ادغام آموزش علوم پزشکی کیفیت را فدای کمیت کرد/ دور شدن علم از تزکیه
کد خبر: 3739549
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
طریقت منفرد:

ادغام آموزش علوم پزشکی کیفیت را فدای کمیت کرد/ دور شدن علم از تزکیه

گروه سلامت ــ وزیر اسبق بهداشت با اشاره به ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت طی سال‌های دهه 60 گفت: این امر موجب شد تا کیفیت فدای کمیت شده و علم ما از تزکیه نفس دور شود.

محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ادغام آموزش علوم پزشکی در سال‌های دهه 60 اظهار کرد: به دلیل کمبود نیروی انسانی مجبور بودیم آموزش را در آن مقطع از نظر کمی گسترش بدهیم، به همین دلیل یکی از راهکار‌ها ادغام آن در وزارت بهداشت بود.

وی افزود: در تمام کشور‌های جهان وزارت علوم متولی آموزش عالی است، تمام مراکز آموزشی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی که توانایی آموزش را دارند باید از وزارت علوم مجوز بگیرند. در ایران، چون کسی از قانون تبعیت نمی‌کند و هر کسی خود را صاحب نظر می‌داند این همکاری ایجاد نشد و حاکمیت مجبور شد آموزش را به خود وزارت بهداری آن زمان بسپارد.

طریقت منفرد بیان کرد: این کار به لحاظ کمی به ما کمک کرد تا از حداکثر امکانات کشور برای آموزش علوم پزشکی استفاده کنیم، اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت و انحصار طلبی آموزش دهندگان کمیت فدای کیفیت شد و امروز به جایی رسیدیم که به قول مقام معظم رهبری علم ما حداقل در عرصه عمل با تزکیه همراه نیست.

وزیر سابق بهداشت ودرمان تأکید کرد: باید کاری کرد که اکثر کشور‌های جهان انجام دادند، جهان در بخش سلامت به ذی‌نفعان به ویژه به پزشکان اجازه نمی‌دهد در مدیریت بخش سلامت دخالت کنند، شما در هیچ کشور پیشرفته‌ای وزیر بهداشت پزشک پیدا نمی‌کنید.
 
وی با بیان اینکه خود من که وزیر بهداشت بودم و یک پزشک هم هستم، عنوان کرد: من خودم پزشک بودم، اما از اول انقلاب که ایران آمدم این حرف را زدم و هدف من این بود که آن چیزی در جهان حاکم است در ایران نیز انجام شود. اصلاح در هر گروهی توسط اعضای آن گروه مقدور است؛ باید برای حفظ شأن و منزلت پزشکان هم که بوده پزشکان را از رودررویی با مردم نجات دهیم.
 
وی افزود: مانند همه کشور‌های جهان باید مدیریت بخش سلامت که پیچیده‌ترین نوع مدیریت است را با مشارکت همه ذی‌نفعان اجتماعی که در رأس آن مردم و مصرف کنندگان خدمات قرار دارند اداره کنیم، این کار در دنیا انجام شده، در ایران هم باید این اتفاق بیافتد و تا زمانی که انجام نشود بزرگترین ظلم را به مردم اعمال می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha