مسئولیت همگانی در رهایی ازدواج از قید زنجیرهای جاهلی/ به رخ کشیدن ثروت‌ها؛ از سنت‌های غلط ازدواج
کد خبر: 3739474
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
آمنه لطفیان سرگزی:

مسئولیت همگانی در رهایی ازدواج از قید زنجیرهای جاهلی/ به رخ کشیدن ثروت‌ها؛ از سنت‌های غلط ازدواج

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی با بیان اینکه ازدواج جنبه‌ای قدسی دارد و این قداست را نباید با فرهنگ غلط از آن گرفت، گفت: همه باید به میدان بیایند و این سنت الهی و آسمانی را از قید و بند زنجیرهای جاهلی نجات بخشند و میدان زندگی را برای خوشبختی جوانان هموار کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفتمان دینی «حیات طیبه از دیدگاه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه» با حضور جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی صبح دیروز، 27 مردادماه در شبستان مسجد مقدس جمکران با همکاری دارالقرآن آیت‌الله سیدجواد حسینی تبریزی خامنه‌ای برگزار شد.
آمنه لطفیان سرگزی، مدیر کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی در این گفتمان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، گفت: ما در مشكلات باید به ملت متوسل بشویم؛ ملتى كه بحمدالله مهیا براى كمک و فداكارى بوده و هستند. اگر مردم پشتیبان حكومتى باشند، آن حكومت سقوط ندارد.
وی افزود: یكى از ریشه‌‏هاى مشكلات اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى كشور، كاهش تقواى الهى است. از نگاه امام سجاد(ع) که بهترین سرمشق بخشش و فروتنی هستند، تقوا نیرویى درونى است كه انسان را از همه ‏آفات و معاصى نگه مى‌‏دارد و او را در برابر لغزش‏‌ها محكم و استوار می‌کند. به تعبیر آیت‌الله یحیی انصاری دارابی، تقوا در همه ‏شئون زندگى، به‌‏ویژه مسائل سیاسى و ادارى جامعه، بسیار كارساز است و دولت‏‌مردى كه از آن برخوردار باشد، در مقابل لغزش‏‌هایى چون خیانت به نظام و مردم، دست‏‌اندازى به بيت‌‏المال، رشوه‌‌خوارى، كم‏‌كارى و بى‌‏توجهى مقاوم خواهد بود.
لطفیان سرگزی با اشاره به ازدواج جوانان، گفت: عروسی شیرین، آن عروسی‌ای نیست که در آن خیلی هزینه ‌و اسراف ‌شود. عروسی شیرین، عروسی صمیمانه است. صمیمانه که بود، عروسی شیرین می‌شود ولو مختصر باشد. یک اتاق دو اتاق توی خانه، قوم و خویش، دوست و آشنا و رفیق دور هم بنشینند، این می‌شود عروسی. این میهمانی‌های مفصل و سالن‌های آن‌چنانی یا در هتل‌ها، خرج‌های زیاد، جنس‌های گران برای میهمانی، اینها هیچ مناسب نیست. نمی‌گویم ازدواج را باطل می‌کند، نه! ازدواج درست است. اما اینها محیط جامعه و محیط زندگی را تلخ می‌کند.
مدرس مرکز تخصصی نماز کشور مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین، تجملات، اسراف، خرید از مکان‌های معروف، برگزاری مراسم در سالن‌های پرخرج، تهیه لباس عروس گران قیمت و به رخ کشیدن ثروت‌ها را از سنت‌های غلط ازدواج دانست و بر ازدواج آسان همچون ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) تأکید کرد.
وی بیان کرد: طبق تفسیر نور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی و تفسير نمونه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در سوره دهر، ازدواج یک جنبه‌ قدسی دارد؛ این قداست را نباید با این کارهای نامتعارف و فرهنگ غلط از آن گرفت. متأسفانه مهریه‌های سنگین به خیال اینکه می‌تواند پشتوانه حفظ خانواده و زوجیت باشد، تعیین می‌شود، در حالی که این‌جور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن مهریه امتناع می‌کند و به زندان می‌رود و در این اقدام، به زن چیزی نمی‌رسد جز اینکه کانون خانواده‌اش از هم متلاشی می‌شود.
لطفیان ادامه داد: اینکه در اسلام از حضرت امام حسین(ع) نقل شده که فرمودند ما دختران، خواهران و همسران‌مان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ و الّا می‌توانستند. خانواده‌های زیادی با نزدیک شدن به زمان ازدواج فرزندشان، به جای جشن و شادی، عزا می‌گیرند.
وی عنوان کرد: آسیب‌های فرهنگی، تربیتی و اخلاقی ناشی از تجرد طولانی‌مدت و تأخیر در ازدواج، غیر قابل محاسبه است. نتایج شوم یک شروع پر مشقت و پر دردسر، چه بسیار کام جوانان را در آغاز زندگی تلخ می‌کند. در این آفت بزرگ اجتماعی، همه مقصر هستیم و البته از همه بیشتر خانواده‌های متکلف باید در پیشگاه خداوند پاسخ‌گو باشند؛ در رفع این معضل خانمان‌سوز، همه باید به میدان بیایند و این سنت الهی و آسمانی را از قید و بند زنجیرهای جاهلی نجات بخشند و میدان زندگی را برای خوشبختی جوانان هموار کنند.
مدیر کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی گفت: رسانه‌های امروزی باید به صفاتی همچون درک سیاسی، درک انقلابی، مسئولیت‌پذیری، عمق‌نگری، اندیشه‌مندی، تحلیل‌گری و... متصف باشند تا بتوانند در حوزه جنگ نرم اثرگذار واقع شوند.
وی عنوان کرد: دعوت به نماز، دعوت به زیباترین جلوه‌های زندگی است، زیرا نماز فصلی از زندگی است که در آن انسان در برابر آفریننده و دارنده همه نیکی‌ها و زیبایی‌ها، به عرض نیازی عاشقانه می‌پردازد و بر عیار زیبایی و نیکی روان و دل خویش می‌افزاید.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha