بی‌توجهی به ائتلاف مدیران استان‌ها و مطالبات‌شان/ با ادغام اتحادیه کشوری رؤیای چه افرادی از سر می‌پرد؟
کد خبر: 3739774
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
در گفت‌وگو با مدیران اتحادیه‌های استان‌ها مطرح شد:

بی‌توجهی به ائتلاف مدیران استان‌ها و مطالبات‌شان/ با ادغام اتحادیه کشوری رؤیای چه افرادی از سر می‌پرد؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ تشکیل اتحادیه واحد مؤسسات قرآنی با گذشت چند سال و با وجود پیگیری‌های مستمر، هنوز تحقق نیافته است و با گذشت بیش از یک سال از ادغام اتحادیه‌های استانی، هنوز با بهانه‌تراشی‌های واهی، زمان آن را تغییر می‌دهند؛ اما سؤال اینجاست چه کسی و یا کسانی در این ادغام متضرر می‌شوند؟

بی‌توجهی به ائتلاف مدیران استان‌ها و مطالبات‌شان/ با ادغام اتحادیه کشوری رؤیای چه افرادی از سر می‌پرد؟

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حدود 400 روز از ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها می‌گذرد، ادغامی که هر چند پس از سال‌ها واگویه کردن آن و زمزمه آن میان مسئولان و قول‌های مساعد از تشکیل آن و براساس تدابیر انجام شده ابتدا از ادغام اتحادیه‌های قرآنی استان‌های ایلام و کردستان آغاز شد و سرانجام با ادغام دو اتحادیه استان تهران پرونده آن بسته شد.

برای کسانی که از این ماجرای طولانی چیزی نمی‌دانند، یادآور می‌شود که طی سال‌های گذشته به دلیل اختلاف بین موسساتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بودند و موسساتی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز داشتند، نه‌تنها در کشور دو اتحادیه مؤسسات قرآنی همزمان نظارت داشتند، بلکه در هر استان هم دو اتحادیه شکل گرفته بود.
آغاز ادغام از استان‌ها، تصمیمی بود که از سوی «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات» با 9 عضو آن گرفته شد(اعضایی از دو طرف وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات) تا سرانجام آن به ادغام اتحادیه‌های قرآنی در کشور برسد، چیزی که پس از گذشتن بیش از یکسال از آن هنوز محقق نشده است.
هرچند درباره اساسنامه ادغام اتحادیه‌های استانی نیز نقص‌هایی وارد بود، اما بنا بر اذعان حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در برنامه رادیو قرآن که با عنوان نشست «بررسی روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی» و با حضور مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت نیز همراه بود، گفت: با توجه به تصمیمی که در ارتباط با یکی شدن اتحادیه‌ها و تصمیمی که در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات معین شد، مقرر شد که ادغام اتحادیه‌ها را از استان‌ها شروع کنیم. لذا اساسنامه‌ای را به صورت پیشنهادی با تغییراتی توسط هیئت رسیدگی به تصویب رساند که مقرر شد، تصویب نهایی‌اش در استان‌ها صورت گیرد.
پیش از ادغام اتحادیه‌های قرآنی در استان‌ها، شاهد بودیم که در برخی از استان‌ها، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت ـ بنا بر اذعان مدیران‌عامل اتحادیه‌ها ـ حائز ثبت قانونی نبودند و بعضاً نیز با مدیریت واحد به این معنا که با همان مدیریت و اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی اداره می‌شد و برخی نیز در استان‌ها هم فعالیتی نداشته‌اند، اما باید تأکید کرد فرآیند ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی که با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌ می‌کند، از اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ قرار بود، انجام شود که متأسفانه به دلیل طولانی شدن این فرآیند و کش‌‌وقو‌س‌دار شدن آن با وجود مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد و همچنین مدیران عامل اتحادیه‌ها و و سنگ‌اندازی‌های متعدد از سوی مدیران و مسئولان دستگاه‌ها به رؤیا و یا بهتر بگوییم، گره‌ای که طلسم بر آن بسته شده است، تبدیل شد.

اما بی‌سرانجام ماندن این ادغام در حوزه کشوری، ضررهای زیادی را به مؤسسات که به صورت خودجوش و به دلیل علاقه شخصی گام در راه فعالیت‌های قرآنی نهاده‌اند، وارد کرده است و بعضاً نیز موجب سردرگمی آنها از این بی‌قانونی‌ها شده است.
امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن قدردانی از اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشوری طی سال 96، بخشی از اعتباری که از سال 95 در دست داشت به عنوان تجهیز اتحادیه‌های استانی و همچنین برپایی کارگاه آموزشی ویژه مدیران مؤسسات قرآنی در استان‌ها هزینه کرد، اظهار کرد: این اعتبار از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اتحادیه داده شده بود که بنابر اذعان مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت این اعتباری بود که نگه‌داشته شده بود تا پس از ادغام در اختیار مؤسسات قرار گیرد که در آن زمان نیز شائبه‌هایی درباره یارکشی از سوی اتحادیه تشکل‌ها مطرح شد و حرف و حدیث‌هایی را نیز در پی داشت.
وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه هر دو اتحادیه به عنوان اتحادیه کشوری باید با دستگاه‌های مختلف برای بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل مؤسسات قرآنی رایزنی‌هایی داشته باشند، ادامه داد: فلسفه وجودی این دو اتحادیه رایزنی اعتبارات از نهادها و دستگاه‌های مختلف و سرازیر کردن آن به استان‌ها است نه اینکه اعتبارات را نزد خود نگه‌دارند و آن را بلوکه کنند.
مرادی عنوان کرد: همچنین این دو اتحادیه در جلسات و مجامعی که از آنها دعوت می‌کنند، نمود مثبت و حضور مستمری ندارند، چنانکه در طرح ملی حفظ، اتحادیه‌های قرآنی هیچ جایگاهی ندارند و حال آنکه بار اصلی اجرای این طرح و برنامه‌هایش با اتحادیه‌های استانی و مؤسسات است، اما نمایندگان ما در این طرح به درستی عمل نمی‌کنند.
وی با ابراز گلایه از اینکه چرا مسئولان نمی‌گذارند، ادغام اتحادیه‌ها شکل گیرد؟ بیان کرد: این نشان می‌دهد که این‌ها و مدیران عامل اتحادیه‌ها به دنبال وقت‌کشی و تمدید صدارت خود هستند والا آنها می‌توانستند، این کار را تسهیل کنند و بعضاً نیز با فشار بر دستگاه‌های حاکمیتی خواهان انجام آن باشند و انتخابات را زودتر برگزار کنند تا اتحادیه‌ها و مؤسسات از این بلاتکلیفی خارج شوند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان عنوان کرد: همچنین با گذر بیش از یک سال از ادغام اتحادیه‌های استانی و بلاتکلیفی اتحادیه‌های کشوری و با وجود اینکه دستور کار مشخصی نیز ندارند، می‌توانستند، نیروهای هر دو اتحادیه در یک دفتر خلاصه شود زیرا هر دو اتحادیه‌ هزینه‌های جاری زیادی را دارند که اینگونه هم در بحث حقوق و مالی و هم در بحث دیگر هزینه‌های جاری اتحادیه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
وی گلایه کرد: اتحادیه‌ها در جلساتی که باید حضور داشته‌ باشند، حضور ندارند و از سوی دیگر نتوانستند در این یکسال اخیر منافع و اعتباری را جذب کنند به‌گونه‌ای که اتحادیه‌ها در کارگروه‌های کمیسیون‌های فرعی شورای توسعه در استان‌ها هنوز عضو نیستند با اینکه بارها به اتحادیه کشوری این مطلب را گوش‌زد کرده‌ایم.
مرادی با اشاره به اینکه هر دو اتحادیه کشوری در رکود کامل هستند و بیشتر هزینه‌‌‌تراشی کرده‌اند تا اعتبارات را جذب کنند، اظهار کرد: از سوی دیگر نتوانستند از لحاظ حقوقی نیز جایگاه مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی ـ مردمی را تثبیت کنند که اینها همه هزینه‌هایی است که ما متحمل شده‌ایم.
