سیاست نرم آل‌سعود در قلب ماهیت حج/ جمهوری اسلامی احیاگر بعد سیاسی حج است نه مبدع آن
کد خبر: 3739643
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
حجت‌الاسلام رهبر تشریح کرد:

سیاست نرم آل‌سعود در قلب ماهیت حج/ جمهوری اسلامی احیاگر بعد سیاسی حج است نه مبدع آن

گروه سیاسی ــ امام جمعه اصفهان با بیان اینکه قلب ماهیت حج مصداق بارز «صد عن سبیل الله» است، گفت: امروز آل‌سعود هم با ممانعت قطری‌ها و یمنی‌ها برای حضور در مراسم حج صد عن سبیل الله کرده و هم با جلوگیری از بیان فرهنگ اسلامی و پیام حج این کار را می‌کند که صد عن سبیل الله نوع دوم به مراتب خطرناک‌تر از نوع اول است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان و نماینده اسبق مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت حج به عنوان یک فریضه عبادی ـ سیاسی و ارزیابی عملکرد مسئولان مربوطه در عملیاتی کردن ظرفیت‌های سیاسی حج مانند تقویت وحدت اسلامی، توجه مسلمانان به مشکلات یکدیگر و اتحاد در مقابل دشمن مشترک گفت: اینکه حج صرفا یک فریضه عبادی نیست و ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی دارد برکسی پوشیده نیست و سخنان و پیام‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری در این‌باره نیز نشان‌دهنده اهمیت توجه به همه ابعاد این فریضه واجب الهی است. در واقع حج، کنگره‌ای برای اجتماع امت اسلام است که ضمن عبادت و بندگی، تفکر درباره مصالح و عظمت امت اسلامی در آن جایگاه ویژه‌ای دارد.

تلاش مناسب جمهوری اسلامی برای تحقق ظرفیت‌های سیاسی حج با وجود محدودیت‌های آل سعود

وی ادامه داد: من با توجه به حضور چندین باره در سفر حج به عنوان روحانی گروه، صحنه‌های زیادی از نحوه برخورد آل سعود از کشتار حجاج در سال 66 و بعد از آن را دیده‌ام، لذا با توجه به این تجربیات معتقدم جمهوری اسلامی ایران و مسئولان حج تلاش مناسبی برای تحقق ظرفیت‌های سیاسی حج از جمله تنش‌زدایی، مقابله با تفرقه‌انگیزی و حرکت در جهت تقویت وحدت اسلامی داشته است.

حجت‌الاسلام رهبر اظهار کرد: به عنوان نمونه حجاج شیعه ایرانی در جهت وحد‌ت‌آفرینی با اهل سنت نماز می‌خوانند، مهر بر سر نماز جماعت نمی‌برند و با همان امام جماعت حرمین نماز جماعت می‌خوانند یا اگر قبلا وقتی بر سر قبرستان بقیع می‌رفتند و خاک بقیع را به عنوان تبرک برمی‌داشتند الان مراعات این مسائل می‌شود و در واقع در جهت حساسیت‌زدایی قدم‌های خوبی برداشته شده است و لذا به اعتقاد من ایرانی‌ها و مسئولان حج در این راستا کم نگذاشتند و هر چه کمبود و نقصان است از ناحیه دولت سعودی و عوامل استکبار است که نمی‌خواهند پرچم اسلام ناب محمدی برای جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان برافراشته شود.

پیام خوشامدگویی فارسی پادشاه عربستان به حجاج ایرانی، ریاکاری است

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: در همین روزهای اخیر مشاهده شد که علمای سنی و شیعه جلسه مشترک برگزار کردند و علمای اهل سنت از اهل بیت پیامبر و وحدت اسلامی صحبت ‌کردند و این نشان می‌دهد زمینه‌‌های مناسبی برای نزدیکی مسلمانان به یکدیگر و تقویت انسجام جهان اسلام در میان شیعه و سنی وجود دارد و تنها افراط‌گرایان، تکفیری‌ها و وهابیت هستند که با این حرکات مخالف هستند زیرا این‌ها عملا کارگزار جبهه استکبار جهانی هستند. از آل سعودی که جنایات وحشتناکی در یمن آفریده و جریانات وحشی تکفیری را تربیت و تجهیز می‌کند قطعا انتظار نمی‌رود که اجازه دهد حج به حرکتی برای وحدت اسلامی و مخالفت علیه آمریکا به عنوان نماد شیطان در عصر امروز تبدیل شود.

