اولین فیلم ایران و الجزایر جلوی دوربین رفت
کد خبر: 3739680
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

اولین فیلم ایران و الجزایر جلوی دوربین رفت

گروه هنر ــ «احمد بای» عنوان اولین فیلم سینمایی ایران و الجزایر است که به کارگردانی جمال شورجه چندی روز پیش جلوی دوربین رفت.

حسن ایوبی تدوینگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره پروژه سینمایی «احمد بای» گفت: این کار اولیه تجربه همکاری سینمای ایران و الجزایر است که به کارگردانی جمال شورجه چند روزی است جلوی دوربین رفته است. این کار یک پروژه عظیم تاریخی خواهد بود که که در آن مبارزات یکی از سرداران الجزایر به نام احمد بای بر علیه فرانسویان تصویر می‌شود.

وی افزود: فیلمبرداری آن کار به تازگی آغاز شده، اما مطمئناً نزدیک به سه ماه کار جلوی دوربین خواهد بود. تمام صحنه‌ها در الجزایر جلوی دوربین می‌رود و همه بازیگران کار نیز اهل کشور الجزایر هستند. من به اتفاق همکارانم تا دو هفته دیگر عازم این کشور خواهیم شد تا تدوین این کار به طور همزمان انجام شود.

ایوبی تاکید کرد: این فیلم روشی جدید برای در سینما است که من آن را می‌پسندم چون؛ استفاده دیگر کشورهای از متخصصان سینما ایران باعث می‌شود هنر این سرزمین بیشتر برای مردم معرفی شود. تمامی بودجه این کار توسط کشور الجزایر متقبل شده است. جالب است که گروه‌های تکفیری تلاش کردند تا ساخت این کار به دست ایرانیان صورت نگیرد، اما در نهایت سنگ اندازی‌های آنها بی نتیجه ماند و فیلم احمد بای به کارگردانی جمال شورجه جلوی دوربین رفت.

برخی از عوامل پشت دوربین «احمد بای»  عبارتند از؛ کارگردان: جمال شورجه، تهیه‌کننده: سمیره حاج جیلانی، مدیرهنری: مجید میرفخرایی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، مدیر چهره‌پردازی: کامران خلج،  برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: شادی زیدان از لبنان ، مدیر صدابرداری: احمد صالحی.

در پایان این خبر آمده است در آیین کلید خوردن این فیلم وزیر فرهنگ الجزایر و رایزن فرهنگی ایران حضور داشته‌اند.

احمد بای بن محمد شریف، زاده: ۱۷۸۶  – درگذشته :۱۸۵۰ فرزند محمد الشریف و از خانواده ابن قانه یکی از بزرگ‌‌ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود. احمد بن محمد ریاست قبایل العواسی که در منطقه عین البیضاء و اطراف آن حضور داشتند را بعهده گرفت، منصبی که بجز کسانی که مورد اعتماد مردم بودند تعلق نمی‌گرفت . وی حافظ کل قرآن بود و فعالیت‌های قرآنی بسیاری داشت. همچنین در سن ۱۲ سالگی به حج مشرف شد که از همان زمان به حاج احمد معروف گشت. او همچنین مسئولیت نظارت به بخشی از نیروهای  نظامی را در منطقه شرقی قسنطینه به عهده داشت.

در جریان زلزله‌ای که در ۲ مارس ۱۸۲۵ پایتخت را ویران کرد، حاج احمد نقش مهمی در عملیات نجات ایفا کرد و این باعث شد که الدای حسین حاکم وقت او را به‌عنوان حاکم قسنطینه منصوب کند. او در دوران حکومتش بر این منطقه توانست قبائل بزرگ را با هم متحد و نبردهای مختلفی را علیه استعمار فرانسه پیش ببرد. او دارای یک استراتژی دقیق و بسیار قوی برای پیشبرد  جبهه مقاومت علیه فرانسویان بود که او را به یکی از بزرگترین سردمداران استقلال کشور الجزایر تبدیل کرد.

انتهای پیام

captcha