وی عنوان کرد: شاهد هستیم که هر ماه در استان‌ها چند مؤسسه تعطیل می‌شود و حال آنکه اتحادیه‌های کشوری می‌توانستند با پشتیبانی و حمایت از آنها و در اختیار گذاشتن اعتبارات بلوکه‌شان، می‌توانستند تاکنون از تعطیلی آنها جلوگیری کنند.
مرادی با گوش‌زد کردن وظایف اتحادیه‌های کشوری، گفت: اتحادیه‌های قرآنی کشور بنابر وظیفه‌اش با دستگاه‌هایی که دارای طرح و برنامه‌ در حوزه قرآن هستند، مذاکره کنند و طرح‌ها و برنامه‌های آنها را بگیرد و یا مستقیما و یا با رایزنی و چانه‌زنی آن را به اتحادیه‌های استانی ابلاغ کنند تا مؤسسات، متولی انجام آن شوند که متأسفانه عملکردی در این زمینه ندارند.
وی ادامه داد: همچنین برخی از دستگاه‌ها نیز با موضوع پیش آمده و دست به گریبان اتحادیه‌های کشوری، شاید تمایلی به همکاری و مذاکره با دو اتحادیه نداشته باشند.
مرادی با اشاره به اینکه پس از ادغام اتحادیه‌ها در استان‌ها وضعیت آنها نیز خوب نیست، عنوان کرد: برخی از اتحادیه‌های استانی شاهد هستند که ادارات ارشاد و تبلیغات اسلامی آن هماهنگی که در مطهریانگذشته داشتند، ندارند، اما در برخی از استان‌ها هنوز این تعاملات برقرار است، اما راضی‌کننده نیست.
وی اظهار کرد: تمام تلاش مدیران عامل اتحادیه‌های استانی به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه کشوری است که دراین زمینه از هیچ کاری دریغ نخواهیم کرد و تمام تلاش خود را بر این امر می‌گذاریم.
مرادی با تأکید بر اینکه فقط اسم ادغام در استان‌ها است، عنوان کرد: عملاً ادغامی در استا‌‌ن‌ها صورت نگرفته است، بلکه تغییرات اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق بوده است، چون سابقاً اتحادیه تشکل‌ها در استان‌ها به ثبت نرسیده‌ است، لذا شخصیت حقوقی قانونی نداشته‌اند و شخصیت حقوقی قرآنی در استان‌ها اتحادیه مؤسسات بودن و این ادغامی که در استان‌ها صورت گرفته است فی‌الواقع آگهی تغییرات اتحادیه مؤسسات آن استان بوده است و نه ادغام.
وی ادامه داد: مجمع عمومی فوق‌العاده، ابتدا باید تشکیل شود و تغییر نام اتحادیه و تغییر اساسنامه از ضروریات ذاتی مجمع عمومی فوق‌العاده است و این در آیین‌نامه هیئت رسیدگی و اساسنامه پیش‌بینی نشده است و عملاً در سیستم ثبت این مطرح نشده است، چون این موارد در حوزه فعالیت مجمع عمومی و عادی نیست و لذا این است که اتحادیه‌ها در استان‌ها هنوز ثبت نشده است و یا با کش و قوس‌هایی همراه شده است.

گزارش ایکنا حاکی است، اما در این میان برخی از مدیران عامل اتحادیه‌ها به حمایت مختصری که طی سال گذشته آن هم دو بار با مبالغ ناچیز از اتحادیه‌ها انجام شد، اشاره کردند چنانکه حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت یزد گفت: حمایت مختصر مالی طی سال‌ 96 در دو نوبت از اعتبارات سال 95 انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه ادغام در برخی از استان‌ها، عملاً به دلیل اینکه اتحادیه‌ تشکل‌ها در استان‌ها ثبت نیستند، صورت نگرفته است و تنها نام و اساسنامه و هیئت مدیره آنها تغییر کرده است، اظهار کرد: مثلاً در استان یزد اعضای هیئت مدیره و مکان دو اتحادیه پیش از ادغام یکی بود و لذا دوئیتی میان اتحادیه‌ها در استان‌ها نبوده است.