وی یادآور شد: الان هم پادشاه عربستان به زبان فارسی و سایر زبان‌ها به حجاج پیام خوشامدگویی می‌دهد اما همه این کارها ریاکاری است. اگر اینها در سخنان خود صادق هستند ابتدا کشتار مردم یمن را متوقف کنند و اجازه دهند مردم یمن نیز در حج حضور پیدا کنند. حتی اهل سنت سایر کشورها مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ... با ایران و پیام وحدت جمهوری اسلامی هم‌صدا هستند. در واقع تبلور ابعاد سیاسی حج به طور واقعی نیازمند اصلاح رفتار آل سعود است.

اهمیت افشای سیاست «صد عن سبیل الله» نرم آل‌سعود/ عبادی ـ سیاسی بودن حج دستور اسلام و سیره امامان است 

حجت‌الاسلام رهبر در خصوص اینکه آیا اقدام آل سعود به جهت ممانعت از تحقق ابعاد مختلف حج و تلاش آنها برای تقلیل حج به یک سری مناسک عباد فردی مصداق «صد عن سبیل الله» است، گفت: آل سعود به خاطر اینکه اجازه نمی‌دهد مسلمانان درباره مصالح و مشکلات اصلی خود بگویند و جنایات استکبار جهانی علیه جهان اسلام را افشا کنند در حقیقت ماهیت حج را قلب کرده و این کار به بی‌خاصیت کردن حج می‌انجامد و از همین جهت این اقدام را می‌توان در شمار «صد عن سبیل الله» محسوب کرد.

وی اظهار کرد: امام حسین(ع) زمانی که از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند در مکه به حج رفتند و از فرصت حج برای فراهم ساختن زمینه‌‌های حرکت و آگاهی‌بخشی مردم نسبت به ماهیت حکومت یزید استفاده کردند، یا در منا جمعی از مردم و علمای زمان را گرد خود جمع کردند و فضایل اهل بیت(ع) را برای آنها برشمردند. در واقع از دیرزمان امامان ما نیز از موسم حج برای تقویت امت اسلام و توجه دادن مسلمانان به مصالح خود استفاده می‌کردند. به عبارتی این جمهوری اسلامی نیست که حج را به عنوان یک فریضه عبادی ـ سیاسی معرفی کرده بلکه این خواست اسلام، قرآن و سیره عملی امامان و پیشوایان ما بوده است.

این نماینده اسبق مجلس عنوان کرد: امروز آل‌سعود هم با ممانعت قطری‌ها و یمنی‌ها برای حضور در مراسم حج صد عن سبیل الله کرده و هم با جلوگیری از بیان فرهنگ اسلامی و پیام حج این کار را می‌کند که این صد عن سبیل الله نوع دوم مهمتر از نوع اول است. لذا باید این سیاست آل سعود را به هر نحو ممکن، افشا کرد و اگر هم نمی‌توانیم در آنجا بگوییم باید از تریبون‌های مختلف در داخل کشور و سایر نقاط جهان اسلام جنایات آل سعود را افشا کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بی‌شک جنایات سعودی‌ها در جهان اسلام کمتر از جنایات صهیونیست‌ها نیست، گفت: آل سعود نقاب اسلام را به صورت زده ولی همان کارهای ضد اسلامی اسرائیل و امریکا را انجام می‌دهد.

حج؛ فرصت مناسبی برای نمایش پرچمداری ایران در وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام رهبر درباره ضرورت توجه بیشتر به آموزش مسائل سیاسی کلان به حجاج هم‌پایه توجه به تغذیه و بهداشت زائران از سوی مسئولان گفت: در گفت‌وگوها، سخنرانی‌های روحانیون کاروان‌ها و کتاب‌هایی که به حجاج ارائه می‌شود مسائلی مانند ضرورت توجه زائران به وحدت اسلامی و پرهیز از مسائل تفرقه‌انگیز که ذات و ماهیت حج است بیان می‌شود و این سیاست و روش همچنان باقی است و جا برای بهتر شدن نیز دارد.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه نقطه تمایز جمهوری اسلامی ایران و آل‌سعود در مسئله مهم وحدت اسلامی و پرهیز از اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی است، اظهار کرد: موسم حج فرصت خوبی است که نشان دهد جمهوری اسلامی پرچمدار اصلی وحدت جهان اسلام است و لذا برنامه‌ریزی‌های مسئولان حج باید در جهت نمود هر چه بیشتر این تلاش باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha