مجسم‌سازی نقش قزوین در دفاع مقدس برای آیندگان ضروری است
کد خبر: 3739614
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

مجسم‌سازی نقش قزوین در دفاع مقدس برای آیندگان ضروری است

گروه اجتماعی ــ رئیس کمیته علمی ـ پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین گفت: مجسم‌سازی وقایع دفاع مقدس‌ اسناد و مدارک آن دوران را برای نسل‌های آینده باقی می‌گذارد چراکه آیندگان باید بدانند پدران ‌و گذشتگان خود در قزوین چه سهمی در این افتخار و پیروزی بزرگ ملت داشتند.

مجسم‌سازی نقش قزوین در دفاع مقدس برای آیندگان ضروری است

ابوالحسین کبیری، رئیس کمیته علمی ـ پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه از سال 91 در ستاد کنگره استان فعالیت دارد، اظهار کرد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در غرب، شمالغرب و جنوب، نیروهای رزمی و پشتیبانی رزم استان قزوین در قالب لشکرهای مختلفی مسئول نبرد با دشمنان داخلی و خارجی بودند که فقدان اطلاعات و آمار و اسناد و مدارک حماسه‌سازی‌ها و ایثارگری‌ها و مجاهدت‌هایی انگیزه‌ای شد تا در ستاد کنگره فعالیت علمی و پژوهشی آغاز شود چراکه هیچ سند و مدرک معتبری برای بیان فعالیت‌های رزمندگان استان قزوین نداشتیم.
وی ادامه داد: چنین انگیزه‌ای موجب شد که این کار را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، منسجم و علمی آغاز کنیم تا فعالیت‌های صورت گرفته مؤثر واقع شود و قابل‌استفاده در تمامی مباحث و مجامع علمی، پروژه‌ها، کتاب‌ها و مستندات باشد.
رئیس کمیته علمی ـ پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین خاطرنشان کرد: یک طرح کلان تحت عنوان جمع‌آوری، تاریخ‌نگاری و مستندسازی نقش استان قزوین در 8 سال مقدس را در نوشته و به همین منظور این طرح کلان در 4 دسته زیر پروژه تعریف شد چراکه اگر این دسته‌بندی صورت نمی‌گرفت با یک کلاف سردرگم روبه‌رو می‌شدیم.
وی اضافه کرد: از 4 دسته پروژه مربوطه می‌توان به نقش نیروهای نظامی و انتظامی استان را در قالب گردان‌های رزم و گردان‌های پشتیبانی، تبیین نقش هر یک از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مردم‌نهاد در 8 سال دفاع مقدس، نقش هر یک از اقشار و صنوف و اتحادیه‌های صنفی استان در دفاع مقدس و تأمین امنیت و پایداری مناطق غرب، شمالغرب و کردستان اشاره کرد.
کبیری در اشاره به تأمین امنیت و پایداری مناطق غرب، شمالغرب و کردستان توضیح داد: قبل از آغاز جنگ تحمیلی قائله‌هایی در آذربایجان غربی، کردستان و محدوده شمال توسط استکبار و دشمنان به راه افتاد که نیروهای قزوین به‌منظور امنیت و پایداری اعزام شدند و نکته حائز اهمیت این است که اولین شهید پاسدار در استان در سال 58 در منطقه شمالغرب کشور به شهادت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش ادارات و سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی هر یک نقش خاصی تعریف‌شده است، تشریح کرد: هر یک از پروژه‌ها را با یک سازمان و مجموعه‌ای مرتبط کردیم برای نمونه در بحث اقشار حدود 13 قشر را در نظر گرفته و برای هر یک پروژه تعریف کردیم که نقش اصناف، نقش مساجد، پیشکسوتان، حقوقدانان، دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان، طلاب، فرهنگیان، کارمندان، مداحان، هنرمندان و ورزشکاران از جمله آن‌هاست.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین با بیان اینکه در خصوص نیروهای نظامی ارتش و زیرمجموعه نظامی آن یک پروژه؛ گردان‌های رزم سپاه، بسیج و نیروهای مردمی را تعریف کردیم، عنوان کرد: قبل از جمع‌آوری اطلاعات هیچ آماری در دست نبود و ستاد کنگره اطلاعات 16 گردانی که با 16 عنوان در دفاع مقدس حضور داشتند و برنامه‌های دفاعی و آفندی را انجام می‌دادند را جمع‌آوری کرد.
