امام باقر(ع)؛ پایه‌گذار نهضت علمی در دنیای اسلام
کد خبر: 3739720
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

امام باقر(ع)؛ پایه‌گذار نهضت علمی در دنیای اسلام

گروه معارف ــ مدیر حوزه عملیه سفیران هدایت زاهدان گفت: امام باقر(ع) را باید پایه‌گذار نهضت علمی در دنیای اسلام دانست، زیرا ایشان جنبش علمی ـ فرهنگی دامنه‌داری در جامعه آن روز بنیان نهادند که در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید.

امام باقر(ع)؛ پایه‌گذار نهضت علمی در دنیای اسلام

حجت‌الاسلام مصطفی باهری، مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان و بلوچستان گفت: دوران زندگی هر یک از ائمه معصوم(ع) شرایط خاصی داشت و بنا به شرایط هر دوره، شیوه مبارزه و تبلیغاتی خاصی را اتخاذ می‌کردند.
مدیر حوزه عملیه سفیران هدایت زاهدان ادامه داد: دوران زندگانی امام باقر(ع) همراه با خفقان و اختناق شدیدی از سوی حکومت بود، با این‌حال، ایشان در کنار مبارزه، به ترویج علم و فرهنگ اسلام پرداختند.
وی بیان کرد: امام باقر(ع) در دوره‌ای زندگی می‌کردند که هشام ابن عبدالملک اموی بر مسند قدرت بود؛ حاکم ظالمی که شدیداً به مقام و منزلت حضرت باقر(ع) در بین مسلمانان حسادت می‌کرد و از هیچ جنایتی در حق ائمه(ع) دریغ نمی‌کرد.
باهری افزود: علی‌رغم همه فشارهای حکومت، امام باقر(ع) با حضور در میان مردم به‌مناسبت‌های مختلف، پایه‌های فکری نهضت امام حسین(ع) و عاشورا را بیان می‌کردند و در استمرار جریان عاشورا نقشی مهم و اساسی داشتند.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) را باید پایه‌گذار نهضت علمی در دنیای اسلام دانست، زیرا جنبش علمی و فرهنگی دامنه‌داری در جامعه آن روز بنیان نهادند که در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در زمان امامت ایشان، فرقه‌های مختلفی همچون اشعری و معتزلی ظهور کرده بود که امام باقر(ع) و شاگردان ایشان در برابر این گونه مکاتب منحرف ایستادگی کردند و به نشر و تبیین مکتب اهل بیت(ع) در جامعه پرداختند.
باهری بیان کرد: مکتب اسلام، میراث ارزشمندی است که با مجاهدت شخصیت‌های بزرگی همچون امام باقر(ع) زنده مانده است و امروز، وظیفه نگهداری از این میراث ارزشمند، بر عهده ما است.

انتهای پیام

captcha