدر ثقیل و پیچیده است که روزها کارشناسان خبره آن خبرگزاری باید آن را کارشناسی کنند تا ببینند صلاح است بعنوان نظرات بینندگان درج شود یا خیر!! خسته نباشید!
captcha