مطهریان با تأکید بر اینکه باید به زودی ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور نیز رخ دهد اضافه کرد: این امر باید با رعایت استقلال اتحادیه‌ها انجام شود و شائبه وابستگی به یکی از نهادهای دولتی وجود نداشته باشد و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به عنوان نهاد بالادستی باید این امر را تسهیل بخشد نه اینکه استقلال اتحادیه‌ها را خدشه‌دار کند.
الهیسپس محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا افزود: با توجه به اینکه یک‌سال از ادغام اتحادیه‌های استانی گذشته است، اما در ادغام اتحادیه کشوری به عناوین مختلف تعلل ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه طی گردهمایی 20 تیرماه 97، 25 مدیرعامل اتحادیه استانی حضور داشتند که نتیجه آن شد که مطالبات 9گانه آنها در راستای تشکیل مجمع عمومی کشوری باشد، اظهار کرد: چرا باید مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی نادیده گرفته شود و برخی با سنگ‌اندازی‌هایشان مانع از به سرانجام رسیدن آن ادغام باشند؟
الهی اضافه کرد: آنها از به تأخیر انداختن این ادغام، چه منافعی را دنبال می‌کنند؟ مگر غیر از این است که با ادغام، اعتبارات قرآنی مؤسسات یک‌کاسه می‌شود و همچنین فعالیت این تشکل‌های مردمی با برنامه‌ریزی بهتر و درست‌تر به پیش می‌رود و از پتانسیل مؤسسات قرآنی بیشتر استفاده می‌شود. این حق و حقوق استان‌ها است و اگر اهل قرآن هستید باید برای سربلندی قرآن تلاش کنید و دنبال رشد برنامه‌های قرآنی در جامعه باشید و حال آنکه اعمالشان ضد آموزه‌های قرآنی است.
حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان نیز به خبرنگار ایکنا گفت: ادغام باید با همه ضوابط و شرایط انجام شود و نه اینکه پس از بررسی براساس آنچه که به نفع و یا ضررشان است، انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه برخورد و رفتار این آقایان، نشان‌دهنده یک بام و دو هوا بودنشان است، عنوان کرد: با وجود اینکه یکسال از ادغام اتحادیه‌های استانی می‌گذرد، اما گامی در راستای تقویت فعالیت‌های اتحادیه‌ها برداشته نشده است. خروجی جلسات شده کش‌وقوس‌های فردی و جمعی که هیچ منفعتی برای مؤسسات قرآنی‌ ندارد.
امیدیان با تأکید بر اینکه تراز مالی هر دو اتحادیه باید به‌طور کامل شفاف‌سازی شود، عنوان کرد: آیا این غیر از این است که این اعتبارات از سوی دستگاه‌های بالادستی به منظور ارتقای فعالیت‌های اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی در اختیار آنها قرار داده شده است نه اینکه آنها اقدام به بلوکه کردن آنها کنند.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان همچنین با اشاره به دو نامه‌ای که به محمدرضا مخبر‌دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس بزرگترین پارلمان قرآنی کشور از سوی مدیران عامل اتحادیه‌های استان‌ها، اظهار کرد: ما از وی گلایه‌مندیم، چرا نباید پس از گذشت حدود یک ماه هنوز جوابی دریافت نکرده باشیم.
امیدیانوی با تأکید بر اینکه مباحثی که ارائه شد، نشان می‌دهد این فعالیت‌ها، خالصانه و مخلصانه نیست، گفت: بلکه منافع افراد در آن دخیل است، حال آنکه دستگاه‌های حاکمیتی باید تسهیل‌گر باشند نه اینکه اقدام به خراب کردن فعالیت‌های مؤسسات مردم‌نهاد کنند.