وی با تأکید بر اینکه هدف از پروژه‌ها در مرحله اول، جمع‌آوری مستندات است، توضیح داد: بیش از 30 سال از پایان جنگ می‌گذرد و متأسفانه اسناد، مدارک، تصاویر و حتی خاطرات کم‌کم ازدست‌رفته و به فراموشی سپرده‌شده است؛ خانواده شهدا به‌واسطه کهولت سن فوت کردند و بسیاری از جانبازان و رزمندگان در استان قزوین از جمله آیت‌الله باریک‌بین، شهید ولی‌الله محمدی، مجید نبیل از دنیا رفتند و شهید شدند و بخشی از رزمندگان نیز بعد از گذشت سال‌ها خاطرات را فراموش کردند.
کبیری اشاره کرد: موارد مطرح‌شده از جمله آسیب‌هایی بود که ما احساس کردیم هر چه زودتر این پروژه‌ها را به انجام برسانیم و وقتی جمع‌آوری ما انجام شد و این اطلاعات را در قالب تاریخ شفاهی به یادگاران دفاع مقدس و تحت عنوان این پروژه‌ها تعریف کردیم که می‌توانیم در چند قالب منتشر و بهره‌برداری کنیم.
وی مطرح کرد: از قالب‌های پروژه‌های تحقیقاتی، کتابی است که مستندات فعالیت‌ها در آن ثبت و ضبط شود؛ همچنین می‌توان خاطرات رزمندگان را در قالب فیلم‌های کوتاه، مستندات و کتابچه‌هایی تهیه کرد و در معرض دید عموم قرار داد.
به گفتهٔ رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین، برای ساخت مستندات دفاع مقدس باید کار تحقیقی صورت گیرد و سبک زندگی فرماندهان را معرفی کرد.
کبیری اعلام کرد: همان‌طور که برنامه‌ریزی‌شده است تا در تپه نورالشهدا و بوستان فدک موزه دفاع مقدس راه‌اندازی شود یکی از راه‌های بهره‌برداری از آثار حاصل از تاریخ شفاهی می‌توان به مجسم‌سازی این وقایع در این موزه اشاره کرد تا مدارک و مستندات را در معرض دید عموم قرار دهیم.
وی گفت: با این اقدام اسناد و مدارک برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند چراکه هویت ملی کشورمان و بیانگر وضعیت استان است، آیندگان باید بدانند پدران خود و گذشتگان خود در قزوین چه سهمی در این افتخار و پیروزی بزرگ ملت در مقابل یک دنیا داشتند.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین اشاره کرد: مجموعه‌های تبلیغی و رسانه‌ای استان باید اهداف و برنامه‌های انجام‌شده این ستاد را اطلاع‌رسانی کنند تا اطلاعاتی که در ذهن رزمندگان و مسئولین است را مستندسازی کنیم چراکه در دوران جنگ به دلیل محدودیت‌ها و نبود برخی از امکانات چنین اقدامی صورت نگرفته است و علاوه بر آن مسائل امنیتی نیز مطرح بود تا مبادا عکس‌ها در تاریکخانه‌هایی ظاهر شوند که ستون پنجم باشند و عملیات لو برود؛ به همین جهت امروز تلاش می‌کنیم تا عکس‌های محدود موجود از 8 سال دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده و به یک سند کنیم.
وی با بیان اینکه رزمندگان باید اطلاع پیدا کند که خاطرات خود را در کجا ثبت و ضبط کنند، تأکید کرد: سند، دست‌نوشته و نامه‌ای که بتواند به تصویرسازی روایی آن دوران کمک کند موردنیاز ستاد است و رسانه‌ها می‌توانند این پیام را به‌ تمامی نقاط استان و شهرهای دورافتاده برسانند به همین جهت از رسانه‌ها تقاضا داریم فراخوان‌های ستاد کنگره را رسانه‌ای کرده و در فضای مجازی منتشر کنند.
کبیری با اشاره به برنامه ستاد در هفته دفاع مقدس ابراز کرد: بسیجیان را گردان به گردان فراخوان خواهیم کرد تا به‌ این‌ ترتیب به اطلاعات تقسیم‌بندی شده دست پیدا کنیم که طی آن اسناد رزمندگان را دریافت و پس از اسکن، همراه با نسخه دیجیتالی به آن‌ها بازخواهیم گرداند.
وی عنوان کرد: در ستاد کنگره نیازمند کمک نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان و هرکسی که می‌تواند در این زمینه‌ها ما را یاری کند هستیم.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین در پایان یادآور شد: بعد از جمع‌آوری خاطرات آن‌ها را در اختیار تاریخ‌نگاران قرار خواهیم داد تا به اشکال مختلف از آن بهره‌برداری کنند.
انتهای پیام

captcha