زندگی امام محمدباقر(ع)؛ بهترین الگو برای جویندگان سعادت
کد خبر: 3739551
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴

زندگی امام محمدباقر(ع)؛ بهترین الگو برای جویندگان سعادت

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمام زندگی امام محمدباقر(ع) برای همه روزگاران بهترین الگو برای جویندگان سعادت است، گفت: به همین دلیل سیره عملی ایشان بزرگترین تأثیر علمی و عملی را بر جامعه خویش داشته است.

 زندگی امام محمد باقر(ع)؛ بهترین الگو برای جویندگان سعادت

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌خویی، استاد حوزه و دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تمام زندگی امام محمدباقر(ع) برای همه روزگاران بهترین الگو برای جویندگان سعادت است به همین دلیل سیره عملی ایشان بزرگترین تأثیر علمی و عملی را بر جامعه خویش داشته است.
قاسمی‌خویی افزود: امام محمدباقر(ع) با داشتن عائله سنگین و برخورداری از زندگی ساده و متوسط در بذل و بخشش از همگان پیشتازتر بود.
وی‌ دانش امام محمدباقر(ع) را از سرچشمه‏ وحی دانست و اظهار کرد: دانش امام باقر(ع) نیز همانند دیگر امامان از سرچشمه‏ وحی بود اما زمینه مراجعات وسیع دانش‌پ‍ژوهان و ابراز علم برای حضرت و فرزند گرامی شان امام جعفر صادق(ع) فراهم شد.
استاد حوزه و دانشگاه سمنان ادامه داد: تشکیل حلقه‌های درسی سنگین، احتجاجات، مناظرات و مباحثات امام محمدباقر(ع) با دانشمندان و مدعیان یکه‌تازی در میدان علم، همگان را به تواضع در پیشگاه علم آن حضرت وادار کرد.
قاسمی‌خویی از ویژگی‌های بارز امام محمد‌باقر(ع) گفت و یادآور شد: شخصیت علمی، اجتماعی، سیاسی اخلاقی و آفتاب وجود امام محمدباقر(ع) آن چنان خیره‌کننده بود که هیچکس را توان اغماض و انکار جامعیت و کمال ابعاد وجودی حضرتش نبود بلکه فرهیختگانی که فیض وجودش را درک کرده بودند.
وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: فضيلتی چون جهاد نيست و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نيست.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی ضمن بازگو کردن تبلور همه ویژگی‌های انسان کامل در وجود امام محمدباقر(ع) تأکید کرد: همه فضائل و ویژگی‌های انسان کامل در وجود امام محمدباقر(ع) متبلور بود. مرجعیت علمی و پاسخگویی به پرسش‌های مردم، عبادت و تهجد و شب‌زنده‌داری، کار و تلاش در اوج زهد و تقوا، حضور سازنده و مؤثر در جامعه، شکیبایی و بردباری در روابط اجتماعی، رسیدگی به محرومان، صمیمیت و محبت با دوستان، محبت و عاطفه نسبت به خانواده، رعایت حقوق و نیازهای روحی همسران، عدم تحمیل ایده‏‌های خویش بر همسران، رعایت جمال و زی شرافتمندانه، اهتمام به حقوق مالی مردم و….تنها پاره ای از ویژگی‌های امام محمدباقر(ع) است.

انتهای پیام

captcha