امیدیان عنوان کرد: پیشنهاد ما به دستگاه‌های حاکمیتی این است که بگذارند دستگاه‌های مردمی کار خودشان را انجام دهند و نسبت به آن نیز احساس تکلیف نکنند، چون آنها همان‌هایی بودند که نسبت به مطالبات 31 استان سکوت کردند.
معلوم نیست کدام جلسه و یا کدام درخواست مدیران عامل اتحادیه‌ها به مذاق چه افرادی تلخ آمده است که اینگونه اقدام به سنگ‌اندازی و یا طفره رفتن از به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه‌ها در سطح کشور می‌کنند. راهی که باید دیر یا زود پیموده شود و بالاخره پس از بیش از 12 سال چشم‌انتظاری و ادغام در اتحادیه‌های استانی باید شکل گیرد.
البته برخی شنید‌ه‌ها حاکی از مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌ها و یا نمایندگان آنها در جلسات اخیر آنها است. آیا بد است که مدیران اتحادیه‌ها و یا نمایندگان اتحادیه‌های قرآنی استانی به دنبال مطالبه‌گری خواسته‌ قانونی خود هستند و می‌خواهند به زودی از بلاتکلیفی و ندیده شدن فعالیت‌های مؤسسات و تشکل‌های مردمی که با دل و جان و با بهره‌مندی از کمترین بودجه واعتبارات دولتی دست به فعالیت‌های قرآنی می‌زنند، در بیایند؟
آیا اشکالی دارد که زودتر اتحادیه قرآنی واحد شکل گیرد تا در دستگاه‌ها و نهادهایی که دارای طرح و برنامه‌های قرآنی هستند به عنوان نماینده کوچکی از اتحادیه‌های 32 گانه برنامه‌ها را دریافت و به آنها ابلاغ کند و موجبات نشان دادن ظرفیت و توانمندی مؤسسات در تمامی مناطق کشور از مناطق محروم گرفته تا مناطق دیگر کشور باشد؟
آیا بهتر نیست پس از این همه تب و تاب و سنگ مؤسسات قرآنی بر سینه کوفتن و پیگیری مطالبات آنها، این امر را به اختیار خودشان یا بهتر بگوییم بخش مردمی گذارده و به جای اینکه هر روز با رنگی جدید و با بهانه جدید و تشکیل مجامع و جلسات عمومی به دنبال اهداف خود باشیم، به فکر سرانجام فعالیت و آینده تشکل‌های مردمی قرآنی کشور باشیم؟
چرا اتحادیه‌های قرآنی استانی خواستار تغییر نمایندگان خود در هیئت رسیدگی و یا تغییر نماینده‌ معرفی شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حضور فردی از بدنه خود شورای توسعه در این هیئت باشند و بخواهند در این خصوص هم رأی باشند؟
این بد است که مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های استانی را به عنوان پیش‌فرضی از قبل تعیین شده و به آنها تلقین شده، تلقی کنیم در حالی که این افراد با هزینه شخصی خود در تهران گردهم آمدند.
سمیرا انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی احسان وردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۹:۰۷
0
1
با سلام
باید از خبرگزاری ایکنا تشکر ویژه کرد که به جد پیگیر مسئله ادغام اتحادیه های کشوری..
چرا که ما مدیران مؤسسات قرآنی به دلیل طولانی شدن این قضیه بسیار متضرر شده ایم و بارها پیش آمده که حتی نمیتوانیم طرح ها و برنامه های خود را اجرایی کنیم.
امیدواریم هر چه سریعتر این ادغام صورت گیرد.
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۹:۳۹
0
1
سلام کاش مسئولان به فریاد مؤسسات قرآنی برسند.
امیرحجت مرادی
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۹:۴۰
1
0
از اینکه تمثال مبارک حاج آقای مطهریان در تصویر تیتر صفحه نخست ایکنا بالای عکس بنده قرار گرفته مشعوف شدم و خطاب به سروریزدی ام عرض می کنم : شیخا بالای سرم عکس تو را نصب نمودم یعنی که سر من به فدای قدم تو
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۱:۳۷
0
0
ایکنا تا نتیجه از هیچ باد و طوفانی هراس نداشته باش
captcha